ואן, מיני ואן או ג'יפון? הכל על רכבי פנאי וקצת יותר

העצה הראשונה שכנראה תקבלו, לקראת הרכישה של מכונית משומשת או חדשה, היא לבחור כזו שמתאימה לצרכים שלכם- לא קטנה וצפופה מדי, אבל גם לא מכונית גדולה ויקרה מדי שאת המחיר שלה תשלמו גם בכל ביקור בתחנת הדלק. יד2 עם המידע החשוב לפניכם

ואן, מיני ואן או ג'יפון? הכל על רכבי פנאי וקצת יותר

רכבי פנאי: איזו מכונית תתאים לכם?

אחרי שסקרנו את מכוניות הנוסעים הסטנדרטיות, אפשר להשלים את התמונה עם כלי הרכב הגבוהים יותר- מיניוואנים, רכבי שטח ורכבי פנאי. מיניוואנים הם מובילי נוסעים מרווחים ושימושיים, רכבי שטח מצטיינים, ובכן, בשטח  – ורכבי פנאי הם שילוב של השניים: הם נראים כרכבי שטח, אבל אמורים להיות נוחים ונעימים לנהיגה כמכוניות נוסעים.

לפני שנרחיב מעט על כל קבוצה, יש לומר שרכבי פנאי אינם בטיחותיים יותר ממכוניות נוסעים גם אם הם נראים כך, ולרובם אין יכולת שטח טובה יותר מזו של משפחתית. למימדים ולמשקל שלהם יש משמעות בעיקר בצריכת הדלק, ולכן הם קנייה מומלצת פחות, ודאי כשמדובר במכונית משומשת. היתרון המרכזי שלהם הוא המראה האופנתי יותר. הג'יפונים ורכבי הפנאי מבוססים על פלטפורמה (רצפה ומכלולים בסיסיים) של מכוניות נוסעים ובזכות גובהם הם מציעים מרווח מעט גדול יותר מאשר זה של מקבילותיהן הנמוכות. אלה הקבוצות העיקריות של רכבי פנאי ומיניוואנים:

רכבי פנאי קטנים

בסיס גלגלים:  253-261 ס"מ.

הקבוצה הקטנה ביותר מבין רכבי הפנאי מבוססת על דגמי סופר-מיני. פעמים רבות ג'יפון קטן חולק עם המכונית המקבילה את היצע המנועים ואפילו את עיצוב תא הנוסעים. כך קורה, למשל, בפיז'ו 2008 המבוססת על ה-208 ובסיאט ארונה המבוססת על האיביזה. יש בקבוצה דגמים שלא באמת מיועדים למשפחה ושמים את העיצוב במקום הראשון, כמו ניסאן ג'וק, ואחרים דווקא מציעים מרווח פנים מצוין. על כל פנים, מאכזב לגלות שלמרות המחיר הגבוה יותר מזה של מכוניות סופר-מיני, נוחות הנסיעה דווקא טובה פחות. הסיבה לכך היא שהמשקל הרב יותר של רכבי הפנאי מצריך כיול נוקשה יותר למתלים.

  •  דגמים בולטים:  מיצובישי ASX, יונדאי קונה, אופל מוקה, סוזוקי ויטארה, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס.

רכבי פנאי בינוניים

בסיס גלגלים: 267- 284 ס"מ

הקבוצה הפופולארית ביותר מבין רכבי הפנאי וגם המגוונת שבהן. יש בה דגמים עם חמישה מושבים וכאלה עם שבעה,  כאלה עם הנעה קדמית שלא ירדו מהכביש וכאלה עם הנעה לכל הגלגלים (4X4) ויכולת שטח מפתיעה. המנועים של רכבים אלה גדולים בנפחם או קטנים (ומוגדשי טורבו), בנזין או דיזל ואף נעזרים במנוע חשמלי כהנעה היברידית. המשותף לכולם הוא, ההתבססות על מכלולי מכונית משפחתית והעובדה שהם יכולים להיות תחליף לאחת כזאת. אם אתם בוחרים לרכוש רכב פנאי כזה, כדאי לדעת שהם לרוב בזבזנים בדלק מהמשפחתיות.

