נכסים דיגיטליים או נכסים ממשיים: מה עדיף?

שאלת השאלות: האם להשקיע בנכסים דיגיטליים או ממשיים שיניבו לי רווחים היום או בעוד מספר שנים? יצאנו לחקור את השאלה בכתבה הבאה

זוהי שאלה של ממש: נכסים דיגיטליים או נכסים ממשיים/פיזיים, מה עדיף לי?
ובכן, במאמר שלפניכם, ננסה לרדת ל־”עובי הקורה”, ולבחון את היתרונות והחסרונות.

מהו נכס דיגיטלי? ונכס ממשי?

מהו נכס דיגיטלי? ונכס ממשי?

לרוב, נכסים דיגיטליים הם נכסים בעלי סיכון נמוך עד לא קיים שאפשר לקדם אותם באינטרנט באמצעות קידום אתרים אורגני. אין צורך ממשי בהשקעה ראשונית וגדולה, אלא ברעיון להקמתם. מנגד, קיימים נכסים ממשיים. כפי שניתן להבין משמם, מדובר בנכסים פיזיים. לעומת סוג הנכסים הקודם, אחוזי סיכון די גבוהים, במיוחד משקיעים בהם. עם זאת, הנכס מסוגל להגיע לשווי של מיליוני שקלים, ואף יותר.

חשוב לציין: כל עוד נפעל נכונה, נכס דיגיטלי יוכל לספק הכנסה פסיבית גדולה עבורנו.

דוגמה לנכסים דיגיטליים: נתחיל מנכסים פשוטים, מתן ידע לאחר, או מכירת שירותים וירטואליים. השירותים עשויים להתבטא בקוד רישיון ו/או מוצר דמוי תוכנה. כמו כן, קיימים נכסים בתחום שירותי SEO הם, מן הסתם, קשורים להקמת אתר וקידומו בגוגל. לאחר תהליך קידום ממושך, נוכל למכור את הלידים לגורמים חיצוניים, ובכך להשיג הכנסה נוספת. לרוב, אלו נכסים דיגיטליים המתנהלים אוטומטית.

דוגמה לנכסים ממשיים: כאשר חושבים על נכסים ממשיים, עולה תמונה של דירה/משרד. ואיננו טועים, מדובר בהשקעה בנכס קיים (פיזית). ולחלופין, השקעה מאפס בנכס חדש.

ההבדלים ביניהם – ההבדלים די ברורים. הראשון הוא נכס אינטרנטי, והשני נמצא בעולם המוחשי. ההבדלים הפיננסיים די גדולים: בעוד שבנכס דיגיטלי נשקיע תקציב די נמוך, נכס ממשי ידרוש תקציבים גבוהים במיוחד.

חסרונות ויתרונות – נכס דיגיטלי מול ממשי

קיימים לא מעט חסרונות ויתרונות לשני סוגי הנכסים. קדימה, נבדוק מהם בפירוט! נתחיל מהנכסים הדיגיטליים:

יתרונות:

  • רווחים והכנסות – בעסק דיגיטלי, צפויים רווחים והכנסות די מטיבות. הרווחים אף פעם לא קבועים.. רובם, מגיעים ממכירות המוצר הווירטואלי שלנו, או מרכישת לידים.

  • השקעה כספית נמוכה – לרוב, הנכס הדיגיטלי יניב לא מעט רווח, ביחס להשקעה כספית זעומה. מרבית ההשקעה תהיה בתכנים וידע. זאת, במידה ונספק כאלו לצד השני.

  • עסק אוטומטי – עסק דיגיטלי פועל 24/7. ולרוב, על אמצעי תשלום אוטומטיים. במילים אחרות, יש לנו יותר זמן להרוויח. כמו כן, העסק אוטומטי, מה שחוסך מאמצים מיותרים מצדנו. וכן, גם אם מדובר באתר לידים גדול, הוא עדיין צפוי להיות אוטומטי.

  • סיכונים נמוכים – הסיכונים בעסק דיגיטלי מזעריים (אם קיימים בכלל…). זהו יתרון עצום, על סיכון עצום כשלעצמו, בנכסים ממשיים בעולם הפיזי. לרוב, הסיכונים הנמוכים מתבטאים בתקציבים הקטנים, אשר הולכים לרשתות הפרסום והשיווק. על מנת להיכנס לפרופורציות: בנכסים דיגיטליים, לכל היותר, תשקיעו מאות עד אלפי שקלים. ומהצד השני, בנכסים ממשיים תיאלצו להשקיע מאות אלפי-מיליוני שקלים. ההבדל ברור, לא?

חסרונות:

  • השקעת זמן ורעיונות – כמו בכל דבר, ובייחוד בנכסים דיגיטליים, נצטרך להשקיע מאוד ברעיון הראשוני. כל זה, על חשבון הזמן שלנו. נצטרך לעשות כמה וכמה דברים, כגון: יצירת סרטונים, כתיבת מסרים שיווקיים ועוד. כמו כן, בהמשך, נישאר בחיפוש תמידי אחר רעיונות חדשים ויישומם.

  • דורש זמן וסבלנות – נכסים דיגיטליים דורשים לא מעט תשומת לב, ובעיקר סבלנות. לפחות בהתחלה, לא הכל יתנהל כפי שדמיינתם. ולכן, תצטרכו לנקוט בפעולות שונות לטווח הארוך. “רומא לא נבנתה ביום אחד” – תקף גם כאן.

