אילו עצים מתאימים לבניית פרגולה?

חושבים להקים פרגולה? כדאי שתדעו אילו סוגי עצים מומלצים ביותר עבור כל סוג של פרגולה. כל הפרטים כאן

כמות הפרגולות בישראל – גם במרחב הציבורי וגם במרחבי המגורים הפרטיים – נמצאת במגמת עלייה משמעותית בשנים האחרונות. בעוד ועוד חצרות, מרפסות, גגות, גינות של אולמות אירועים וגם פארקים ציבוריים ניתן לראות פרגולה יפה ובעיקר מועילה שמספקת לנו הגנה מהשמש. יש סיבות רבות לגידול הניכר בביקוש להתקנת פרגולות, ובראשן המודעות הגבוהה לנזקי החשיפה המופרזת לקרינה, האיכות הגבוהה של הפתרונות השונים והמחירים הנוחים שלהם. גם הרפורמה המשמעותית שהפכה את ההתקנה לפשוטה יותר ובעיקר לפעולה שלא מחייבת קבלת היתר תרמה למגמה.

כדאי לדעת שישנו חופש בחירה נרחב, כולל של סוג העץ, ובעמוד זה תמצאו מידע על האפשרויות הנפוצות ביותר.

אורן, אשוח או ארז

3 העצים הנפוצים ביותר בתחום המצללות – כך קוראת האקדמיה ללשון העברית לפרגולה – הם אורן, ארז ואשוח.

אורן הוא באופן כללי עץ פופולרי מאוד למגוון רחב של מטרות, כולל דקים, מדפים, רהיטים שונים ועוד. היתרון העיקרי שלו הוא נוחות העבודה איתו, וכתוצאה מכך המחיר האטרקטיבי שלו. הוא מחייב תחזוקה שוטפת אבל לא כזו שאי אפשר לעמוד בה, ובהתאם יחס העלות-תועלת שלו משתלם במיוחד. האורן גדל בארץ וגם מיובא לכאן משלל מדינות ובהן פינלנד, ארה"ב, רוסיה ועוד.

הארז מזוהה עם לבנון אבל צומח גם במדינות אחרות (למשל קנדה וארה"ב). בתנ"ך הוא מוזכר כעץ חזק במיוחד ואכן הוא מתאפיין בחוסן רב למרות שהוא שייך לקטגוריית העצים הרכים. בהתאם הוא אידיאלי לשימושים חיצוניים כמו פרגולות עץ וגם העובדה שהוא לא מתרגש ממים תורמת לכך. יש לקחת בחשבון את הריח המובהק של עצי הארז.

האשוח, מעבר להיותו מזוהה עם חג המולד, הוא עץ מרשים מאוד. הגוונים הדומיננטיים שלו הם אדמדמים בהירים שמשתלבים עם הצבע החום, ועוד כדאי לדעת שהוא לא זקוק לחיטוי לפני בניית הפרגולה.

עץ גושני או רב שכבתי?

בחירה נוספת היא בין עץ גושני לבין עץ רב שכבתי. המונח "עץ גושני" נגזר מהמילה "גוש", כלומר מדובר בחתיכה אחת מתוך גזע העץ שעוברת כמובן הקצעה ואז מנוסרת לצורה הרצויה. המונח "עץ רב שכבתי" מתייחס לשיטת ייצור שונה לחלוטין: בשיטה זו חותכים גזעים לחתיכות יחסית קטנות, לאורך, ואז מדביקים את החתיכות זו על גבי זו כדי ליצור את הקורה לפרגולה.

לעץ גושני מראה שמזכיר מאוד את המקור, כלומר את גזעי העצים שמהם הוא נחתך. התוצאה היא פרגולה בעלת מראה אותנטי ואפילו מחוספס במידה מסוימת. בהתאם זו אופציה אידיאלית למשל כשמחפשים פרגולה למרפסת. כשנדרשת מצללה מסיבית יותר, כלומר כזו בעלת קורות עבות יותר, ההמלצה היא על עץ רב שכבתי.

חומרי גלם איכותיים בלבד

כשמתקינים פרגולה מעץ (וגם כמובן פרגולות אלומיניום), חשוב במיוחד להקפיד על איכות חומרי הגלם כדי שפתרון ההצללה יחזיק מעמד שנים רבות. בהתאם ההמלצה החשובה ביותר היא לבחור בחברה בעלת ניסיון שמקפידה להשתמש בעצים מובחרים ובנוסף מאפשרת לכם חופש בחירה מלא.