דגמים בולטים:

  • רכבי פנאי בעלי חמישה מושבים והנעה קדמית: קיה ספורטאז' (מרבית הגרסאות), סיאט אטקה, יונדאי טוסון, פיז'ו 3008, רנו קדג'אר, ניסאן קשקאי, פולקסווגן טיגואן
  • רכבי פנאי בעלי שבעה מקומות:  מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק, ניסאן אקס-טרייל, פיז'ו 5008
  • רכבי פנאי בעלי הנעה 4X4: סובארו XV, סובארו פורסטר, דאצ'יה דאסטר (בחלק מהגרסאות).
  • רכבי פנאי היברידים: טויוטה ראב4, טויוטה CH-R, מיצובישי אאוטלנדר PHEV

רכבי פנאי גדולים

בסיס גלגלים: 286-307 ס"מ

רכבי פנאי המבוססים על משפחתיות גדולות ומציעים תועפות של מרווח עם שבעה ולעיתים אפילו שמונה מקומות ישיבה.  לרוב כלי הרכב בקבוצה זו הנעה לכל הגלגלים ויכולת שטח לא רעה, ולחלקם מנועי דיזל שמאפשרים חיסכון מסוים בדלק

  • דגמים בולטים: קיה סורנטו, יונדאי סנטה-פה, שברולט טראוורס, פורד אקספלורר.

רכבי שטח

קבוצה ההולכת ונעלמת משוק הרכב בישראל ולמעשה בעולם. כלי רכב שנועדו לנהיגת שטח מאומצת ולעבירות טובה, אך הדבר מגיע על חשבון התנהגות כביש מסורבלת ונעימה פחות. לכל כלי הרכב כאן הנעה לכל הגלגלים, כמובן.

  • דגמים בולטים: טויוטה לנד-קרוזר, מיצובישי פאג'רו, ג'יפ רנגלר וגם סוזוקי ג'ימני הקטן יותר.

מיניוואנים

גם קרנה של קטגוריית המיניוואנים נמצא בירידה. מובילי הנוסעים השימושיים והמרווחים עדיפים על רכבי הפנאי בכל פרמטר, כמעט- הם מרווחים יותר, נוחים יותר לנהיגה ונעימים יותר לנוסעים, בין היתר בזכות חלונות גדולים יותר. אפילו הכניסה והיציאה לנוסעים קלה יותר בזכות התקרה הגבוהה. חסרונם היחיד הוא העיצוב המרשים פחות מזה של רכבי הפנאי. מיניוואנים מגיעים בשלל גדלים, ומבוססים גם הם, פעמים רבות, על מכוניות נוסעים.

דגמים בולטים:

  • מיניוואנים קטנים: הם בעלי חמישה מקומות ויתרונם הגדול הוא בתא נוסעים מרווח ושימושי. ביניהם ניתן למצוא: אופל מריבה, קיה סול, סיטרואן C3 פיקאסו, טויוטה ספייס ורסו.
  • מיניוואנים בינוניים: מבוססים על משפחתיות ומציעים חמישה או שבעה מקומות. ביניהם נמנים: סיטרואן C4 פיקאסו/ספייס טורר, אופל זאפירה, קיה קארנס, שברולט אורלנדו, טויוטה ורסו
  • מיניוואנים גדולים: הם גדולים ומרווחים, עם שבעה או שמונה מקומות מלאים. ניתן למצוא דגמים בולטים כמו סאניונג רודיוס, קיה קרניבל, סיאט אלהמברה, קרייזלר גרנד ויאג'ר.
ואן, מיני ואן או ג'יפון? הכל על רכבי פנאי וקצת יותר

ג'יפים: האם מדובר ברכבי פנאי בלבד?

בשורה התחתונה

מאחר שהשוק רווי במגוון רחב של מיניואנים, ג'יפים וג'יפונים אנו לעיתים קרובות הולכים לאיבוד ולא בטוחים לאיזו קטגוריה כל רכב משתייך, והאם הוא באמת עונה על הצרכים שלנו – מבחינת חוויית נסיעה, מרווח ברכב והתאמה למספר הנוסעים ברכב. ברגע שנדע לעמוד על ההבדלים בין כלי הרכב המגוונים ולשייך אותם לקטגוריות השונות, יהיה לנו קל יותר לדעת מהו הרכב האידיאלי עבורנו. נסיעה נעימה!