המדריך המלא לקניית רכב מיד שנייה

לקנות רכב חדש זה עניין לא פשוט, בטח כשקונים רכב מיד שנייה. אז מה בודקים, למי ניגשים, ואיך עושים את התהליך הזה נכון?

רכב חדש נהנה מהרבה יתרונות, אבל מחיר נוח הוא בהחלט לא אחד מהם; מעבר למחיר הקנייה הגבוה לרכב 'חדש מהניילון' הרי שירידת הערך שאותה הוא סופג בשנה הראשונה היא גדולה – גם באחוזים וגם במזומנים. בדיוק לשם כך קיים שוק המשומשים – שוקק ומלא דגמים, צבעים, גילאים, בלאי, קוסמטי ומחירים שונים.

הבחירה במכונית המתאימה אינה משימה קלה כלל ועיקר, ולכן הגישה היעילה ביותר בתהליך בחירת רכב היא לקבוע סדר עדיפויות – מהתכונה החשובה ביותר ועד לתכונה הכי פחות חשובה, לצמצם את המבחר לשתיים-שלוש מכוניות ואז לבחור את המתאימה ביותר.

במדריך זה, ננסה לסייע בבחירת המכונית המתאימה בשני פרקים, האחד יעסוק במיקוד החיפוש לדגמים ספציפיים שיהוו פשרה מינימלית בין הרצון, הצורך ואולי אפילו הגשמת חלום. בפרק השני נסקור את הדרכים השונות והמגוונות לעריכת החיפוש, בעולם הוירטואלי והאמיתי כאחד.

תקציב וצרכים – האמנם?

הגדרת צרכים אמיתיים – מה רוצים ומה צריכים

יש כמה משפטי 'מנטרה' שחוזרים על עצמם, מעין 'עצות שימושיות' שכולם יודעים לשלוף מהשרוול, בכל פעם שמזכירים חיפוש רכב מיד שניה; "קודם כ צריך להגדיר צרכים ותקציב" הוא המוכר והנפוץ שבהם. הוא גם נכון ומועיל, אבל, מה הוא בעצם אומר? בואו נפרט קצת: נתחיל מהדרך אותה צריך לעבור הרכב, כלומר מה יהיה אופי הנסיעות עמו? למי שכל יומו מורכב מנסיעות בין פגישות בתוך העיר, בגפו – רק הוא ותיק הלפטופ – ההמלצה תהיה רכב קטן וחסכוני (בדלק ובמקום חנייה), אולי הגיע הזמן להיברידי או חשמלי – אם יש נקודת טעינה טובה מגודלי המידה – אחת לפחות, בבית או בעבודה. בעלי משפחות חובבי טבע נוטים להתלבט בין דגמי ה-SUV שגודשים לאחרונה את רחובותינו צפופי התמ"א, אבל במבט פונקציונלי, אולי תתאים להם יותר 'משפחתית' או אפילו סטיישן (ואולי טנדר קטן ואוטומטי).

וזה לא שאין פה מקום לחלומות, ודאי שיש. אם אתם חובבי נהיגה או לייף סטייל ובא לכם משהו קול, סתם 'להוציא את העיניים לשכן' או כל רגש לגיטימי אחר – האוטו היום יומי הזה שנבחר בסופו של תהליך, זה שישרת אותנו במהלך שבוע העבודה/ילדים/סופר ויספק לנו עצמאות גם בסופי השבוע – צריך להיות לא רק יעיל ומועיל, אלא גם יפה, נוח ולשביעות רצוננו כנהגים… כזה שנדע שבלמיו טובים ומספקים, התנהגות הכביש שלו מתאימה לאופי הנהיגה שלנו, לנוחות הנסיעה וכמובן שגם לרמת האבזור, מדד זיהום אויר וציון הבטיחות. כי, בואו נודה על האמת, 77 אחוזים מאיתנו (אם לא יותר) לא יודעים מה זה בלמים ובטח לא טובים, הרבה יותר חשוב לכולנו היום מערכת אינטגרלית של הפלאפון, כלומר דיבורית בלוטוס וכל יתר המכשירים והאביזרים שנועדו לעשות לנו חיים קלים ולהעביר את הפקקים בעודף נחת; ריבוי שקעי USB, בקרת אקלים מפוצלת, שמירת מרחק, סטיית נתיב ועוד ים של גאדג'טים שיעזרו לנו לשרוד עד הבית או המשרד, רמת האמינות ויש גם מי שחשובה לו אפילו קטגוריית הביטוח, גובה הפרמיה ו/או רמת סחירות עתידית.

התקציב

התקציב מורכב ממה שיש לנו בבנק וניתן לנצלו + כל מה שאפשר לגרד או ללוות מחברי משפחה + מה שנקבל (אולי) על הרכב הנוכחי, או לחילופין – בשיטה המודרנית של ליסינג או כל מסלול הלוואה אחר: כיום, ברכישת רכב חדש וגם יד שנייה עד גיל שלוש נותן לנו הבנק מימון כמעט מלא, עם ריבית טובה והופ… יש רכב חדש.ועוד מהשיטות של 'העולם החדש' – זה שבו הבעלות היא להשכרה, לזמן מוגבל ודרך אפליקציה – אולי בהתאם לאורך חיי המוצרים של אותו 'עולם חדש' בו אנו חיים – קיימים גם כמה מסלולי ליסינג – שאמנם יעלו יותר בסופו של חשבון, לעומת השיטה ה'ישנה' של בעלות מלאה, אבל גם יחסכו את ההתעסקות בכל הצד הטכני והבירוקרטי של עניין הבעלות על רכב. עצה טובה אחת בנושא: אחריות אישית ומשמעת עצמית נדרשות כאן, בכדי להימנע מהידרדרות לחוב הולך וגדל שעלול אפילו להסתיים בעיקול הרכב – אם לא מצליחים לעמוד בהחזר החודשי.

הכל נתון לשיקול האישי, להעדפות הכספיות ולצרכים האמיתיים שלנו מהרכב.

בפרק הבא נתאר את השיטות והמקומות בהם ניתן ומומלץ לחפש אחר אותם דגמים עליהם החלטנו וגם ניתן סקירה קצרה אך תכליתית של תהליך הקניה/מכירה – כפי שהוא נהוג ומקובל במקומותינו. הכל על מנת שלא תצאו מרומים חלילה, או עם זנבות לא סגורים לעסקת הקניה.