העיקר הבטיחות: הכל על מערכות בטיחות לרכב

לא פחות חשוב מהמחיר, העיצוב והביצועים: כשאתם קונים מכונית, אל תתפשרו על מערכות הבטיחות. אז אילו מערכות בטיחות אתם חייבים ברכב הבא שתקנו?

עיצוב, ביצועים, אבזור, אמינות, מותג מבית טוב וכמובן מחיר טוב – כל אלה פרמטרים מאד חשובים עבורנו במכונית. כיום, יותר ויותר צרכנים לוקחים בחשבון גם את מאפייני הבטיחות של המכונית אותה הם רוצים לרכוש – בין אם מדובר במכונית חדשה או משומשת. נתחיל דווקא מהסוף: לא מומלץ בכלל לרכוש מכונית אם אינה בטיחותית ולא משנה עד כמה התאהבתם בה.

כמה כריות אוויר?

מהי בכלל מכונית בטיחותית? ובכן, זו מכונית שמצוידת בכמה שיותר מערכות בטיחות. בראש ובראשונה: לא בכל תחום כל המרבה הרי זה משובח, אך דווקא בכל הקשור לכריות אוויר, זה ממש כך. עד לפני עשרים שנים, היו מכוניות בודדות עם כריות אוויר, לחלקן הייתה כרית אוויר אחת והיו כאלו עם שתיים.

כיום, הסטנדרט שעליכם לקחת בחשבון הוא שש כריות אוויר ומעלה, ולא משנה אם זו מכונית קטנה או גדולה. אגב, במכוניות יקרות ויוקרתיות, תמצאו לעיתים שמונה, תשע ואפילו עשר כריות אוויר. בנוסף לאלה, מאד חשוב שהמכונית תהיה מצוידת בכמה שיותר מערכות בטיחות נוספות.

כיום, בנוסף למערכת נגד נעילת גלגלים (ABS) לכל המכוניות הנמכרות בישראל יש כסטנדרט, מערכת בקרת יציבות, הנקראת  ESP או ESC, שזו מערכת חכמה מצילת-חיים המחוברת להגה, לגלגלים, לבלמים ולמערכת הבלימה ABS.

 

שלל מערכות בטיחות נוספות

מערכות נוספות מומלצות: BAS – מערכת עזר לבלימה; מערכת בקרת אחיזה/משיכה TCS המיועדת נגד החלקה; EBA – מערכת לתגבור בלימה במצב חירום; ASR – מערכת למניעת סחרור גלגלים בתחילת נסיעה.

מערכות עזר נוספות שכדאי להזכיר הן מערכות לשמירת מרחק. הנפוצה בהן מיועדת לתחבורה עירונית, כלומר עד למהירות של 30-40 קמ"ש, ותפקידה סגירת מצערת והפעלה של הבלמים על מנת למזער נזקי תאונות.

במכוניות יקרות ישנה מערכת משוכללת יותר, הנקראת בקרת שיוט אדפטיבית העוצרת לגמרי את הרכב במידה והרכב שלפניו מאט או עוצר, כך שניתן תמיד לשמור על מרחק בטיחות מהרכב שמלפנים. מערכת נוספת שכבר מתחילה להיות נפוצה בענף הרכב היא בקרת סטייה מנתיב. חשיבותה רבה בעיקר במניעת פגיעה במכוניות או אנשים עקב חוסר תשומת לב במעבר מנתיב לנתיב.

מערכת בטיחות נוספת שהולכת ותופסת מקום של כבוד היא BLIS (או BSM) שהינה מערכת מידע על נקודות מתות בשדה הראייה וישנן מערכות כאלו שאף יודעות לתת התראות על  תעבורה צולבת (CTA). אביזר בטיחות נוסף שחשוב שיהיה הוא מנגנון ניטור לחץ אוויר בצמיגים ואותו ניתן לרכוש בעלות נמוכה בחנויות אביזרי רכב כאביזר אפטרמרקט.

לקריאה נוספת:

דירוג הבטיחות של אירופה וישראל

פרמטר חשוב למדי שיש לקחת בחשבון, היא כמה כוכבי בטיחות זכתה המכונית לקבל במבחנים המחמירים של Euro NCAP – ארגון הבטיחות של אירופה (נבחנות שם רק מכוניות בתקינה אירופאית) שרק הולכים ונעשים מחמירים משנה לשנה. כמובן, שחמישה כוכבים זה הנתון הרצוי.

לא רק לנו הנהגים יש אינטרס לרכוש מכוניות בטוחות – מסתבר, שגם למדינה. תחשבו על אובדן חיי אדם ועל סכומי כסף הכרוכים באשפוז, בטיפולים וכמובן בהפעלת הביטוח ושיפוי הנזקים למכוניות. משרד התחבורה בשיתוף רשות המיסים פיתחו במהלך שנת 2015 מנגנון המדרג את מערכות הבטיחות המתקדמות בכלי הרכב. נוסחה זו נותנת ציון שבין 0 ל-8 כשהציון הגבוה משמעו, שהמכונית יותר בטוחה.

מערכות הבטיחות שנלקחות בחשבון בדירוג: כריות אוויר; מערכת להתראה מפני סטייה מנתיב; התראה מפני אי-שמירת מרחק (עם או בלי בלימה אוטונומית), התראה מפני רכב בשטח מת; בקרת שיוט אדפטיבית; התראה מפני פגיעה בהולך רגל; מצלמת נסיעה לאחור; חיישני חגורות בטיחות; מערכת אקטיבית למניעת סנוור נהגים אחרים על-ידי החלפה בין אורות גבוהים לרגילים וחזרה; בלימת חירום אוטונומית, וזיהוי שלטים והצגתם בלוח המחוונים.

הכוונה בעתיד היא לתת הקלות במיסוי למכוניות המציעות כמה שיותר מערכות בטיחות. ככל שהמכונית ישנה יותר, מערכות הבטיחות שבהן היא מצוידת הן מעטות יותר.וגם כאן, מסתבר שהמדינה באה לקראתנו, הנהגים.

בשנת 2015 אישרה הממשלה את תכניתו של שר התחבורה לממן מערכות בטיחות במכוניות משנת הייצור 2000 והלאה. המערכות שיותקנו – חינם לגמרי: בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל.