ויאגרה יד שנייה? שלא תעזו לנסות!

אם חשבתם שבאתרים כמו עלי אקספרס מוכרים רק גאדג'טים נחמדים לבית, תתפלאו לגלות שמוכרים שם גם תרופות ו'תכשירי פלא' המבטיחים ניסים ונפלאות. אלא שכל אלו נכללים תחת ההגדרה של 'פשיעה פרמצבטית', ולא רק שהם לא חוקיים – הם גם מסוכנים מאוד

 

בעידן הנוכחי, שבו הכול נגיש וזמין באינטרנט, אין זה מפתיע שגם תרופות מזויפות נמכרות באתרים רבים ללא פיקוח. לכולם ברור שלא כדאי להאביס את הגוף בחומרים כימיים שלא קיבלו את אישורו של משרד הבריאות – אך המציאות מלמדת שאנשים רבים מתעלמים מהסכנות ובוחרים, כל אחד מסיבותיו הוא, לקחת את הסיכון ולבחור באלטרנטיבה הפחות מומלצת. 

אחד מהמצבים שבהם התופעה נפוצה במיוחד הוא מקרה שבו הגבר סובל מקשיים בתפקוד המיני. עבור גבר הסובל מבעיות אין אונות, הפתרון הזה עשוי להיראות מושלם – ובוודאי עדיף על ביקור מביך אצל רופא המשפחה. אלא שהבושה ואי ידיעת החוק אינן פוטרות את המשתמש מתופעות הלוואי הקשות הנלוות לשימוש בתרופות בלתי חוקיות אלו, ולמעשה הן חושפות אותו לסיכונים רבים, ולעתים אף לסכנת חיים ממשית.

 

אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש (או מתופעות לוואי)

ראשית, חשוב לדעת – לתופעה הזו יש שם: פשיעה פרמצבטית. סוג זה של פשיעה כולל בתוכו מגוון עבירות הקשורות בתרופות, מכשירים ואביזרים רפואיים המשווקים על ידי יצרנים לא רשומים שאינם מאושרים על ידי משרד הבריאות. תרופות אלו מוצגות כפתרון למגוון בעיות רפואיות – החל מהרזיה, דרך תוספי מזון וכלה בטיפול באין אונות. 

החוק מחמיר מאוד בעבירות מסוג זה מכיוון שהן מסכנות בראש ובראשונה את בריאות הציבור. הסכנה העיקרית היא קיומם של פגמים במוצר, במקביל לחוסר היכולת לפקח על איכותו ועל בטיחותו. כך למשל תרופות מזויפות לטיפול באין אונות (דוגמת 'טייגר קינג', 'קמגרה' ועוד), העשויות להכיל מינונים גבוהים מהמינון הנחשב לבטוח ומותר בחוק – ולחשוף בכך את המשתמש למינון יתר ולתופעות לוואי חמורות. 

סכנה נפוצה יותר מכפי שחושבים 

תופעת זיוף התרופות מסוכנת ונפוצה יותר ממה שחושבים. על פי דוח שפורסם בכתב העת הרפואי American Journal of Tropical and Hygiene, בעשור האחרון נרשמה עלייה של 100% בכמות התרופות המזויפות שנמכרו ברחבי העולם. צוות הבטיחות של חברת התרופות המוכרת 'פייזר' גילה כי 96% (!) מכלל התרופות שנמכרו בצורה מקוונת הן תרופות מזויפות – ושיאנית הזיופים היא תרופת המרשם ויאגרה

התופעה נפוצה מאוד גם בישראל: האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, יחד עם גופים נוספים במשטרת ישראל ובמכס, תפסו כמות עצומה של אלפי מוצרים ל"טיפול" בבעיות אין אונות. אלו הוצגו כתוספי תזונה טבעיים, ולאף אחד מהם לא היה אישור של משרד הבריאות. גברים שהשתמשו בתרופות אלו חוו תופעות לוואי קשות ומסוכנות.

 

גם אם מתביישים – אין מקום לפתרונות מפוקפקים

עקיפה של מחסום הבושה בדרך של רכישת תרופות בצורה פיראטית, דרך משווקים לא מורשים באינטרנט או בשוק השחור מהווה סכנה אמיתית למשתמש. לא בכדי נקבע שגלולת הוויאגרה תינתן רק לאחר קבלת מרשם רופא, שכן היא לא מתאימה לכל גבר. יתרה מזאת, גם מצב שבו התגברתם על מחסום הבושה וקיבלתם את התרופה מחברים עשוי לסכן אתכם אם לא נבדקתם קודם על ידי רופא. 

הסיבה לכך שהוויאגרה ודומותיה ניתנות אך ורק לבעלי מרשם רופא היא שהרופא עורך בדיקה מדוקדקת ביחס לתרופות שהמטופל נוטל (ומוודא שהן לא מתנגשות זו בזו), להיסטוריה הרפואית האישית שלו ועוד. מצב של נטילת תרופה המתנגשת בתרופה אחרת או במחלות רקע עשוי להיות מסוכן ביותר, ובמקרים נדירים אף לגרום למוות.

זה המקום לציין כי עולם הרפואה מציע גם מכשור רפואי-ביתי לטיפול בבעיות זקפה, המבוסס על טכנולוגיית גלי רדיו בתדר נמוך, שאף הוכח כיעיל ביותר מ-85% מהמקרים. אחד היתרונות של המכשיר הוא שאינו דורש מרשם רופא, אך גם כאן מומלץ לקנות את המכשיר ישירות מאתר החברה. במקרה הזה קניית מכשיר יד שנייה אמנם חוקית ומותרת לחלוטין, אך היא אינה מאפשרת למשתמש לדעת אם המכשיר עדיין תקין והאם הוא נשמר בצורה סטרילית והיגיינית. 

בקיצור, תרופות מזויפות? אל תנסו את זה בבית. זה לא חוקי, וזה בעיקר מסוכן. 

 קרדיט תמונה:  Alex Green אתר PEXELS