אף פוליסה לא שלמה בלעדיה: כל מה שצריך לדעת על השתתפות עצמית בביטוח הרכב

כל אדם הרוכש ביטוח רכב למכונית הפרטית, בין אם לראשונה בחייו או כחלק מתהליך חידוש הפוליסה הקיימת, יודע שההשתתפות עצמית היא חלק בלתי נפרד מן העניין. מה כוללת ההשתתפות העצמית? היכנסו וגלו

כל אדם הרוכש ביטוח רכב למכונית הפרטית, בין אם לראשונה בחייו או כחלק מתהליך חידוש הפוליסה הקיימת, יודע שההשתתפות עצמית היא חלק בלתי נפרד מן העניין. ההשתתפות העצמית היא הסכום שמבוטח משלם מכיסו במקרי ביטוח שונים, והיא אלמנט חשוב לביסוס היחסים בין חברת הביטוח לציבור לקוחותיה. בעזרת השוואת ביטוח רכב פשוטה בבסטי, ניתן למצוא מבחר פוליסות עם סעיף השתתפות עצמית מותאם אישית.

ההגדרה הפשוטה

סעיף ההשתתפות העצמית בביטוח הרכב, הינו הסכום המקסימלי שהמבוטח נדרש להוציא מכיסו בעת היקלעות למקרה ביטוח. מקרה ביטוח הוא אירוע שמוגדר בחוזה הביטוחי שלכם ככזה שבגינו חברת הביטוח מעניקה סכומי פיצויים, זה יכול להיות תאונה, גניבה, שריפה, שיטפון, ישנם אירועים שחוזרים על עצמם בפוליסות השונות בעוד שאחרים משתנים מאחת לאחרת. 

סכום ההשתתפות העצמית וגובה הפרמיה (דמי הביטוח) עובדים ביחס הפוך זה לזה. כאשר סכום ההשתתפות העצמית הוא גבוה יחסית, הפוליסה זולה יותר, או לחילופין, אם עלות ההשתתפות העצמית היא נמוכה, הפוליסה שבידיכם, בין אם מדובר בביטוח מקיף, צד ג' או חובה, היא יקרה יותר.  

לשם מה היא נוצרה?

אם היה ניתן לתבוע פיצויים מחברת הביטוח על כל שריטה קטנה בצבע, שפשוף על מכסה המנוע או פגיעה זניחה בפנס האחורי של הרכב, חברות הביטוח היו צריכות להתמודד עם כמויות עצומות של בקשות שהיו גוזלות נתח משמעותי מזמנן והמשאבים שברשותן כך תביעות קריטיות יותר היו נדחקות הצידה ולא מקבלות את תשומת הלב הראויה. 

בנוסף, חברות הביטוח היו עלולות להגיע למצב של קריסה כלכלית, ובמקרים קיצוניים יותר לפשיטת רגל, מה שהיה מוביל לעלייה דרמטית במחירי הפוליסה כדי לסייע להן להשתקם. תרחיש מסוג זה, היה מקשה מאוד על המבוטחים לדאוג לרכב שלהם כשם שהיו רגילים.

לפיכך, ההשתתפות העצמית היא כלי חשוב בארגז הכלים של חברות וסוכנויות הביטוח והמבוטחים גם יחד, היא מסמלת את יחסי הגומלין בין החברה המבטחת למבוטח, יוצרת תיאום ציפיות בין כל הצדדים, מגדירה מראש את התנאים באופן שקוף וברור לכל.

להפחית את עלות ההשתתפות העצמית

סכום ההשתתפות העצמית הוא פרמטר קבוע מראש שמוצג בחוזה הביטוחי שחור על גבי לבן באופן ברור ומובן. אך אין זה אומר שהוא בלתי הפיך, למעשה, יש 2 דרכים עיקריות שבעזרתן ניתן לצמצם את עלויות ההשתתפות העצמית. 

  • לתקן את הרכב במוסך הסדר של חברת הביטוח – חברת הביטוח עובדת בשיתוף פעולה עם מספר מוסכים הפרושים ברחבי הארץ. אז אם יש לכם ביטוח צד ג' או מקיף לרכב אתם יכולים לבחור מהמאגר של חברת הביטוח שלכם את המוסך המתאים. כך אתם מקטינים משמעותית את עלות ההשתתפות העצמית על התיקונים, וזוכים להחליף את הרכב באחד חלופי עד שהם יושלמו. 
  • לבחור מסלול ביטוחי עם השתתפות עצמית נמוכה – בעודכם מגיעים למשרדי סוכנות הביטוח, מדברים עם נציג טלפוני או לחילופין מסתכלים באתרי השוואות מחירי הביטוח השונים, אתם יכולים למקד את החיפוש בפוליסות ביטוח חובה, מקיף או צד ג' לרכב, הכוללים דמי השתתפות עצמית נמוכים וכך להקטין את החלק שעליכם להוציא מכיסכם, אם וכאשר עולה הצורך.  

איך מבטלים את סעיף ההשתתפות עצמית?

ישנם תרחישים בהם ניתן לבטל לחלוטין את סעיף ההשתתפות העצמית בביטוח הרכב. הוא מתבטל באופן אוטומטי בנסיבות בהן הרכב המבוטח נגנב או כאשר הוא משתתף בתאונה שתוצאתה היא נזק בדרגת טוטאל לוס, כלומר – נזק בשיעור 60% ומעלה מערכו של הרכב והורדתו מהכביש לצמיתות. 

בנוסף, חברות הביטוח השונות מציעות לקהל לקוחותיהן את האופציה לבטל את דמי ההשתתפות העצמית בביטוח הרכב ולהוסיף אותם למחיר הפוליסה הכולל במקום. באופן הזה, אם יקלעו למקרה ביטוח – תאונה, נזקי מזג אוויר או תנאי הדרך, סיטואציה עם גורם שלישי בכביש, הם לא ישלמו את חלקם לחברת הביטוח, אך יצטרכו לשלם בכל חודש עבור פוליסה עם פרמיה גבוהה יותר.   

למצוא סעיפי השתתפות עצמית בדיגיטל 

המהפכה הדיגיטלית לא פסחה על ענף ביטוחי הרכב; היא הפכה אותו לנגיש, פשוט ונוח יותר להמונים. כעת ניתן למצוא ביטוח רכב מותאם אישית מבלי לזוז מהבית, במגוון רחב של אתרים של סוכנויות וחברות ביטוח, וכן באתרי השוואת מחירי ביטוח רכב כמו בסטי למשל. הם מציעים מגוון הצעות ביטוח רכב ובניהן, סעיפי השתתפות עצמית, בהתבסס על הנתונים שאתם מזינים במנוע החיפוש – שלכם ושל הרכב וכך מגיעים לפוליסות רלוונטיות רבות שכתובות בצורה פשוטה וקלילה, כך שניתן לעיין בהן, ולבחור מתוכן את האופציה הנכונה ביותר עבורכם ועבור הרכב – תוך דקות ספורות, בקליק