הרכב הוצף בגשמים? יש מה לעשות!

האם ניתן להתניע רכב מוצף? מה לעשות מול חברת הביטוח? והאם אפשר להציל בכלל את הרכב? מדריך יד2 עם כל הפרטים

חורפים לא פשוטים עוברים בשנים האחרונות על תושבי המדינה ומה שמוגדר כ"אסון טבע", הופך לנחלתם של נהגים רבים שרכבם הוצף עד היסוד. נזקים למנוע, ללוח השעונים והריפודים הם רק ההתחלה. ללא הפעלת ביטוח, הנזק צפוי לעמוד גם על עשרות אלפי שקלים ואפילו לגרום למצב של "טוטאל לוס", שבו אין מנוס מלקנות רכב חדש.

מהם הנזקים האפשריים לרכב?

מצב של גשמים רבים כל כך, מעורר שני מצבים מדאיגים: הראשון – מים פולשים לתוך הרכב במהירות מסחררת דרך חריצי חלונות, פתחי דלתות ואפילו איטום לקוי במכוניות ישנות. השני – מים שנכנסו פנימה יתקשו מאוד לצאת. ככל שהמים נמצאים זמן ממושך יותר בתוך פנים הרכב והמנוע, הם יוצרים נזקים חמורים ואף בלתי הפיכים. לכן רצוי להימנע בימים של סופות קשות וגשמים מרובים מכל נסיעה ולהתרחק מכל כביש או דרך שעלולים להיות מוצפים ולהפתיע אתכם בנהיגה לתוכם.

נזקים אפשריים ברכב מתחילים בבעיות חשמל לסוגיהן, כולל חיווטים, מנגנונים חשמליים ומחשב הרכב, ממשיכים בבעיות בלמים והיווצרות קורוזיה, כיסוי לוח השעונים במים, מים בשמן, בנוזל הקירור, בנוזל המצבר ונוזלים נוספים, יצירת טחב ועובש חמורים בכל ריפודי הרכב והרצפה הגורמים לחיידקים ומזהמים מסוכנים ואף לריח בלתי נסבל.

מתי רצוי לקחת את הרכב למוסך?

טיפול ברכב שנפגע בהצפה חייב להתחיל בהקדם האפשרי וללא דיחוי. אם רכבכם נחשף לכמות מים משמעותית, הזמינו גרר ותעדו בזמן ההמתנה אליו את מצב הרכב, מה שיעזור בהמשך מול חברת הביטוח כפי שמיד נסביר. בשלב זה חשוב מאוד ליצור קשר גם עם חברת הביטוח ולדווח על הנזק. אין להתניע בשום אופן את הרכב, כדי לא לגרום להחמרה ולהשבתת הרכב לצמיתות.

לקריאה נוספת

מהם התיקונים שמתבצעים במוסך?

אין גבול להדגשת חשיבות הטיפול המהיר ולכן גם כאן נדרש מהמוסך לפעול במהירות הבזק לטיפול בכל הנזקים. בשלב הראשון יוערכו כמות הרטיבות והחלקים הפגועים ותתבצע הספגה מקסימלית ככל האפשר של  כל הנוזלים ברכב. המוסכניק ישתמש בכל פתח אוורור וניקוז אפשרי כדי לחלץ את המים ולגרום לייבוש. אם ברשותו מכשיר יניקה כלשהו, ניתן להשתמש בו כדי להסיר נוזלים מהמנוע. לאחר מכן יבצעו החלפת חלקי חילוף, שימוש במחטאים להגנה מפני חיידקים והענקת טיפול לפח בשיטה מיוחדת הנקראת DPR, שאיננה מצריכה עבודות פחחות וצבע. אם מופיעה קורוזיה בפח כתוצאה מהשתהות בהגעה למוסך, לא בטוח שיהיה ניתן לטפל בה.

איך פועלים מול חברת הביטוח?

הצפות נחשבות לנזק טבע ולכן מכוסות בביטוח המקיף של הרכב. עליכם לתבוע את פוליסת הביטוח המקיף בכפוף לבדיקת שמאי שיעריך את גובה הנזק. מאחר וחברת הביטוח עשויה להתמודד עם מבוטחים רבים שרכביהם נפגעו, היא תשלח שמאי מטעמה שעשוי להעריך את הנזק במימדים מוקטנים. לכן מומלץ להשתמש בזכותכם להזמין שמאי באופן פרטי לקבלת הערכה נגדית של מצב הרכב.

אם תוכלו להוכיח שההצפה נגרמה כתוצאה מרשלנות של הרשות המקומית שלא טיפלה כראוי בתשתית, תוכלו לתבוע במקביל גם אותה. שימו לב שתביעת הרשות המקומית מבוצעת רק בגין הפסדים שנגרמו מהשתתפות עצמית לתיקון הרכב והתייקרות הפוליסה בשל מצבו.

מבחינה חוקית, חלה חובה על המבוטחים עצמם להקטין כל הניתן את הנזק. ולכן אם יתגלה שהנהג לא ביצע שום פעולה עצמאית כדי להקטין נזקים ואף נסע מיוזמתו כדי לצפות בזרימה או לחוות נהיגה בשטחי ההצפה, חברת הביטוח תוכל לטעון שהיה ניתן למנוע את הנזק ולכן תדחה את התביעה.

אם קיימת מחלוקת בין המבוטח לחברת הביטוח בנוגע לגובה הנזק – זהו המצב המתאים לשלוף את התיעוד שאספתם: התמונות, הפריטים ההרוסים והרישום המסודר של תאריך הפגיעה והיקפה כפי שהתגלה בבדיקת המוסך.