ג'יפים: כל אחד ורכב השטח שלו

בין אם המדובר על טיול שטח מאובק ומאתגר, או בחניית מדרכות מלאת פוזה מול בית הקפה – יותר ויותר אנשים מעדיפים כלי רכב שגם יודעים לרדת מהאספלט.
לרכבי השטח יש יתרונות וגם לא מעט חסרונות. על אלו וקצת על התחום כולו – בסקירה באה.

אחרי התלבטות איזה כלי רכב לרכוש, רבים מאתנו החליטו שהם רוצים לקנות ג'יפ – חדש או יד שנייה. היינו מעדיפים להשתמש בצמד המילים 'רכב שטח' שכן אם נדייק, המילה ג'יפ (למרות שהפכה בארץ לשם ז'אנרי לכל רכבי השטח) הולמת רק את כלי הרכב JEEP המיתולוגי. בחו"ל זה פשוט נקרא -S.U.V ראשי תיבות לכלי רכב לשימושי ספורט/פנאי.

בפני הצרכן המתלבט והנבוך, עומדים בערך כ-50 דגמים שונים של רכבי שטח חדשים, והרבה יותר מכ: תתי-דגמים וגרסאות שונות שנבדלות בעיקר במפרט, בגימור, וכמובן במחיר.
בהמשך, נמנה מספר קטגוריות של רכבי שטח, ותגלו שם ערב רב של גדלים, תצורות, סגנונות ובעיקר ייעוד שונה.

למה כן להתנייד ברכי שטח?

תגידו מה שתגידו – לרכבי שטח יש נוכחות. רבים רואים בהם סמל סטטוס, או סימן להצלחה. בפנים, מציעים רכבי שטח (בדרך כלל) מרווח גדול בהרבה מאשר זה שמאפיין למשל רכבים משפחתיים. חלקם מציעים שבעה מושבים שיהוו אלטרנטיבה ראויה למשפחה גדולה. רכבי שטח מאובזרים גם במנועים חזקים יותר.

האבזור הפנימי גם הוא נדיב, ובואו נודה על האמת- תנוחת הישיבה הגבוהה והשולטת מהנה מאד ויש שיאמרו שהיא גם תורמת להשתלבות משודרגת בתנועה, כי רואים תמיד הרבה קדימה.

אבל, כמעט ושכחנו את ייעודם האמתי של רכבי השטח: לרדת מהכביש! לא סתם שכחנו את הנקודה הזו – רבים מרוכשי רכבי שטח, מסתפקים בלעלות עימם על מדרכות בעיר.

אבל, לאלו שבאמת אוהבים שטח, אין כמו כלי רכב שלוקח אותם בכיף בשבילים, בדיונות, במשעולים ובמקומות שרכבים אחרים פשוט לא מגיעים.

למה לא לנסוע ברכבי שטח?

במסגרת האיזון בחיים, מספר הסיבות מדוע לא לרכוש רכב שטח, דומה בערך למספר שתומך ברכבי שטח. הם גדולים, מנקרי עיניים ובומבסטיים.

רכב גדול, עלול להוות בעיה במציאת חנייה. רכבי שטח יקרים מאד לרכישה ולאחזקה שוטפת. בנוסף, על פי רוב הם מתהדרים בצריכת דלק גרועה במקרה הטוב, ושערורייתית במקרה הרע. ועדיין לא דיברנו על כך שהם מזהמים את הסביבה לא רק עקב פליטת הגזים הרעילים, אלא גם בעקבות שימוש לא אחראי של בעליהם, שהורסים את הטבע באמצעות רכבי השטח.

רכבי שטח הם בדרך כלל מאסיביים – כפי שכבר נאמר, אבל מרכז הכובד הגבוה שלהם עלול לגרום להם להיות פחות בטיחותיים (באופן אקטיבי).

אז לאחר שבדקנו מהם היתרונות והחסרונות בנהיגה ברכבי שטח, הגיעה העת לבדוק אילו דגמים עומדים לרשותינו כשניגש לקנות רכב שטח חדש. שנתחיל?

רכבי שטח קטנטנים

בניגוד לתדמית, לא כל רכבי השטח הם בעלי ממדי ענק. למעשה, ישנם גם רכבי שטח קטנים ומוצלחים לא פחות.
לדוגמה, הצמד היפני סוזוקי ג'ימני ודייהטסו טריוס, שלצערנו כבר לא משווק בארץ, אבל עדיין אהוד בקרב הנהגים. היתרון ברור: משקל זעיר, חיסכון בדלק ובאחזקה וכמובן ממדים קומפקטיים שיכולים להתאים לצעירים עירוניים. לשניים שהוזכרו גם יכולת שטח, מפליא בעבירותו הוא הג'ימני, שאמנם הוא גם הקטן, הספרטני והפחות מאובזר מביניהם.

 

שורה תחתונה: כיף לדעת שאפשר להתנהל עם הרכבים הללו גם בשטח וגם ברחובות העיר הצפופה.

