טיפ טיפה: כך תסעו בבטחה גם בחורף

זה בדיוק הזמן לבדוק את מצב הצמיגים בדיוק לפני תחילת העונה הגשומה. אז איך אפשר להעביר נסיעה בבטחה? כל הפרטים בכתבה הבאה

כך תסעו בבטחה בחורף הקרוב

ישראל היא מדינה חמה ובהירת שמיים, ולכן התחושה היא שהגשם תופס את הנהגים בהפתעה, כאשר המכוניות והתשתיות לא מוכנות אליו. מזג אוויר גשום משנה שני דברים בכביש- האחיזה של הצמיגים והראות של הנהג, ולשניהם אפשר להיות מוכנים לפני שיוצאים לדרך.

לפני היציאה לדרך

לא נרצה לצאת מהבית עם שרוכים פתוחים, שיגרמו לנו להיכשל, וכך גם כדאי להימנע מצמיגים שחוקים ובלויים. לא צריך אפילו ללכת לצמיגאי כדי לדעת מה מצבם- מספיק להסתכל עליהם מקרוב ולבחון האם יש סדקים בדופן. תאריך הייצור, שמופיע גם הוא על הדופן, יכול גם לסייע בהחלטה האם להחליף את הצמיג. מומלץ שלא לנסוע עם צמיג בן יותר משלוש שנים או כזה שעבר יותר מ-60 אלף ק"מ. החריצים שבצמיג נועדו לניקוז המים בכביש, ועליהם להיות בעומק של 4 מ"מ לפחות. אפשר לבדוק האם הצמיג במצב שראוי לנסיעה בעזרת מטבע של שקל, שקוטרו 18 מ"מ.

אם צריך להחליף את הצמיג, רצוי לרכוש צמיגים מאיכות טובה וממותג מוכר. ההשקעה הכספית הגבוהה יותר תשתלם בצריכת הדלק וגם בבטיחות. בכל מקרה, חשוב למלא אוויר בצמיגים בכל שבועיים או שלושה.

באשר לראות- חשוב לבדוק את המגבים שעלולים להתייבש ולאבד מיעילותם בקיץ בישראלי הארוך.

מרבית המוסכים מציעים בדיקות חורף בחינם, שכוללות בנוסף לבחינת הצמיגים והמגבים גם בדיקה של הבלמים, האורות, המצבר ומערכות בטיחות אלקטרוניות כמו בקרת יציבות. הבדיקה מומלצת, אבל היא לא תמיד באמת בחינם. חלק מהמוסכים ינסו למכור לכם צמיגים וחלקים אחרים, ולא את כולם כדאי לקנות דווקא מוסך. צמיגים רצוי לקנות בצמיגיות המתמחות בכך וגם מגבים יהיו זולים יותר בחנות אביזרי רכב מאשר במוסך.

לנהוג בגשם

גם בימים קרים וגשומים, נסו להימנע מנהיגה עם מעילים מסורבלים וצעיפים, הם עלולים להקשות על מהירות התגובה שלכם בדיוק כשתצטרכו אותה. את סוליות הנעליים רצוי לייבש אם הן רטובות ומחליקות על הדוושות. כן, כל הפעולות האלה לוקחות זמן, אך במזג אוויר סוער אי אפשר לצאת לדרך מיד. צריך גם לייבש את השמשה בעזרת מייבש האדים של המכונית. אחרי שהשמשה צלולה והראות טובה, כוונו את החימום לאזור הרגליים ולא לפנים, כך תפחיתו את הסכנה להירדמות.

אחרי שיצאתם לדרך, סגנון הנהיגה צריך להיות מותאם למזג האוויר ובישראל- גם לניקוז בכביש. בכבישים חדשים אפשר לנהוג מהר יותר, אך בכבישים רטובים מומלץ לנהוג 20 קמ"ש פחות מהמהירות המותרת. חשוב גם לשמור על מרחק כפול מהמכונית שלפניכם. בבלימה בחורף אל 'תפמפמו' על הדוושה, כפי שהומלץ בעבר. במכוניות מודרניות, עם ABS, מסוכן לבלום כך ויש פשוט לבלום כרגיל.

במזג אוויר חורפי, כמו בכל מזג אוויר, מסוכן להשתמש בטלפון בזמן נהיגה. יותר מכך, אתם נדרשים ליותר תשומת לב מאשר בנהיגה רגילה ועל כן, גם שיחה בדיבורית אינה מומלצת.

הניקוז יכול להביא למצבי קיצון, של כבישים מוצפים ושלוליות עמוקות, ובהם צריך להיזהר אף יותר. אם אתם מרגישים שהצמיגים צפים ולא נוגעים באספלט (תופעה המכונה 'ריחוף'), אתם במצב שקל לאבד בו שליטה ולכן- האטו אל מתחת ל-60 קמ"ש. שלוליות? אל תהיו הראשונים לנסות ולעבור אותן, כי אתם עלולים שלא לצאת מהן עם המכונית. כדאי לראות האם מכוניות אחרות צולחות את השלולית – ולנסוע אחריהן. במזג אוויר גרוע במיוחד, של סערות והצפות, אפשר לשקול גם לוותר על הנהיגה במידת האפשר, במילא אתם עלולים לעמוד בפקקים מרבית הדרך.

נסיעה טובה ובטוחה.