מדריך 10,000: כך תקנו רכב בתקציב נמוך

גם אם 10,000 שקלים נראים סכום נמוך, עדיין תצליחו לקנות מכונית חמודה ויעילה שתשרת אתכם בנאמנות – בתנאי שתטפלו בה כראוי.. אז אילו דגמים תוכלו לקנות?

הכתבה הפעם מיועדת לבני נוער, חיילים, משוחררים טריים, סטודנטים, משפחות צעירות וגם כאלו שמחפשים רכב נוסף לאחד הילדים. כלומר מכונית משומשת בתקציב מצומצם של עד 10,000 שקל. תתפלאו, ניתן בהחלט למצוא בסכום כזה – ואפילו די טובה.

היה מנוע?

קשה להיות בררנים ב-10,000 שקל או פחות. בתקציב הזה תמצאו מגוון מכוניות גדול מאוד מאמצע ועד סוף שנות התשעים, אבל המכנה המשותף של רובן הוא מצב די מחפיר. כשכל שקל חשוב, כדאי למצוא מכונית שתוחזקה כראוי. לא תמיד הספרות על הקילומטראז' רלוונטיות או מספרות את המצב האמיתי.  גם מספר הבעלים שחרשו על המכונית לא ממש משנה. למרות זאת, אם מדובר במכונית מיד ראשונה או שנייה תוכלו לקבל מהמוכר מידע רב ואותנטי על ההיסטוריה שלה, אולי אפילו ספר רכב ותיעוד טיפולים שהם אביזרים חשובים במכוניות ישנות.

במקרים אחרים צריך לקוות שהמכונית מטופלת בזמן ולא לפי מצב הרוח של הבעלים. קבלות על טיפולים שונים או חלקים שהוחלפו יסייעו לכם לקבל תמונת מצב מלאה.

שימו לב לתאריך האחרון בו נעשה לרכב טסט (מבחן כשירות תנועה): המטרה כאן היא לחסוך, ולעיתים טסט למכונית ישנה עלול להפוך להוצאה גדולה. העדיפו מכונית שמועד הטסט השנתי שלה רחוק ככל האפשר.

מה בודקים?

בתקציבים כאלה בכלל לא בטוח שכדאי להשקיע בבדיקת המכונית במכון בדיקה מסודר. כמות התקלות, הליקויים והבעיות שיימצאו שם תעשה לכם חור בכיס, ובכלל – לא ניתן לצפות ממכונית בת עשר שנים או יותר שתתנהג כחדשה.

יש לכם חבר שמבין בתחום? בקשו ממנו שיתלווה אליכם לטסט ולנסיעת מבחן. אפשרות נוספת, היא לקחת אותה למוסך שלכם או למוסך המומחה בדגם המכונית ולשלם סכום סביר עבור בדיקה כללית. בשנתונים אלה לא תמיד מעניין את הקונה מצב השלדה, אבל כדאי שהמנוע יהיה במצב נסיעה סביר, ורצוי שהצמיגים יהיו טובים עד כמה שניתן. גם זו הוצאה גבוהה מאוד ביחס למחיר המכונית בפועל.

כמה משלמים?

בדקו במחירון הרכב של יד2 את מחיר המכונית בפועל. זכרו שמדובר בסכומי כסף של עד 10,000 שקל, כך שמיקוח תקיף ומשא ומתן אמיץ יניבו הורדה זניחה – אלא אם מדובר בגרוטאה שהמוכר רוצה להעיף.

לפחות תוכלו להתנחם בעובדה שאין כמעט ירידת ערך שנתית כפי שקורה למשל במכונית בשווי 100 אלף שקל. אפשר ליהנות ממכוניות ישנות, וכשהן "נגמרות" תוכלו לתקן (לא תמיד כדאי), למסור במתנה לחבר או לקרוב משפחה, או למכור לפירוק. טיפ: לאחר הקנייה נסו כמה שיותר מהר לבצע טיפול גדול, או לסדר חלקים מהותיים המחייבים החלפה או תיקון.

לקריאה נוספת

מכוניות קטנות

מכונית קטנה בקטגורית מיני או סופר-מיני תהיה בדרך כלל היא חסכונית יותר ממכוניות גדולה וגם וזולה יותר לאחזקה. אם הכוונה לשנע עד שלושה אנשים, לא צריכה להיות בעיה לבחור במכונית קטנה.

  • בין המומלצות היפניות: סוזוקי סוויפט, דייהטסו שרייד ומאזדה 121.
  • בין המומלצות האירופאיות: פיאט פונטו ופיג'ו 106.
    זכרו, מה שקובע הוא אופן הטיפול והתדירות.

אמנם מכוניות יפניות יכולות לסבול הזנחה או התעללות ועדיין לנסוע יפה מאוד, אך האירופאיות הקטנות מעניקות התנהגות כביש ונוחות טובות בהרבה.

  • טיפ: העדיפו תמיד דגמים בעלי מנוע עם הזרקת דלק ולא מאייד (קרבורטור), ועם כמה שיותר אבזור בטיחותי (כריות אוויר, ABS ועוד).

משפחתיות 

ישראלים אהבו תמיד מכוניות משפחתיות והמבחר בשנתונים אלה הוא עצום. משפחתיות יפניות תמצאו בדרך כלל במרכב סדאן (4 דלתות ותא מטען נפרד), בעלות מנוע בנפח 1,600 סמ"ק, רובן עם תיבת הילוכים אוטומטית.

  • בין המומלצות היפניות: דייהטסו אפלאוז, סוזוקי בלנו וסובארו אימפרזה.
  • אירופאיות מומלצות: פיג'ו 306, סיטרואן קסארה ורנו מגאן. באחרונות רצוי להימנע מהגרסאות האוטומטיות ולחפש בעלות גיר ידני בלבד.
    ככלל, על פי רוב, מכוניות משפחתיות אירופאיות יקרות יותר לאחזקה ולתיקון.

יש גם מסחריות

חיפוש מהיר במחירון הרכב של יד2 יגלה לכם אינספור רכבים מסחריים מכל סוג וצורה. בניגוד למכוניות פרטיות, רכבים מסחריים סובלים מאורח חיים קשוח בציי רכב, חברות, סוכני מכירות, ואצל חקלאים או טכנאים.

אמנם למרביתם מנועי דיזל שיגיעו גם לחצי מיליון ק"מ ובכל זאת, חלקים רבים מתחילים להתבלות: פגיעות בחלקי הפח, המושבים שקועים וקרועים, לוח השעונים לא מתפקד והמזגן עייף.

מחפשים מסחרית שתשמש אתכם לכמה שנים טובות? חפשו כאלו שהיו בשימוש פרטי (נדיר), ואל תיבהלו ממנוע עתיר בקילומטראז'. אם הוא טופל בזמן לא צריכה להיות בעיה.