ג'יפונים

בקטגוריה הזו נמצאים למעשה לא מעט רכבי שטח. הם נראים טוב, ומציעים פשרה בין יכולת כביש לבין יכולת שטח, כשבמרבית המקרים, יכולת השטח שלהם מוגבלת מאד.

זה בסדר, גם כך עבור רוב רובם של הרוכשים מהווים רכבים אלו תחליף למכונית משפחתית גדולה, או למיניוואן. בקטגוריה נמנים ג'יפונים בינוניים בגודלם, כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', סובארו פורסטר, ניסאן אקס-טריאל, פולקסווגן טיגואן) או ג'יפונים בעלי ממדים גדולים יותר, כמו יונדאי סנטה פה ופולקסווגן טוארג.

 

שורה תחתונה: לנסיעות מזדמנות בשבילים, כשמרבית הזמן מתפנקים לבד או עם המשפחה בכביש סלול.

חיות שטח

אם אתם שועלי שמשון, חייבים ללעוס לפחות פעם-פעמיים בשבוע חצץ ומעלה עקרבים מוכר לכם יותר מאשר מעלה הקסטל- אולי כדאי לשקול רכבי שטח של ממש, כמו טויוטה לנד קרוזר, מיצובישי פאג'רו וג'יפ רנגלר.
רכבי שטח אלה הם קשוחים ועמידים, על חשבון נוחות בכביש – וזה קשור בעיקר לשלדת הסולם ולמתלים הייעודיים, אבל טיול רכבי שטח של כמה כאלה יחד, עשוי להתגלות כאירוע בלתי נשכח שטובל בנופים ייחודיים.

 

שורה תחתונה: דברים שרואים מפה, לא רואים משם.

שטח גם לאלפיון העליון

כבר אמרנו, שרכבי שטח מהווים לעיתים סמל סטטוס. ויש כאלו שהם, מעל אחרים, מהווים מוקד משיכה לאלפיון העליון (וגם לכדורגלנים, וכמה ראשי משפחות פשע), עם מחיר אסטרונומי ושם שמזוהה עם הצלחה רבתי. בין הדוגמאות נזכיר את ריינג' רובר, האמר, וקאדילק אסקלד. שני הראשונים, גם מציעים יכולת שטח לא רעה בכלל – לא שהרוכשים הפוטנציאליים ילכלכו את הניקלים בבוץ, חלילה.

 

שורה תחתונה: אפשר גם בלבן פנינה, לא חייבים בשחור.

רכבי סטיישן לשטח

תודו שהקטגוריה הזו נשמעת מוזר, ואכן, זו קטגוריה נדירה וכמעט שלא קיימת. כוונת המשורר או היצרן כאן היא ברורה ודווקא הגיונית: בואו ניקח מכונית סטיישן מרווחת ושימושית, נוסיף לה מערכת הנעה כפולה ונהפוך אותה לאלטרנטיבה יקרה פחות ביחס לרכבי שטח גדולים יותר. בקטגוריה זו נוכל, לדוגמה, למצוא את סובארו אאוטבאק, וולוו XC70 האואטבאק נשענת על השימושיות והמכלולים של ה-B4 וה-XC70 מבוססת על וולווV70 .

 

שורה תחתונה: אופציה משפחתית נהדרת שמקבילה לג'יפונים.

טנדרונים שיורדים מהכביש

אופציה נוספת שעשויה להתאים למי שרוצה רכב שטח היא לרכוש טנדרון בגרסת הנעה כפולה.
כמעט כל הטנדרונים בארץ מציעים אופציה כזו, כמו טויוטה היילקס ויגו, איסוזו D-MAXוניסאן נבארה. כשאתם חלקם ניתן לרכוש בגרסת קבינה כפולה, שמאפשרת לאכלס לא רק שניים או שלושה- אלא חמישה נוסעים. נוחות הנסיעה, הגימור ואיכות ההרכבה בדרך כלל נחותים ביחס לרכבי שטח של ממש, אבל המחיר זול יותר ומדובר ברכבים קשוחים ועמידים מאד.

לקריאה נוספת

 

שורה תחתונה: כלי עבודה במהלך השבוע, יכולים לספק גם הנאה בסופו.

איך בודקים

רכישת רכב שטח חדש מחייבת – כמו כל רכב אחר ביצוע נסיעת מבחן, שתעזור לרוכש לטעום קצת מהרכב ולהחליט אם הוא בכיוון הנכון. בדיקת רכב שטח משומש היא עסק מורכב שמחייב תשומת לב מיוחדת, הרבה יותר מאשר לפני רכישת כלי רכב פרטי/משפחתי.

ברכבי שטח יש לבדוק אקזמפלרים שצברו וותק בשטח ועלולים לסבול משברים, נזקים, נזילות, עיוותים בשלדה ובשאר המכלולים. אם כך, מומלץ לא לחסוך בכסף ובזמן ולהשקיע בבדיקה מקיפה. המלצה טריוויאלית היא לחפש אחר רכב שטח שלא נטש מימיו את האספלט.