מה שבטוח: כך תכינו את הרכב והאופנוע לעונה הגשומה

תאונות קורות יותר בחורף. חלקן הגדול בשל מערכות וציוד בלתי תקינים בכלי הרכב, שמסכנים פי עשר את הנהגים וסביבתם. לקראת עונת הגשמים, ההצפות והרכבים התקועים יצרנו את מדריך ההכנות והבדיקות השלם לכלי הרכב הפרטיים והדו-גלגליים

הגשם הראשון כבר מאחורינו, אבל בקרוב יתמלאו רוב ימי השבוע בכבישים רטובים וחלקלקים שמסכנים את ציבור הנהגים בדרך ומחייבים נהיגה זהירה יותר וכמובן היערכות מלאה מראש. המטרה היא לבצע בדיקת מוסך מקיפה למערכות כלי הרכב עוד לפני הגשמים המשמעותיים הראשונים, שבהם כידוע, הנהיגה מאתגרת, הניקוז חדל מלתפקד והלכלוך על האספלט עשוי לערער את האחיזה בהגה ולפגוע בכושר הבלימה.

תאורה בבקשה

האלף-בית של הכנת כל כלי התחבורה לחורף הוא בדיקת הפנסים, נוריות הבלם ויתר התאורה ברכב. במוסך תוכלו לבצע גם ליטוש פנסים מקצועי כך שהם יפיקו אור בעוצמה המתאימה, ימנעו סינוור ויסייעו לכם להתגבר על ימים חשוכים ומלאי ערפל. אם קיימת תאורה בלתי תקינה בכלי הרכב, פנו לתיקון או החלפה אצל חשמלאי רכב.

ראות טובה בשמשה

אחת הסכנות המוגברות בחורף היא ממטרים כבדים ועוצמתיים שבהם הנהגים מחויבים לגייס את הווישרים במלוא העוצמה. לאלה מצטרפים גם מטחי מים ובוץ מכלי רכב כבדים שנוחתים בעוצמה ולכן מומלץ לדאוג לרכישת מגבים חדשים ולמלא את מיכל נוזל השמשות. כמו כן, לא כדאי לחכות שגשם בוצי ומאובק יידבק לשמשה והחלונות ולא יזלוג מהם כראוי בעת הנסיעה וגשו לבצע רחיצת רכב במכון שטיפה קרוב.

בדיקת בלמים

אם בעבר נאלצו הנהגים "לפמפם" את עצירת הרכב כדי להימנע ממצב של החלקה למרות הבלימה החזקה, כיום רוב כלי הרכב כוללים מערכת ABS המספקת בלימה מיטבית בלחיצה חזקה אחת בלבד. כל מוסך יוכל לבצע עבורכם בדיקת בלמים מהימנה ומומלץ לעבור אותה בהקדם.

בדיקת הצמיגים והחלפתם במידת הצורך

החיכוך בין הגומי לכביש מתגבר ככל שהטמפרטורה עולה ולכן, כשנוהגים או רוכבים בכביש רטוב יש לזכור שאחיזת הצמיג נותרת נמוכה לאורך כל הנסיעה. בדקו שהצמיגים לא קרועים או יבשים (כולל הגלגל החלופי) ושלחץ הצמיגים נמצא ברמה המומלצת על פי היצרן. לרוכבי דו-גלגלי מומלץ לבדוק אופציה לרכישת צמיגים מיוחדים לנסיעה בגשם המכילים חריצי ניקוז. בנוסף, מומלץ להוריד מעט את לחץ האוויר בצמיגים כדי להגדיל אחיזה ולקצר את זמן החימום של הגלגל.

לקריאה נוספת

בדיקת מערכת ההצתה והחשמל

אמנם מערכות כלי הרכב השונים השתכללו משמעותית בעשורים האחרונים ולמרות זאת, לא כדאי להיות שאננים כשמדובר בהגנה שלכם על הכביש. מומלץ לבצע בדיקת מוסך בנוגע למצבר אם גילו הוא מעל לארבע שנים ולשקול החלפת מצבר במידת הצורך. בנוסף, חשוב לוודא אצל חשמלאי רכב מוסמך שכל מערכות החשמל מוגנות כנדרש ונמצאות במצב תקין. אופנוענים לאחר רכיבה ממושכת במים יכולים לסלק לבד את שאריות המים ממערכת החשמל ומתג הדימום על ידי לחץ אוויר או השארה של האופנוע בשמש. בנוסף ניתן לבצע טיפול מנע על רכיבי החשמל באמצעות תרסיס דוחה מים ולחות.

בדיקת המנוע והשמנים

בעיקר אם אתם מתגוררים באזור מושלג כמו רמת הגולן או בעל פוטנציאל לשלגים כמו צפת והרי ירושלים, קיימת לכם סכנה של קיפאון המנוע. מומלץ לבדוק מראש את מערכת הקירור הקיימת בכלי הרכב ולוודא שרמת נוזל הקירור נמצאת במידה מספיקה. אם יש צורך למלא נוזל קירור, פנו לחנות אביזרי רכב והשתמשו אך ורק במה שמומלץ מטעם היצרן. בנוסף לפני יציאות לנסיעות ארוכות, עדיף במידת האפשר גם לבדוק את צינורות הקירור. אל תשכחו לבדוק גם את רמות השמן הקיימות במנוע ולהשלים חוסרים במידת הצורך.