איך בוחרים אופניים חשמליים?

יש לא מעט פרמטרים חשובים שיש לקחת בחשבון לפני שקונים אופניים חשמליים. קחו אותם בחשבון ועשו את זה נכון.

כ-225,000 אופניים חשמליים נעים כיום על הכבישים, השבילים וגם המדרכות בישראל. בשנים האחרונות נמכרים 25,750 זוגות אופניים בממוצע מדי שנה ומגמת העלייה לא צפויה להיעצר בקרוב. עבור אלה מכם שמתכוונים להצטרף למעגל רוכבי האופניים החשמליים, או מעוניינים לשדרג את האופניים הנוכחיים שלהם, הכנו סקירה קצרה שתסייע לכם בקבלת ההחלטות בתחום.

חשוב לציין כי אופניים חשמליים מתאימים לכולם, כל עוד אתם בגיל המתאים (16 ומעלה), נוסעים כחוק (רק על שבילים או כבישים) ושומרים על כללי הזהירות המתבקשים. לא בכדי, ברחובות הערים ניתן לראות נערים משייטים להם על האופניים לצד הורים צעירים המרכיבים את ילדיהם ואף אנשים מבוגרים, שגילו את האופניים החשמליים כפתרון אלגנטי ונוח להתניידות אורבנית.

לפני שניגשים להליך הרכישה, כפיר מוסרי מ"מצמן את מרוץ – קריית שמונה" מבאר לנו מספר מונחי יסוד שיסייעו להתאים את האופניים המושלמים לכל אחד:  

מתח חשמלי

הרוב המכריע של מערכות החשמל של האופניים החשמליים נעים בין 24 ל-48 וולט, כאשר המתחים הנפוצים ביותר הם 36 ו-48 וולט. ככל שהמתח גבוה יותר, כך המנוע עוצמתי יותר וכיום מתח נמוך מ-36 וולט נחשב לחלש ומיושן. באופניים בעלי מנועי 48 וולט חשוב שיהיו גם מעצורי דיסק בעלי עוצמת בלימה חזקה ההולמת את עוצמת המנוע. כמו כן, חשוב לבצע בדיקת תקינות למכלולי החשמל והמעצורים באופן תקופתי.

סוג מנוע

בראש – מנוע שרשרת. מדובר בטכנולוגיה ישנה שהולכת ונעלמת. מנוע בראש-לס – מנוע גלגל. רוב האופניים מגיעים עם מנוע כזה במרכז הגלגל האחורי. יש גם מנועי בראשלס על הציר המרכזי.

קיבולת האנרגיה של הסוללה: הקיבולת נמדדת ביחידות של אמפר/שעה, כאשר ערך גבוה יותר משמעו טווח נסיעה גדול יותר. לדוגמא, סוללת 10 אמפר (הנפוצה ביותר) תשיג טווח של 25-30 ק"מ, ואילו סוללת 13 אמפר תשיג 35-40 ק"מ. אולם, הטווח משתנה באופן דרסטי בהתאם למספר משתנים, כגון משקל האופניים (והרוכב), כיוונון הברקסים, לחץ בגלגלים ועוד. ואם בלחץ אוויר בגלגלים עסקינן, הרי שיש להתאימו לסוג האספלט ולמשקל הרוכב, במיוחד אם מרכיבים ילדים.

קוטר גלגלים

הגדלים הנפוצים ביותר הם 16, 20, ו-26 אינץ'. חשוב לציין, כי ככל שהקוטר גדול יותר, כך גדלה היציבות. אולם, למעלה מ-95% מהמכירות הם של אופניים מתקפלים, מה שפוסל קוטר גדול מדי של 26 אינץ'. הפשרה שנחשבת לטובה ביותר, זו שמספקת יציבות טובה וגם אפשרות קיפול, היא של 20 אינץ'.

אז איך בוחרים את האופניים החשמליים המתאימים לכם?
מידן דבורה, הבעלים של חברת "אופני מידן", מסביר כי יש מגוון עצום של אופניים חשמליים בשוק, אך מעל כולם מתבלטים ארבעה דגמים הנחשבים למלכי המכירות (אותם ניתן להשיג בחנויות כגון מומנטום, אורבניקו, אקו-בייקס ועוד):

מגנום – בגלל הטכנולוגיה. לדברי מידן "דגם זה זוכה לפופולאריות גדולה, משום שהוא משלב טכנולוגיה גרמנית מתקדמת עם איכות חומרים מצוינת". המגנום מוצע בשלוש דרגות מחיר – 36 וולט בכ-4,800 ₪; 48 וולט בכ-5,500 ₪; ו-48 וולט מגנזיום פרימיום בכ-6,500 ₪ (כולם עם סוללה 13 אמפר).

לייסגר – בגלל היוקרה. כלי איכותי ויקר, עם צג דיגיטלי ואמינות גבוהה. לייסגר הרים יעלה כ-7,900 ₪ ולייסגר קרוזר יעלה כ-8,500 (שניהם עם מעצורי שמן).

גרין בייק – בגלל הפשטות. לדברי מידן, "אופניים פשוטים ואמינים, שעושים את העבודה בלי חוכמות". מגיעים בשלל דגמים, החל מ-3,800 ₪ ועד 6,500 ₪.

פריי – בגלל המשקל. דגם קל משקל שלטענת מידן "מציע הגה מתקפל עם שיכוך מלא, לצד חוויית נסיעה מעולה". פריי דרים בייק 36 וולט יעלה כ-4,800 ₪ ואילו פריי דרים בייק מגנזיום פרימיום 48 וולט יעלה כ-7,200 ₪.

לא קשה להבחין כי בשנתיים האחרונות חל גידול משמעותי בחנויות למכירת אופניים חשמליים שצצו כפטריות אחרי הגשם, כמו גם יבואני האופניים הללו. מידן מעריך כי בשנה הקרובה "ישרדו" רק החזקים שבהם. לדבריו, מתוך 200 יבואנים שפעלו בשנים האחרונות נותרו בסוף 2017 רק כ-30 יבואנים והמגמה הזו צפויה להימשך גם השנה.

שני טרנדים עתידים לכבוש את השוק בשנה הקרובה. הראשון הוא המנוע המרכזי. "מנוע מרכזי אמנם יקר יותר ב-25% ממנוע רגיל, אך הוא תורם להפחתת משקל, סוחב טוב יותר והופך את הפידול לקל יותר. בנוסף, הוא משפר את איכות הנסיעה ונהנה מחיי סוללה ארוכים יותר. נראה שאלו המעריכים איכות ייבחרו באופציה הזאת", מסביר מידן.

ואם טכנולוגיה, אז אין ספק כי הצגים הדיגיטליים הולכים להיות שחקנים חזקים מאוד בשוק. מלבד מראה עתידני ו"פוזה" מרשימה, הם יודעים לספק נתונים כגון מד מאמץ, מספר ק"מ, חיי סוללה ועוד. באופן כללי הצגים יאפשרו רכיבה נכונה יותר ואיכותית יותר.

כשהטכנולוגיה תופסת מקום בקדמת הבמה, הבטיחות עולה גם כן, ואם זו תהיה הבשורה בשנת 2017, הרווח כולו של כולנו. למגוון יצרני אופניים חשמליים בקרו בלוח