רכבי נוסעים: כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?

העצה הראשונה שכנראה תקבלו לקראת הרכישה של מכונית משומשת או חדשה, היא לבחור כזו שמתאימה לצרכים שלכם- לא קטנה וצפופה מדי, אבל גם לא מכונית גדולה ויקרה מדיי שאת המחיר שלה תשלמו גם בכל ביקור בתחנת הדלק. יד2 עם הפרטים לפניכם

 

רכבי נוסעים: כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?

כיצד תבחרו את המכונית האידיאלית עבורכם?

לא תמיד קל למצוא את הרכב האולטימטיבי במגוון הקטגוריות המוצעות לנו כיום. שוק הרכב השתנה בשנים האחרונות ואולמות התצוגה של היצרנים השונים כבר צרים מלהכיל את שפע הדגמים. אם בעבר היה אפשר לחלק את הדגמים בפשטות, לפי גודלם- קטנות, משפחתיות ו"מנהלים", למשל, היום המצב כבר מסובך בהרבה ובפרסומים של היבואנים תוכלו למצוא, בין היתר, "מיני קרוסאובר", "רכב פנאי משפחתי", "קופה עם ארבע דלתות" ואם כל זה לא מספיק- מכוניות קטנות מוצגות בפרסומות כמשפחתיות ומשפחתיות כרכבי מנהלים. 

ובכל זאת, אם נניח בצד את העבודה של הפרסומאים, אפשר לחלק הדגמים לקטגוריות בעזרת נתון פשוט- בסיס הגלגלים. הכוונה היא למרחק בין מרכזי הגלגלים לאורך המכונית (לכן נתון זה מכונה גם מרחק סרנים) – מדובר בנתון המשקף את אורך תא הנוסעים ולכן גם את המרווח הפנימי. כמובן שיש מדדים נוספים למרווח הפנימי, אבל בסיס הגלגלים יכול להיות מעין כלל אצבע ואמצעי בסיסי למיון המכוניות לקטגוריות: ככל שבסיס הגלגלים ארוך יותר, כך המכונית מרווחת יותר, וזאת בכדי שיהיה לכם קל יותר למצוא את המכונית שבאמת מתאימה לכם. בכל מקרה, מכוניות כדאי למדוד- להגיע לאולם או למגרש, לשבת במכונית ולנסות להכניס לתא המטען עגלת תינוק, רק כך תוכלו לדעת האם הגודל באמת מתאים לכם.

רכבי מיני

בסיס גלגלים: 234-242 ס"מ

מכוניות מיני מיועדות בעיקר לעיר. הן נוחות לתמרון בסמטאות צרות וקל יותר להשתחל איתן לחנייה. המחיר למכוניות חדשות נמוך יחסית ונע בין 60 לכ-80 אלף שקל. בנוסף, הן זולות יחסית לביטוח ולתחזוקה.  חיסכון משמעותי יורגש בצריכת הדלק הנמוכה, יחסית, של דגמים אלה.  אבל, לחיסכון ולמימדים הצנועים יש מחיר. המרווח הפנימי של מכוניות מיני קטן יחסית. הן יכולות להיות מכוניות יומיומית ליחידים או זוגות ולהסיע צמד מבוגרים מאחור מדיי פעם, אבל משפחה עלולה למצוא אותן צפופות מאוד. לכך מצטרף תא מטען זעיר, לרוב, שיתאים לקניות (מעטות) בסופר אך לא לעגלת תינוק למשל. המנועים בהן מצוידות מכוניות מיני הם חלשים יחסית (65-85 כ"ס), וזה מספיק בהתחשב במשקל הקל שלהן. כן, כל המכוניות "עולות את הקסטל" וכולן יכולות להגיע לכל מקום שתרצו, אבל ייתכן שתצטרכו מעט יותר סבלנות ביציאה לעקיפות או בתאוצות הביניים.  יש לציין גם כי היעדר חומרי בידוד מרעשים אומר שנסיעות ארוכות עלולות להיות מעט מעייפות.

