לרכוש עסק קיים או לרכוש חדש?

לאחר תקופה ארוכה של התלבטות, החלטתם שאתם כבר לא רוצים להיות שכירים ואתם מוכנים לקראת הצעד לעצמאות. להוטים, אבל לא יודעים מאיפה להתחיל? הכל בכתבה הבאה

לאחר ההחלטה הגורלית, מגיע הרגע בו צריך להגיע למסקנה, האם אתם מסוגלים ורוצים להקים עסק מאפס, או שאתם מעדיפים לרכוש עסק קיים?

לכל אחת מהאפשרויות ישנם יתרונות וחסרונות; בעוד שקיימת סבירות גבוהה יותר לעסק חדש להיכשל, גם קניית עסק קיים, אבל כזה שאינו נכון בשבילך – יכול להגיע לאותה תוצאה קטלנית. במאמר זה נציג את ההיבטים המשמעותיים ביותר שיש להתייחס אליהם.

סיכונים פיננסיים

באופן לא מפתיע, קיימים הרבה יותר סיכונים פיננסיים כאשר מדובר בהקמת עסק חדש לעומת קניית עסק קיים. ברוב המקרים, בעל עסק חדש יידרש להון עצמי נמוך יותר להשקעה (סכום כסף שצריך להביא מהבית) לעומת רכישת עסק קיים.

בנוסף, קיימת סבירות גבוהה שימצא הלוואה מאושרת מהבנקים, שיסכימו להלוות לכם את הסכום הנוסף שנדרש. עם זאת, יש תנאי מוקדם לבנקים, שהעסק הוא אמין, יציב ובעל ביטחונות. עסק שאינו עומד בתנאים בסיסיים אלו יתקשה להשיג הלוואה בנקאית.

נניח והשגתם את ההלוואה הדרושה לכם כדי להקים את עסק חלומותיכם, עדיין עליכם לדעת, שהסיכון שאתם לוקחים על עצמכם בהקמת עסק חדש, יהיה גבוה יותר ברוב המקרים לעומת השקעה גבוה יותר בעסק עם מחזור עקבי ובסיס לקוחות קיים, אך עם סיכונים נמוכים יותר.

ההחלטה העיקרית שלכם מהיבט הסיכונים תתבסס בעיקר על האופי שלכם; אנשים שהם נוטלי סיכונים נוטים יותר ליזמות והקמת עסק חדש ומאפס, ואילו אנשים זהירים יותר יחפשו אחר עסק קיים ומעניין שמתאים לכיסם.

יצירתיות

כל עסק קיים הוא בעל היסטוריה מסוימת, מבחינת מוניטין והכרה כלשהי מלקוחות עבר ולקוחות קיימים, וזה אחד מהיתרונות של רכישת עסק קיים. מצד שני, אם יש לכם את הכסף הדרוש, היכולות והזמן ביצירה ושיווק של עסק חדש, הסיפוק בהקמת עסק מאפס, בדיוק לפי חזונכם, בהנחה שהגיע להצלחה, יניב רווחים עתידיים גבוהים יותר.

בנוסף, יש לזכור שרכישת עסק מביאה איתה גם את התשתיות שקיימות כבר לעסק, כמו מחשבים, מערכות מחשוב מתאימות, נהלים שפותחו, קשרי ספקים ועוד. עסק שקיימות לו כבר תשתיות יפנו לכם יותר זמן למיקוד האנרגיה שלכם בפיתוח העסק.

ניסיון עסקי קודם

אם יש לכם ניסיון מספק, אך לא רב, בתחום מסוים בו אתם מתכננים לצאת לעצמאות, הדבר הבטוח ביותר לעשות יהיה לקנות עסק בתחום זה, עם מחזור רווחי ויציב. לשם הקמת העסק שלכם מאפס, תצטרכו ידע וניסיון מעמיק, מקורות מימון, ויכולת להתמודד עם תזרים מזומנים שעלול להיות לא יציב, מי יודע לאיזה תקופה.

בנוסף, תצטרכו לגייס המון משמעת עצמית ויכולת עמידה ביעדים בין המשימות המרובות. ברכישת עסק קיים, יש יתרון מבחינת קבלת הצוות הוותיק, שמכיר את העסק והעבודה השוטפת, במקום הצורך למצוא, להעסיק ולהכשיר עובדים חדשים. בעסק קיים, כבר יש לכם כוח עבודה מנוסה, מה שיקנה לכם את יכולת למידת העסק והתחום מפנים העסק והחוצה.

בדיקת נאותות ובעיות סמויות בעסק

רכישת עסק יכולה לגלם בתוכה גם בעיות נסתרות שלא צפות על פני השטח בהיכרות ראשונית. מה שעלול להביא לדאגות מצידכם. בדיקת נאותות של עסק מאפשרת לקונה לבדוק את העסק מבחינת "דוחות כספיים" על מנת להעריך טוב יותר את טיב העסק. 

הערכות שווי לא צריכות להוות אופציה מקבילה, כי אם נוספת לבדיקת הנאותות. לדוגמה, בעיות כמו תחרות בשוק, לרוב לא יופיעו בדוחות הכספיים. כמו כן, יתכן וקיימות בעיות עם עובדים של העסק או ספקים, שעלולים ליצור התנגדות ברכישת העסק. 

רווחיות

ברוב המקרים שרוכשים עסק קיים, העסק יציג תוצאות חיוביות ורווחיות. יזם מתחיל את העסק שלו מאפס, והוא יצטרך להיות סבלני בהמתנה לרווחים, אם בכלל. בנוסף יזם יידרש להשקיע הרבה כסף בשלב הראשוני ללא משיכת משכורת במשך זמן רב.

השיקול שלכם ברכישת עסק או הקמת עסק חדש, תלוי בעיקר בנסיבות הייחודיות שלכם, ובמידה רבה, באישיותכם. בכל דרך שתבחרו, מאחלים לכם ברכת מזל והצלחה, רק זכרו לקבל הערכת שווי לעסק שלכם!