מבחן דרכים B.M.W X3

בעולם רווי רכבי פנאי, האם יש עוד ערך למקוריות? הב.מ.וו החדשה מוכיחה שכן! בדקנו את כל הפרטים במבחן הדרכים הבא

מבחן דרכים לעוד SUV שחורה, המיין-סטרים החדש, כאילו שהרחובות הצרים שלנו לא עמוסי תמ"א 38, ועקב מחירי הדלק המאמירים בחרנו הפעם להתמקד לא סתם בעוד רכב שטח/פנאי מן השורה – אלא האב המייסד של הקטגוריה, בגרסתו המודרנית והמאובזרת;  גרסת ה-xDrive30i של ה-X3 שנבדלת מהגרסה הזולה יותר גם במנוע אבל בעיקר בתוספת מצב נהיגה "ספורט" וחישוקי "19 העטופים בצמיגי 245 מ"מ – כיאה למוצר פרמיום.

עיצוב ואבזור

עיצוב ה-X3 משדר יוקרה. בחזית נמצא, כמובן, גריל ה"כליות" המפורסם של הבווארים והוא גדול משמעותית מזה שהיה בדגם היוצא; למעשה, זהו מוטיב שחוזר על עצמו בכמעט כל פרמטר בעיצוב – שומר על הקווים של קודמו ומעדן אותם קצת יותר, בעיקר בעיצובם של הפנסים הקדמיים והאחוריים ובכל זאת, התוצאה הסופית היא הרבה יותר.

בפנים הרכב נמצא איכות חומרים והרכבה גבוהים. עור המושבים משולב בדשבורד וזה מצידו משלב גם חומר דמוי עץ ואלומיניום מוברש בעיצובו. מסך בולט במרכז הדשבורד, בקרה נפרדת למערכת השמע ובקרה נפרדת למערכת בקרת האקלים, מאפשרות שליטה והתמצאות קלות. המסך אגב, קטן יחסית ("6.5) ואינו מסך מגע. השליטה על התפריטים השונים במסך מתבצעת באמצעות הגלגלת המונחת ליד משענת היד של הנהג – כנהוג בדגמי ב.מ.וו כבר לא מעט שנים.

מבט מטה יגלה לוחית עליה חרוט "X3" על מנת שלא ישכח הנהג לרגע במה הוא נוהג. מבט מעלה יגלה גג פנורמי ענק הנפתח בחלקו הקדמי. זוג המושבים הקדמיים חשמלי כמובן, אך הם אינם כוללים כיוון לתמיכה בגב התחתון. בנוסף, חלקו הקדמי של המושב אינו מתכוונן קדימה-אחורה כמקובל בחלק מדגמי החברה. גלגל ההגה נעים למגע אך הנהג יאלץ לכוונו ידנית ולא באמצעות מנוע חשמלי. עוד לחובה נציין כי המושבים וההגה אינם מספקים אופציה לחימום או קירור – אופציה הנמצאת אצל חלק מהמתחרות בטווח המחירים בו נמכרת ה-X3. לוח השעונים כולל מחוגים דיגיטליים הפוגמים באווירה ה"קלאסית" מצד אחד, אך מוסיפים לתחושת העתידנות ברכב. על כל-פנים, יפה עשו ב.מ.וו כששמרו על גופן (פונט) הספרות המוכר והקלאסי, המלווה אותם כבר עשרות שנים.

לקריאה נוספת

הספסל האחורי

היושבים מאחור יהנו ממרווח פנים טוב לרגליים ולראש וממערכת בקרת אקלים נפרדת – היוצאת מהקונסולה המרכזית. מחסור יורגש בהיעדרותם של כיסים בגב המושבים הקדמיים. לטובת האווירה, ציידו ב.מ.וו את פנים הרכב בתאורת אווירה נעימה – לנסיעה בשעות הלילה. וכמה מילים על פרקטיות – דלת תא המטען נפתחת באופן חשמלי וחושפת תא מטען גדול המספק נפח הטענה של 550 ליטר.

הנעה

המנוע בו מצויידת הגרסה אותה בחנו הוא מנוע 2 הליטרים טורבו בגרסתו החזקה יותר. הוא מפיק 252 כ"ס בטווח שבין 5,200 ל-6,500 סל"ד ו-35.7 קג"מ, המגיעים כבר ב-1,450 סל"ד. המנוע מגיב נפלא ללחיצת הדוושה ומושך את 1,790 הקילוגרמים של ה-X3  בכח קדימה – עד למהירות סופית של 240 קמ"ש. תיבת ההילוכים כוללת שמונה יחסי העברה והמעבר ביניהם נעים בנסיעה מנהלתית וחי ובועט כאשר יחליט הנהג להגביר את הקצב.

אהבנו את התיבה, שעל אף היותה אוטומטית פלנטרית (רגילה), היא מיישרת קו מבחינת מהירות התגובה עם תיבות ה-DSG כפולות המצמדים של קונצרן פולקסוואגן (ואולי אף טובה מהן…). התיבה מחוברת לארבעת הגלגלים שיספקו מצידם אחיזה גבוהה ביציאה מהמקום ובפניות חדות תחת כח, גם על כביש רטוב. מצב ה"ספורט" יקשיח את ההגה, יבצע העברות הילוכים מהירות יותר בסל"ד גבוה יותר וישמור על תחום הסל"ד למעלה לטובת זמינות הכח. בכבישים המפותלים תספק ה-X3  הרבה אחיזה וביטחון לנהג. גם בנסיעה עירונית פקוקה וגם בכבישי הנהיגה המהנים מספקת ה-X3 את הסחורה, עם קלות תמרון ונוחות גבוהה יחסית.

בטיחות

ל-X3 מספר מערכות בטיחות מקוריות: מערכת תיקון סטייה מנתיב שעובדת באופן נפלא, עם רטט קל כשמתקרבים לקצה הנתיב ותיקון הגה כאשר מגיעים אליו. על גבי המראות תוצג התראה במידה ויש רכב הנוסע במקביל אליכם בשטח המת. כמו כן, מצויידת ה-X3 במערכת לבלימה אוטונומית, התראה בפני תנועה חוצה מאחור, 6 כריות אוויר ועוד.

בסופו של יום, ה-X3 עומדת בכל היעדים – עם היוקרה המתבקשת, המנוע ותיבת ההילוכים המצויינים, העיצוב והביצועים – המחיר, כמובן, בהתאם.