דגמים בולטים: יונדאי i10, קיה פיקנטו, טויוטה אייגו, סיטרואן C1, סיאט מי, סוזוקי סלריו, סוזוקי איגניס.

רכבי נוסעים: כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?

רכב מיני: נוח בחניות צפופות

סופר-מיני

בסיס גלגלים: 245- 259 ס"מ.

אחת הקטגוריות המגוונות והנרחבות בשוק הרכב כיום. רכבי סופר-מיני (או סגמנט B) גדולות יותר ממכונית המיני אך עדיין אינן משפחתיות של ממש.  הקטגוריה מתחילה במכוניות קטנות יחסית, כמו מיצובישי ספייס-סטאר וניסאן מיקרה, ומסתיימת בדגמים מרווחים כמו הונדה ג'אז או דאצ'יה סנדרו. מרבית מכוניות המיני יכולות לשמש משפחות קטנות, עם ילד אחד או שניים. המרווח מאחור מספק, לרוב, וגם תא המטען יתאים להכנסת טיולון (אך לא לעגלה עם "אמבטיה"). מנועים חזקים יותר (לסיאט איביזה, למשל, יש 115 כ"ס) יהפכו את הנסיעות הבין-עירוניות לנעימות ומהירות יותר. עם זאת, דגמי סופר-מיני הם חסכוניים יותר וקלים יותר לחנייה ממשפחתיות.

בקטגוריה זו אנחנו גם פוגשים לראשונה סוגי מרכב שונים. השוני העיקרי ביניהם הוא בנפח תא המטען, המשפיע גם על אורכה הכולל של המכונית, בעוד תא הנוסעים נותר דומה. אלה הם שלושת הסוגים הנפוצים ביותר:

  • האצ'בק (Hatchback): מרבית המכוניות בקבוצה זו מעוצבות בתורה זו המכונה גם "שתי קופסאות". הקופסא הראשונה, בדימוי זה, היא תא המנוע ואחריו תא נוסעים המאוחד עם תא מטען קצר וקטן יחסית. היתרון בחלל יחיד לנוסעים ולמטען הוא שניתן לקפל את המושבים האחוריים ולהגדיל את תא המטען. רבים גילו שבהעמסת ארגזים מאיקאה, למשל, תצורת האצ'בק עדיפה ממכונית עם תא מטען נפרד.
  • סדאן: התצורה השנייה מכונה גם "שלוש קופסאות". בדומה למשפחתיות רבות, בתצורה זו תא המטען השטוח מופרד מתא הנוסעים ונמתח לאחור. בין מכוניות סופר-מיני בתצורה זו, ניתן למצוא את יונדאי אקסנט.
  • סטיישן: תצורה זו, לכאורה משלבת את הטוב מכל העולמות- גם תא נוסעים ומטען אחוד וגמיש, עם מושבים מתקפלים, אך עם חלל נרחב שנמתח הרבה מעבר למושבים האחוריים. החסרונות הם אורך רב יותר שישפיע גם על החנייה.

דגמים בולטים

  • במרכב האצ'בק: סיאט איביזה, פיז'ו 208, טויוטה יאריס, יונדאי i20,  סוזוקי בלנו, הונדה ג'אז וסיטרואן C3.
  • במרכב סדאן: מיצובישי אטראז', יונדאי i25, קיה ריו סדאן, דאצ'יה לוגאן.
  • במרכב סטיישן: רנו קליאו סטיישן.