וכעת, נעבור ליתרונות ולחסרונות בנכס ממשי:

יתרונות

  • רווחים גדולים – בניגוד לנכס דיגיטלי, לנכס ממשי רווחים פוטנציאליים גבוהים בהרבה. מהסיבה הפשוטה: מדובר בנכס בסדר גודל משמעותי יותר, לעומת נכס דיגיטלי. כאשר, לרוב, אנו מדברים על רכישת משרד(ים), מחסן ועוד.

  • הנכס עשוי לצמוח – בהתאם לעליית מחירי הדיור, הנכס עשוי לגדול פי כמה וכמה. בנכס דיגיטלי, הצמיחה מדודה וקטנה לרוב, וכל זאת רק בהתאם לפעולות מצדנו. אולם, בנכס ממשי, עשויה להיות צמיחה, ללא שום פעולה (לפחות מהצד שלנו).
  • השבחת הנכס וערכו – נוכל להשביח את הנכס הממשי ללא ספק. השבחה גדולה מאוד ביחס לנכס דיגיטלי. באמצעות שיפוץ, והערכת מצב הנכס הקיים, נוכל להקפיץ את מחירו פי 5 (ויותר).

חסרונות

  • השקעה כספית גדולה – על מנת להשקיע בנכס ממשי, נזקק להון עצמי. ולחלופין, לקחת הלוואה די גדולה, בסכומי עתק, מהבנקים. בהחלט כדאי לקחת זאת בחשבון.

  • בירוקרטיה וסיכונים – בנכס ממשי, נתעסק ב־”ים” של בירוקרטיה, ניירת ואישורים. ומלבדם, עדיין קיים הסיכוי שהנכס לא “ימריא”, כפי שציפינו לפחות.

  • הוצאות נלוות \ צדדיות – בנכס פיזי, מפעם לפעם צפויות הוצאות נלוות/צדדיות. מה למשל? ובכן, לא חסר: עלויות שיווק, ההשבחה, הוצאות תיווך, עו"ד ועוד.

  • עיכובים מסוימים – בתהליך הוצאת האישורים השונים, הנכס יהיה שווה כקליפת השום. במילים אחרות, מוקפא. כך, הליכים מסוימים עשויים להיתקע. ויתרה מכך, לעיתים נדירות שווי הנכס עלול להיפגע גם הוא. העיכובים השונים כוללים: בתי המשפט, ניירת, היתרי בניה, וכמובן, עמידה בתקנים השונים.

  • מחיר הנכס עשוי לצנוח, בהתאם לדרישות השוק – מדובר בסיכון נוסף ולא קטן. במהלך השנים, נכס עשוי לעלות/לרדת, לפי מדדי הדיור השונים (שאינם יציבים, בלשון המעטה). כל אלו, תלויים בכלכלה ובביקוש הנוכחי בישראל. יכול להיות שכעבור שנה, הטרנד החדש יעבור לעיר אחרת. “הודות” לכך, רמת הביקוש לנכס תרד.

  • גביית מס והתעסקות עם הרשויות – נכס דיגיטלי יגרור עלויות ומגע ממשלתיים זעירים. מנגד, בנכס ממשי, העלויות והמיסים רציניות בהרבה. זאת, בעיקר מכיוון שמיליוני שקלים נמצאים על הפרק. אם הנכס שלנו, לצורך הדוגמה, נמכר ב־2.4 מיליון ₪, ניאלץ לשלם עלויות מס שונות (ולא קטנות). מנגד, מנכסים דיגיטליים, אשר שווים כ־20,000 ₪, ייגבו מיסים בעלות נמוכה בהרבה.

ההתלבטות בין נכס דיגיטלי לפיזי

מדובר בהיסוס לגיטימי לגמרי. ללא ספק, לא מדובר בבחירה קלה. ההתלבטות הראשונה, ואולי החשובה מכולן, נוגעת למחיר ולעלויות ההשקעה. שכן, כבר דיברנו לא מעט על ההבדלים הניכרים בשני אלו.

ההתבלטות השנייה היא קלות ההקמה. מבולבלים? נסביר: תמיד נוכל להקים "אתר" בקלות יחסית, לקדמו, ולהפוך אותו לנכס דיגיטלי, בכל זמן נתון. ומנגד, נכס ממשי יצרוך סידורים לא פשוטים, בטח ליישום מרגע לרגע. אם נצטרך לקחת דוגמה: קניה באינטרנט נגישה וקלה כל זמן. ולעומתה, קניה בקניון ובמתחמי הקניות מורכבת: צריך לקום, לנסוע, לעמוד בפקקים… ומהסיבה הזאת, ההשקעה בכל שנה עולה יותר ויותר. יתרה מכך, לפי נתוני שנת 2018, נרשמה ההעדפה לקניות באינטרנט, בניגוד לחנויות הפיזיות.

לשני הנכסים מכנה משותף: שניהם דורשים זמן, והגיית רעיונות מקוריים ורלוונטיים. כמו כן, שניהם דורשים מחקר מקיף והבנת המתחרים השונים להצלחה.

לסיכום

אז… מהי התשובה, נכסים דיגיטליים או ממשיים? שאלת לא פשוטה. מה עדיף? טוב, הכל תלוי בכיוונכם. אם אתם מעוניינים בהכנסה טובה, אך לא עיקרית, לכו על נכסים דיגיטליים. ומנגד, רוצים לבסס את מעמדכם עם רווחים גדולים? הנכסים הממשיים מתאימים לכם. זאת, מן הסתם, במידה ותוכלו להרשות לעצמכם הוצאות כאלו.

התשובה משתנה בהתאם לאדם ולמטרותיו, ומקווים שהצלחנו להציג את הזווית השונות. בחרו בחוכמה בנכס המתאים למטרותיכם.

בהצלחה!