ויהי אור: כך תתכננו את התאורה הביתית בצורה נכונה

אור טבעי, נורות חסכוניות או תאורת לד? איך יודעים מהו סוג התאורה שמתאים לכל חלל בבית? קוראים הכול במדריך הבא

תכנון התאורה הביתית הפך בשנים האחרונות לאלמנט חשוב ביותר, בעיקר לאור ההבנה המתפתחת כי לתאורה יש יכולת להשפיע על האווירה הרצויה בבית, לספק אור אידיאלי לפעולות חשובות כמו בישול או קריאה או ליצור תאורה רומנטית ואינטימית יותר. כיצד תעשו זאת בקלות ובתקציב נמוך? הנה כמה טיפים מחברת המימד הרביעי לתכנון התאורה המתאימה אצלכם בבית:

מדוע תאורה חשובה כל כך?

דירה שאין בה תאורה מתאימה, כזו שתספק את כמות האור האידיאלית בתוך הבית בכל שעות היום (בהנחה ואין כמות גדולה מאוד של אור טבעי) והלילה, תיצור חוויה של חוסר נוחות, של בית סגור וקר יותר ותפגע גם באסתטיקה הפנימית. מסיבה זו, ייעוץ תאורה ופתרונות תאורה רבים הפכו לחלק בלתי נפרד מעיצוב ושיפוץ הבית, שלא מסתכם רק בהכנסת כמות נקודות החשמל הרצויה, אלא גם בחשיבה על כמות האור המופצת, התאמתה לצרכים שונים וכמובן הקניית מראה איכותי באמצעות גופי תאורה יפים שמתאימים לסגנון העיצובי.

סוגי התאורה הקיימים בכל בית

על מנת לתכנן היטב ולעומק את התאורה הביתית, חשוב לעמוד על מספר סוגים אפשריים של תאורה:

תאורה כללית – זוהי התאורה שתפיץ אור בחדר או חלל מסוים בבית, כמו הסלון, המסדרון או חדר הרחצה. לרוב מדובר במנורה-שתיים הממוקמות במרכז החלל ומספקות תאורה בהירה וברורה.

תאורת עבודה – זוהי תאורה המאפשרת עבודה שוטפת במרחבי הבית ובעיקר במקומות שבהם היא אמורה להתבצע כסדרה כמו המטבח (ובעיקר מעל עמדת ההכנה), פינת האוכל, פינת האיפור ועוד. תאורה זו אמורה לספק את האור האופטימלי לכל צורך שוטף בתפעול והתנהלות בבית ולרוב נהוג למקם במקומות אלו תאורה לבנה ובוהקת.

תאורה ממוקדת – כאן נהוג להתייחס לתאורה של אזור ספציפי או הארה על פריט ספציפי במטרה להדגיש אותו ולהעניק לו פוקוס ייחודי. אלו יכולים להיות ספוטים בתחתית המדרגות, מנורות קריאה מעוצבות בחדר השינה, מנורת לילה בחדר הילדים, פס תאורה מעל פריטי אמנות על המדף ועוד.

תאורת אווירה – היא מעניקה לחלל עושר וערך מוסף ויוצרת תחושה נעימה, מיוחדת וביתית. זו יכולה להיות תאורת לד שמוקמה בנישת גבס, גופים שיוצרים צללים ומשחקי אור וצל כמו משרביות וקירות דקורטיביים, שרשרת נורות עדינה ועוד.

כיצד מתאימים את התאורה לחלל?

עיצוב התאורה אמור להתאים לכל חלל בבית באופן אישי ולהתחשב באופן מוגבר בכל הרגלי החיים, ההעדפות והרצונות של הדיירים בבית. מעצבים כיום מבינים שלתאורה קיימת השפעה מכרעת על הנראות הסופית של החלל והיא קובעת במידה רבה את מצב הרוח וההתנהלות הביתית.

אז היכן משתמשים באיזו נורה? בדרך כלל נהוג להשתמש בתאורת הלד במקומות שזקוקים למראה בהיר וברור ללא צללים כמו המטבח, חדר העבודה והמרפסת. בחדר השינה לעומת זאת, רצוי להשתמש בנורות ליבון שמתכתבות טוב יותר עם הצבעים והתחושה האינטימית.

חשוב לזכור גם את אלמנט הבטיחות שנכנס לתפקיד במקומות רגישים כמו חדר הרחצה או חדר הילדים. מומלץ שגוף התאורה יהיה כמה שיותר איכותי כך שימנע התחממות יתר של הנורה שבתוכו וימוקם רחוק ככל האפשר ממקור מים או הישג ידם של הילדים.

טיפים טובים לארגון התאורה בבית

חשבו על מיקום הריהוט, החפצים והפריטים השונים בבית. בהתאם, תוכלו לשבץ בקרבתם מנורת תקרה שתפצה על שטח אפלולי כמו אזור המזווה או דלפק האכילה, מנורות לילה מקסימות לצד המיטה, ספוט שמכוון לתאורה בנישה מסוימת ועוד.

חשבו על המתגים הקיימים – מהיכן תדליקו ותכבו את האור? האם תעדיפו מתגים בשני קצוות בחדר? דימר שיעמעם את התאורה? כמה מנורות יידלקו מאותו המתג? מהו גובה המתג והאם הוא ממוקם בגובה הגוף ובצידי הקיר על מנת שלא לחבל במראה ובניצול השטח שלו.

הקדישו זמן למחשבה על צבע האור – הוא ישפיע על האנרגיה וכמובן על הראייה. רצוי לשמור על גוון אחיד בכל חלל ולהבין האם רצוי שהוא יהנה מאור לבן ובוהק, או דווקא צהוב וחמים יותר. זכרו שאור לבן הוא חיוור וקריר יותר והאור הצהוב מדגיש חומרים ונקודות מרכזיות.

ולקינוח – התקציב. השאירו לעצמכם תקציב ראוי לרכישת גופי התאורה בעת השיפוץ או הסטיילינג מחדש בבית ובחרו גופי תאורה שיכולים להתכתב עם העיצוב שבחרתם. בחברת המימד הרביעי תוכלו להזמין מנורת ירח קסומה ומרהיבה לחדר השינה ולהקנות לו תחושה רומנטית, נינוחה, רגועה וחלומית, כפי שמייצר הירח עצמו.