הדור החדש של הדיור המוגן

בעולם בו תוחלת החיים הולכת ומתארכת, גם המגורים בדיור המוגן מתאימים את עצמם לשינויים. היכנסו וקראו על כל ההתפתחויות בתחום בכתבה הבאה

כמו תחומים רבים נוספים, גם הדיור המוגן אינו מפסיק להתפתח ולהתקדם לעבר העתיד. התארכות תוחלת החיים, יחד עם הגידול הדמוגרפי באוכלוסיית הגיל השלישי, וההכרה ההולכת וגדלה בצרכיהם של בני קבוצה זו, הובילו להתפתחותם של פתרונות דיור מגוונים, מעניינים ולא פעם גם מפתיעים. בכתבה הבאה נסקור כמה מהם.

עם קצת עזרה מילדי הגן

אחד החידושים משובבי הנפש ביותר בתחום הדיור המוגן הוא הרעיון של שילוב גן ילדים בתוכו. שתי הקבוצות יוצאות נשכרות מהרעיון – אלו זוכים לדמויות סבא-סבתא חדשות שמעניקות להם עוד חיבה, אהבה וחכמת חיים, ואלו נהנים מרוח צעירה שמסתובבת בקרבתם ומעניקה תחושה של חיים חדשים. מדובר בשילוב שעל פניו עלול להישמע מרתיע, אך עם יישום נכון שלו יכול בהחלט להיות עסקת win win משתלמת לכל צד בעניין.

דיור מוגן הבנוי כחלק מסביבה מעורבת הוא בכלל תופעה מתפתחת וחיובית, אשר יש בחובה לא מעט יתרונות. בנוסף לגני ילדים, כיום ישנם פתרונות דיור המצויים בתוך קניונים, מרכזי בילוי ועוד מקומות מפתיעים. במיקומים מסוג זה זוכים דרי הבית המוגן לאינטראקציה מתמשכת עם העולם החיצוני ולנגישות נוחה לדברים להם הם זקוקים.

אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד

אחד מחוליי הגיל השלישי השכיחים והמסוכנים ביותר הוא הבדידות. בגיל זה אנשים רבים חיים לבד וללא מגע מתמשך עם אחרים. לעניין זה יש לא מעט השלכות הרסניות על טיב החיים, מבחינות פיזיות ונפשיות כאחד.

אחד מפתרונות הדיור הרלוונטיים ביותר לנושא זה הוא הקואופרטיב. פתרון דיור זה, אשר כבר תופס תאוצה מרשימה למדי בחלק ממדינות אירופה וארצות הברית, הוא למעשה מסגרת קהילתית עבור אנשים עצמאיים שמחפשים את תחושת הביחד. תחת כנפי הקואופרטיב מתכנסים אנשי הגיל השלישי, ומקימים באופן עצמאי מסגרת אשר מספקת להם את הצרכים להם הם זקוקים, בדגש על חברה וקהילה.

פתרון ביניים בדרך לקואופרטיב נקרא קהילה תומכת. ההבדל המרכזי בין שני אלו הוא שבעוד שקואופרטיב דורש לרוב הגירה למקום חדש, קהילה תומכת מתבססת על המצוי במקום קיים, ופועלת לרוב בשכונות ויישובים בהם יש ריכוז גבוה של בני הגיל השלישי. תחת הגדרת הקהילה התומכת, מתאגדים חבריה ופועלים לטובת הרצונות המשותפים להם. בקהילות רבות מסוג זה, משלמים החברים תשלום סמלי, ובתמורה נהנים משירותיו של אב בית הדואג לסידורים, הגעה של מתנדבים לבתיהם, פעילויות חברתיות ועוד.

הכפר הירוק כל ימות השנה

להימצאות בסביבה פתוחה יתרונות בריאותיים לא מבוטלים בכל גיל, ועל אחת כמה וכמה בגיל השלישי. זהו הרעיון המרכזי הנעוץ באג'נדה של כפרי הגמלאים, אשר החלו לפרוח במקומות שונים מסביב לגלובוס. כפרים אלו מרכזים קהילות של מאות ואף אלפי אנשים, במסגרתם החברים נהנים מהסביבה הפסטורלית והירוקה של המרחב הכפרי. בכפרים אלו בדרך כלל, שירותי הרפואה מסופקים מחוץ לקהילה, והיתרון הגדול המצוי בהם הוא האוויר הצח שזוכים הדיירים לשאוף דרך קבע.