מושגים שחשוב להכיר כשרוכשים ביטוח רכב

מה משמעותם וכיצד הם משפיעים על התמורה שנקבל

כל מי שיש לו רכב יודע היטב שיש חובה לרכוש ביטוח חובה על פי חוק. רבים מבעלי הרכב גם לא מוותרים על ביטוח מקיף, ויש בכך הרבה היגיון. אמנם מדובר בעוד הוצאה שמכבידה על הכיס, אבל בפועל, היא נועדה למנוע הוצאה הרבה יותר כבדה שעלולה "ליפול" עלינו כרעם ביום בהיר, במקרה של תאונה.
בזמן שאנחנו עושים השוואה בין הצעות שונות לביטוח רכב, אנחנו פוגשים כל מיני מושגים שלקוחים מעולמות הביטוח, ולא תמיד מבינים לעומק מה משמעותם וכיצד הם משפיעים על התמורה שנקבל. הנה כמה מושגים שכדאי שנכיר:

השתתפות עצמית

השתתפות עצמית היא הסכום שהמבוטח יצטרך לשאת בו כאשר הוא תובע את חברת הביטוח. בדרך כלל, ככל שסכום ההשתתפות העצמית גבוה יותר, כך מחיר הפרמיה נמוך יותר – ולהפך.
גובה ההשתתפות העצמית ידוע מראש למבוטח בעת רכישת הפוליסה, וזה נתון שכדאי להביא בחשבון כאשר עושים השוואת ביטוח רכב.

אמנם, כאשר אנחנו מבצעים השוואת מחירי ביטוח, אנחנו אוהבים להסתכל על שורת המחיר, אבל חשוב מאוד להתעכב על שאלת ההשתתפות העצמית, משום שברגע האמת תהיה לשורה הזאת משמעות כספית עבורנו. ככל שההשתתפות העצמית גבוהה יותר, כך נהסס יותר להפעיל את הביטוח, במקרה שהתיקון הנדרש כרוך בעלות שמתקרבת לגובה ההשתתפות.

  • לעתים, קיימות פוליסות שמבטיחות למבוטח זכאות לביטול השתתפות עצמית בתנאים מסוימים. כך למשל חברת כלל ביטוח ופיננסים מציעה במסגרת הביטוח המקיף לרכב את מסלול כלל BEHAVE – ביטוח רכב ייחודי המעניק לנהגים טובים הנחה בכל חודש, בהתאם לכמות הנסועה ואופן הנהיגה, עם התחברות חד פעמית ופשוטה דרך אפליקציית "הלחצן של כלל" וללא צורך בהתקנת אמצעים נוספים ברכב.
  • מסלול זה מאפשר גם ביטול השתתפות עצמית וליווי 24/7 בזמן תאונה, בכפוף לתנאי המסלול בפוליסה.
  • מסלול נוסף שכלל ביטוח ופיננסים מציעה במסגרת ביטוח מקיף לרכב הוא כלל VAR: מסלול שבו המבוטח מתקין באופן מהיר ופשוט אפליקציה ומצלמת דרך, עם תיעוד ודיווח בזמן אמת למוקד, המעניק ליווי צמוד בקרות תאונה, הכולל שירותי הצלה, מונית עד הבית, גרר מהיר וביטול השתתפות עצמית בכפוף לתנאי המסלול בפוליסה.

נותני שירות שבהסדר

בדרך כלל קיימת רשימה של ספקי הסדר שעובדים באופן קבוע עם חברת הביטוח, כאשר המבוטח בוחר לקבל את השירות מאותם ספקים (למשל מוסך הסדר), הוא בדרך כלל נהנה מהטבות שונות כגון ביטול השתתפות עצמית בתנאים מסוימים, פטור מהצורך לשלם בעצמו למוסך (התשלום עובר ישירות מחברת הביטוח למוסך) וכד'. רשימת ספקי ההסדר בדרך כלל ארוכה ומאפשרת קבלת שירות בכל הארץ. כך למשל, חברת כלל ביטוח מציעה למבוטחיה מוסכי הסדר בכל הארץ, וכל שהמבוטח צריך לעשות כדי לאתר את המוסך המתאים לו הוא להזין מספר נתונים בסיסיים באתר כלל ביטוח ולקבל את הרשימה הרלוונטית.
חשוב לדעת כי בחירה בספקי שירות בהסדר, יכולה להוזיל את ההשתתפות העצמית.
בחברת כלל ביטוח ופיננסים קיימת אפשרות ייחודית לבחור מראש במסלול "נבחרת המוסכים" בפוליסה. במסלול זה, המבוטח מתחייב מראש כי הרכב יתוקן במוסך הסדר לבחירתו, והוא נהנה מהנחה נוספת בסך 7.5% בפרמיה השנתית.

הרחבות

ביטוח רכב אמנם מבוסס על תנאי פוליסה תקנית (פוליסה שמוכתבת בתקנות), אך חשוב לדעת כי תנאי הפוליסה התקנית הינם תנאים מינימאליים, וכי בפועל חברות הביטוח מאפשרות רכישת הרחבות שונות. כך למשל מוצעות הרחבות לשירותי גרירה, רכב חלופי ועוד. מבוטחים שמעוניינים לקבל מעטפת מלאה של כיסויים, כדאי שיבדקו אילו הרחבות הם יכולים לקבל ומה עלותן.

* האמור בעמוד זה אינו מהווה תחליף לייעוץ, והוא כפוף לתנאי החברה והפוליסה הרלוונטית. להרחבה מומלץ לעיין בתנאי הפוליסה המלאים.