משפחתיות

בסיס גלגלים:  265-273 ס"מ

המשפחתיות היו, עד זלא מזמן, המכוניות הנמכרות בישראל, לפני שרכבי פנאי וקרוסאובר זכו בבכורה.  הן מתאימות למשפחות עם שניים או שלושה ילדים. אם אתם מתכננים לקנות מכונית מקטגוריה זו, כנראה ותמצוא את עצמכם מתפשרים על מרווח, נפח מטען וביצועים. הפשרה העיקרית איתה תאלצו להתמודד, כנראה, היא שהן נתפשות כמשעממות ולא מרגשות, ולכן רבים מעדיפים את רכבי פנאי האופנתיים. משפחתיות מוצעות בשלושה סוגי מרכב עיקריים- האצ'בק, סדאן וסטיישן, אך יש גם שילובים ביניהם. לסקודה אוקטביה, למשל, יש תא מטען שנמתח לאורך בדומה לסדאן, אך הוא בחלל משותף עם תא הנוסעים, מה שמאפשר להגדיל עוד את נפחו הגדול עוד יותר. בכל מקרה, לתא הנוסעים במכוניות הללו מידות דומות, פחות או יותר, וההבדל העיקרי הוא נפח תא המטען. נדגיש כי רבים מהדגמים מוצעים בכמה גרסאות מרכב.

קבוצת המשפחתיות מכניסה אפשרות נוספת  לתמונה- האפשרות להנעה היברידית. כלומר, שילוב בין מנוע בנזין ומנוע חשמלי שחוסכת בדלק ומפחיתה זיהום.

דגמים בולטים

  • בתצורת האצ'בק: פולקסווגן גולף, קיה סיד, סיאט ליאון, יונדאי i30.
  • בתצורת סדאן:  טויוטה קורולה, מאזדה 3, סקודה אוקטביה, יונדאי אלנטרה, קיה פורטה, סקודה אוקטביה.
  • בתצורת סטיישן: אופל אסטרה, פיאט טיפו, פיז'ו 308SW, קיה סיד.
  • היברידיות: טויוטה אוריס, יונדאי איוניק, קיה נירו, טויוטה פריוס.
רכבי נוסעים: כיצד תבחרו רכב שמתאים לצרכים שלכם?

תא מטען רחב: נוח לקניות בסופר

משפחתיות גדולות או מכונית מנהלים?

בסיס גלגלים: 280- 284  ס"מ

מכוניות מנהלים הוא כינוי ישראלי למשפחתיות גדולות. מדובר בקטגוריה של מכוניות נוסעים גדולות ומרווחות, בתצורת סדאן או סטיישן, שמנועים חזקים יחסית הופכים אותן גם למצוינות לנסיעות ארוכות ולגמיאת מרחקים. הן יתאימו למי שנוסע מרחקים וזקוק למרחב ולנוחות הנוספים, גם ישלם יותר על הדלק.  אין מדובר במכוניות יוקרה, לפחות לא מבחינת סמל המותג שיש עליהן, אך הן מאובזרות, איכותיות ונוחות ולרוב משתלמות ממכוניות "פרימיום".

בשנים האחרונות הביקוש למכוניות המנהלים יורד לטובת רכבי פנאי למיניהם, מה שהופך אותן לקנייה מעניינת בשוק המכוניות המשומשות. יש מכוניות מנהלים המיועדות לשוק האירופי, כמו סקודה סופרב, פיז'ו 508 ופולקסווגן פאסאט, ואחרות תוכננו לשוק האמריקני, ובהן יונדאי סונטה, טויוטה קאמרי וניסאן אלטימה. גם בקבוצה זו יש מכוניות היברידיות, כמו הסונטה והקאמרי.

 דגמים בולטים נוספים: אופל אינסגניה, מאזדה6, שברולט מאליבו, סובארו B4 וקיה אופטימה.

בשורה התחתונה

שוק המכוניות עבר מתיחת פנים רחבה בשנים האחרונות בעיקר בזכות סיווג הדגמים והקטגוריות המחודש. לפני שאתם מחליטים לקנות מכונית חדשה, נמליץ לכם לחשוב היטב אילו צרכים היא אמורה לספק עבורכם ולתהחיל בחיפוש. בהצלחה!