איך בודקים היום רכב לפני קנייה? בפיג'מה, בלי לצאת מהבית!

רגע לפני העברת הבעלות על הרכב והתשלום עליו, חשוב לדעת כי מה שמוכר הרכב סיפר עליו מייצג את המציאות. העלות של הרכב והציפייה ליהנות ממנו לאורך שנים רבות, דורשת מאיתנו לבצע בדיקה מקיפה. בעבר היה צורך למצוא את המוסך האזורי שעסק בבדיקה פיזית בלבד. היום, אפשר לקבל מידע מלא ואובייקטיבי על הרכב ובעליו וכל זאת בלי לצאת מהבית. איך? על כך בכתבה.

רגע לפני העברת הבעלות על הרכב והתשלום עליו, חשוב לדעת כי מה שמוכר הרכב סיפר עליו מייצג את המציאות. העלות של הרכב והציפייה ליהנות ממנו לאורך שנים רבות, דורשת מאיתנו לבצע בדיקה מקיפה. בעבר היה צורך למצוא את המוסך האזורי שעסק בבדיקה פיזית בלבד. היום, אפשר לקבל מידע מלא ואובייקטיבי על הרכב ובעליו וכל זאת בלי לצאת מהבית. איך? על כך בכתבה.

העברת הבעלות על הרכב צריכה להתבצע בלב שלם וכשיש לנו את כל המידע האמין ביותר על הרכב. הרצון של הבעלים הנוכחיים הוא למכור את הרכב. אמנם עליו לספר על ההיסטוריה שלו, אך לא פעם נשכחות תאונות מן העבר ולא ניתן לנו כל המידע הרלוונטי והחשוב באמת על הרכב שנמצא לפנינו.

ממשכון ועד תביעות ביטוח

הרכב שיעבור לבעלותנו אמור להיות שלנו. עם זאת, לא פעם מתבצעות עסקאות אשר מתגלות בדיעבד כבעייתיות. דוגמה לכך היא רכב ממושכן. במצב זה הרכב לא באמת יעבור לבעלותנו ואם מסיבה כלשהי ימומש המשכון, הרכב יילקח מאיתנו, בלי שכספנו יושב. דוגמה נוספת היא רכב שעבר טוטאל-לוס (תאונה שמורידה את ערך הרכב ביותר מחצי משוויו) או רכב גנוב. מסתבר שגם היום נמכרים רכבים שאינם אמורים להימכר, ובלי מידע מקדים אנו עלולים להכניס את עצמנו לעסקה לא כשרה ואפילו מסוכנת.

דרך מצוינת לדעת מה המצב של הרכב היא לבדוק את תביעות הביטוח שנעשו בזמן שהוא היה על הכביש. במידה והוגשו תביעות לביטוח, זהו סימן שהרכב היה מעורב בתאונה ומידע זה ייתן לנו הבנה מדויקת יותר על הרכב שנמצא מולנו. בדיקה יסודית תכיל את כל המידע הקשור ברכב לפחות בשבע השנים האחרונות והרבה יותר מכך.

בדיקה בלי לצאת מהבית

הרפורמה בנושא הנגשת מאגרי המידע לציבור, מאפשרת לקבל מידע רב ממקורות רבים, באופן מהימן ובלי לצאת מהבית. אם בעבר הדרך לדעת האם הרכב עבר תאונה הייתה לשמוע זאת מבעל הרכב הנוכחי ולפנות לאחר מכן למוסך או למכון הבדיקה, היום המידע זמין ויכול להגיע עד לתיבת המייל הפרטית.

דוח בלק"ר

דוח בלק"ר (דוח בדיקה לפני קניית רכב) הוא בדיקה כוללת אשר מוציאה את כל ההיסטוריה על הרכב משבע השנים האחרונות ובדיקת רקע של מוכר הרכב. הבדיקה בוחנת את מעורבות הרכב בתאונות, עיקולים, שעבודים, בעלויות מסחריות, קריאות ReCall, ועוד שלל גורמים שיכולים להוביל לירידת ערך, ועוזרת לחשב מהו הערך האמיתי של הרכב. הבדיקה מפיקה נתונים משלל מאגרים בו זמנית, מצליבה ומנתחת אותם, מסיקה מסקנות בהתאמה אישית ומרכזת את המידע בצורה מסודרת כך שאנחנו יכולים לדעת מה אנחנו קונים, וממי אנחנו באמת קונים את הרכב. מולנו יכול לעמוד נוכל ולא תהיה לנו כל דרך לדעת זאת ללא בדיקה מקדימה.

אם שאלתם את עצמכם האם הנתונים מהימנים ומאיפה בכלל הם מגיעים, אז תשמחו לשמוע כי דוח בלק"ר אוסף את כל הנתונים בעיקר ממקורות רשמיים מהמשרדים השונים: משרד הרישוי, בנק ישראל, חברות הביטוח, רשם המשכונות, משטרת ישראל, משרד המשפטים, רשות המיסים, בתי המשפט, הכונס הרשמי, הוצאה לפועל ואחרים. כל הנתונים על הרכב ובעליו מתנקזים למקור אחד, ובסופו של דבר מתקבל אצלנו במייל דו"ח מפורט עם כל המידע, לרבות הערכה אמיתית של שווי הרכב.

השיטה החדשה לבדיקת הרכב מאפשרת לחסוך כסף וזמן. היא כוללת נתונים שאי אפשר לקבל במוסך ויכולה במקרים רבים להחליף את הבדיקה הפיזית. הסיבה לכך שהבדיקה יכולה להחליף את המוסך היא שנתונים רבים המתקבלים בדוח לא יכולים להתקבל במוסך כמו תביעות קודמות, החלפת בעלות, עיקולים ועוד. כל תאונה משמעותית של הרכב מדווחת לחברת הביטוח, וברגע שנמצא כי הרכב עבר תאונה, אז מומלץ לבדוק את המצב והשווי שלו גם במוסך.

השלמת הבדיקה במוסך

במידה וקיבלנו דוח ובו פרטים על תאונות קודמות, אם מוכר הרכב עורר את חשדנו, או שבמסקנות הדוח קיימת המלצה מפורשת על כך, נוכל לבצע בדיקה משלימה במוסך. בכל מקרה, ללא הדו"ח לא נוכל לדעת ממי אנחנו קונים את הרכב, והאם מצבו המשפטי של הרכב, כלומר הבעלות בו והזכויות שאנחנו רוצים לרכוש, תקין. לרוב, הדו"ח יספיק לנו כדי לקבל את כל המידע הנחוץ לעסקה, ונוכל לקבל אותו גם בלי לצאת מהבית או תוך כדי שיחה עם הבעלים הנוכחיים.

ההחלטה לקנות את הרכב במחיר שסוכם עליו צריכה להתבצע בלב שלם ועם כל הידע האמין על ההיסטוריה שלו. בלחיצה אחת אנחנו יכולים לקבל את כל המידע הנחוץ לנו לצורך השלמת העסקה ברוגע ולקבל את התמורה הראויה לכספנו.