קונים אונליין: ככה תשמרו על עצמכם מהונאות

אין אחד שלא עושה קניות אונליין מפעם לפעם. רגע לפני הרכישה הבאה שלכם, אספנו בשבילכם כמה טיפים שישמרו עליכם ועל הארנק שלכם. תנו הצצה

קנייה אונליין היא אחת ההמצאות המופלאות של המאה, אך היא דורשת מאיתנו לשמור על ערנות בכל שלב בתהליך עד לרגע הרכישה. מצאתם מוצר שמעניין אתכם והגעתם למעמד הקנייה? יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב כדי להימנע מהונאות. איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2, מציעה מספר טיפים יעילים שיסייעו לרכישה בטוחה ברשת.

הישמרו ממתחזים

נכנסתם לאתר ורציתם לבצע קנייה אונליין? לפני שתתקדמו לרכישה, כדאי לבדוק מול אותו אתר אם ניתן להנפיק חשבונית, לברר עם היצרן תוקף ואחריות, לוודא שהמוצר הוא אכן כפי שפורסם באתר, ללא שריטות או חבלות, ללא סימני תיקון או הדבקה.

מותגים רבים נוהגים לשמור על קשר עם הלקוחות שלהם בעזרת דיוורים והודעות  SMS. אם אתם רשומים לדיוורים ומבצעים, מומלץ שלא לעדכן פרטים אישיים כמו תעודת זהות, מספר חשבון בנק או אשראי בהודעות SMS או במייל ולוודא שהודעות מנוסחות כראוי וללא שגיאות כתיב. בנוסף, כדאי לבדוק שכתובת השולח מוכרת לנו והחשוב ביותר הוא להימנע מפתיחת קבצים או לחיצה על קישורים שאיננו מכירים.

לדברי ניצן, "קנייה בטוחה באינטרנט מחייבת משנה זהירות מצד הגולשים מפני גורמים עוינים שמחפשים ברוב המקרים בצע כסף. אותם גורמים מסתתרים מאחורי מקלדת ומסתמכים על האנונימיות ועל התמימות של רוב הצרכנים, ולכן אם תעקבו אחרי מספר כללי מפתח, תמנעו ממצבים לא נעימים וממלכודות שמנסים לטמון לכם."

יד2 שומרת על המשתמשים שלה

בטח יצא לכם לקנות ולמכור מוצר מיד שנייה, כמו אופניים, ספה, מקרר ואפילו רכב. אם בחרתם להתקדם לעסקה כדאי לתאם ציפיות כבר בטלפון בנוגע למחיר ומצב המוצר המדובר, ולוודא שאכן מדובר בגורם המפרסם ולא במתחזה. בקשו את שמו המלא של המוכר ונסו לברר ולחפש עליו פרטים ברשתות החברתיות, בידקו שהוא לא דמות פיקטיבית ושמו לא עולה בהקשר של הונאה ברשת. אם מדובר ברכישה מקוונת מחברה, בקשו ממנה פרטים מזהים וחפשו עליה בגוגל. גם המוכרים צריכים לחפש פרטים על הקונים ככל האפשר, על מנת להגן על עצמם מהונאות.

עוד מוסיפה ניצן, "יד2 היא הפלטפורמה הגדולה ביותר שמחברת בין קונים למוכרים, ובזכותה מתבצעות בכל יום אלפי עסקאות. יחד עם זאת, שימו לב, אנחנו לא מקיימים שיתופי פעולה מסחריים, אין לנו קשרים עם חברות שליחויות, בנקים, או דואר ישראל ואנחנו לא לוקחים צד בהעברת התשלום, ולעולם לא נבקש תשלום בביטקוין. כל אלו הם תמרורי אזהרה מפני הונאות. אנחנו באתר יד2 מציעים למוכרים ולקונים כלים להגנה מפני הונאות ברשת, וזמינים לייעץ במגוון ערוצים – פייסבוק, צ'אט, מייל, ומוקד שירות טלפוני. במידה ובכל זאת נפלתם קורבן להונאה, חשוב לפנות עם הפרטים למשטרה".

אמצעי התשלום

הגעתם להסכמה לגבי המחיר? מצוין. בנקודה הזו חשוב לפקוח עיניים ולדעת מי עומד מולכם. במקרים מסוימים, כדאי לערוך זיכרון דברים קצר בו המוכר והקונה חותמים בצירוף שמם המלא, מספר תעודת זהות ופרטים מזהים אחרים.

גם אם מדובר ברכישה באינטרנט וגם ברכישה פרונטלית, מומלץ מאוד שלא להעביר כסף מראש, ובטח לא לחו"ל על בסיס הבטחה עתידית. מומלץ שהתשלום יתבצע במזומן, או דרך אפליקציות תשלומים מוכרות. אם מדובר בסכום גדול, יש אפליקציות שאיתן ניתן לשלם ישירות לחשבון הבנק. במקרה שהתשלום במזומן אינו אפשרי, הגדירו שרק חלק מהתשלום יהיה במזומן (זה ירחיק עוקצים).

קונים ומוכרים תיק תק

אם נשים את הסכנות הכרוכות בתהליך לרגע בצד, תהליך הרכישה אונליין הפך את החיים שלנו להרבה יותר קלים. בלחיצת כפתור ולעיתים תוך כמה שעות, המוצר שקניתם יכול להיות אצלכם. בין אם אתם קונים או מוכרים, כדאי להיות ערניים ולשים לב לפעולות חשודות כדי להימנע מעוגמת נפש. שיהיה בהצלחה!