האופניים מוכנים? כך תבחרו גם קסדה לנסיעה בטוחה

אוטוטו יתרוקנו כבישי ישראל מרכבים ליום אחד ואת מקומם יחליפו האופניים. גם כשאין מכוניות באזור, חבישת קסדה היא הכרחית לילדים ולמבוגרים – היכנסו לכתבה המלאה

נסיעה בטוחה על אופניים מתחילה בבחירת קסדה איכותית

יום כיפור, או בשמו הלא רשמי, "חג האופניים" (בחברה החילונית כמובן), ממש כבר כאן. כמו בכל שנה, גם הפעם המכוניות והאופנועים יפנו את הכביש לטובת הולכי הרגל ורוכבי האופניים. ועל אף זאת – גם ביום כיפור רכיבה זהירה ובטוחה, עם האביזרים המתאימים, היא הכרחית. דווקא בזמן בו כולם מרגישים "חופשיים" ומשוחררים על הכביש, יש לוודא כי ילדיכם – ולא רק הם – חובשים קסדה על הראש.

אתם מוזמנים למצוא כבר עכשיו קסדות במצב טוב ובמחיר שפוי בלוח יד2. אז איך תבחרו קסדה מתאימה לילד או לכם? הנה מדריך קצר.

בטיחות לפני עיצוב

ההיבט החשוב ביותר בבחירת הקסדה, שבעקבותיו הרי אנו בוחרים לחבוש קסדה, הוא הבטיחות, ולכן זהו הפרמטר הראשון שיש לבחון. בדקו היטב האם הקסדה מכסה את כל הראש. מומלץ לקרוא על יצרן הקסדה אותה אתם מעוניינים לרכוש כדי לדעת על מהימנותו. תוכלו לקרוא גם על ניסיון העבר של לקוחות עם קסדות מדגם זהה, או מדגם דומה של אותו היצרן. חשוב לבחון את עיצוב הקסדה, שבסופו של דבר מהווה חלק מה"לוק היומי" עבור יום כיפור, אך שימו לב להתייחס לעיצוב כקריטריון משני ביחס לבטיחות הקסדה.

איך חובשים קסדה?

יעילותה של הקסדה תלויה באופן בו היא מונחת על הראש. כדי לדעת שהקסדה יושבת כמו שצריך על הראש, תצטרכו לשים לב למיקומה של הרצועה: היא לא צריך להיות על הסנטר, אלא הדוקה היטב ובסמוך לגרוגרת. מבחינת מיקום הקסדה, עליה להיות מאוזנת ולא מוטה לאף צד, כך שתוכלו לראות בקושי את הקצה הקדמי של הקסדה. בהזזת הקסדה קדימה ואחורה, היא לא צריכה לנוע יותר ממספר בודד של סנטימטרים.

בצעו את הבדיקות האלו מספר ימים לפני הרכיבה, אם לא ניתן לשנות את היקף הקסדה למצב האידיאלי, רכשו קסדה חדשה שתוכל להיות מונחת היטב על הראש.

אוורור ונוחות

החורף לא צפוי להגיע גם ביום כיפור, כך שרכיבה על האופניים ללא אוורור לראש עלולה להסתיים בכמות לא מבוטלת של זיעה. בבחירת הקסדה בדקו מה מידת האוורור שלה, כך תוכלו להישאר רעננים במהלך הנסיעה, ולא לסיים אותה כשאתם נראים כאילו בדיוק יצאתם מהבריכה. קריטריון חשוב נוסף שתוכלו לבחון הוא הנוחות של הרפידות הפנימיות. כידוע, החלק החיצוני של הקסדה קשיח מאוד, וכדי להימנע ממגע עם החלק הקשיח, הקסדות כוללות לרוב רפידות נעימות יותר למגע. בדקו האם קיימות רפידות כאלו, והאם הן נעימות למגע עבורכם.

אל תוותרו לילדים

בקרב בני הנוער המתבגרים קסדה נחשבת לא "טרנדית" ולכן רבים מהם מעדיפים לרכב בלי קסדה. אל תסכימו לכך בשום אופן! הבהירו להם כי זהו תנאי מחייב לרכיבה על אופניים, בכל זמן שהם רוכבים – זאת בדומה לשימוש בחגורת בטיחות בנסיעה ברכב. מומלץ לבצע בדיקה עם הילדים מספר ימים לפני יום כיפור כדי לא "להיתקע" ברגע האחרון: האם הקסדה מתאימה לראשם? האם עיצוב הקסדה לטעמם? אם תגלו שהראש גדל מהפעם האחרונה בה הם רכבו על אופניים, תוכלו לקנות קסדה חדשה כמובן.

סטיק לייט

ללא השמש, נעים יותר לרכב על האופניים, אולם חשוב לזכור כי השמש מסייעת לנו גם לראות את הכביש והנעשה מסביבנו – וכמובן גם להיראות. בלילה קשה יותר להבחין בנו, ולנו קשה יותר להבחין ברוכבי אופניים אחרים. אז איך תמנעו מהתנגשויות? תוכלו לקשור לקסדה סטיק לייק או פנס בעזרתו יהיה קל יותר להבחין בכם.

שימו לב: על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, קסדה מקטינה ב-50% את הסיכוי לפגיעת ראש.

מגזין יד 2 מאחל חתימה טובה ונסיעה בטוחה על האופניים!

יום כיפור: כיצד בוחרים קסדה?