עושים סדר בעוגות: על סוגי עוגות שונים

עולם העוגות הוא עולם עשיר במיוחד הכולל מגוון רחב של סוגים וסגנונות שונים שלפעמים גורמם לבלבול. בדיוק בגלל זה החלטנו לעשות לכם קצת סדר ולהציע לכם את כל סוגי העוגות שאתם חייבים להכיר

עולם העוגות הוא עולם עשיר במיוחד הכולל מגוון רחב של סוגים וסגנונות שונים. יש כל כך הרבה קטגוריות של עוגות שלפעמים קל להתבלבל בין הווריאציות השונות ולהבין מה משמעותן. בדיוק בגלל זה החלטנו לעשות לכם קצת סדר, כדי שבפעם הבאה שתחפשו מתכון לעוגה תדעו בדיוק איזה מתכון לחפש. הנה כל סוגי העוגות שאתם חייבים להכיר.

עוגות בחושות

נתחיל מסוג העוגה הפשוטה ביותר שלרוב היא גם הקלה ביותר להכנה. עוגות בחושות הן עוגות קלילות ואווריריות שאינן דורשות בדרך כלל זמן הכנה רב והן משתלבות נפלא עם הקפה של הבוקר. בבסיס העוגה תמצאו ארבעה מרכיבים מסורתיים: קמח, חמאה, ביצים וסוכר. את העוגה הבחושה מכינים לרוב בתבנית מלבנית מוארכת. סוג העוגה הזה הגיח לעולם כבר במאה השמונה עשרה ומאז היא מככבת בפנתיאון העוגות הקלאסיות ביותר.

הבסיס הפשוט של העוגה הבחושה מאפשר שילוב של אין־ספור מרכיבים נהדרים ליצירת טעם מופלא. ישנן עוגות המשלבות פירות, כאלה המשלבות שוקולד, מייפל או תבלינים מיוחדים. באמת שאין גבול לסוגי המתכונים שניתן למצוא בקטגוריה המופלאה הזו.

עוגות שמרים

עוגת השמרים ידועה לא פעם גם בשם קראנץ וגם היא עוגה מפורסמת שקסמה לא פג אף פעם. שמה של העוגה ניתן לה משום שהכנתה משלבת בצק שמרים כמובן. האתגר האמיתי בהכנת עוגות מסוג זה הוא לשמור על הבצק אוורירי ורך. אחת השיטות להשגת מרקם זה היא לקפל את הבצק כמה וכמה פעמים במהלך ההכנה כדי להכניס אוויר לתוך הבצק. בתוך בצק השמרים מניחים סוגים שונים של מליות כמו: מלית פרג, מלית שוקולד, מלית גבינה, מלית תפוחי־עץ ועוד.

יש להבדיל בכל זאת בין עוגת השמרים הבסיסית לבין הקראנץ שכן תהליך ההכנה של השתיים שונה במקצת. מקורה של עוגת הקראנץ היא בגרמניה ופירוש שמה הוא זר מלשון "זר פרחים". בצק השמרים בקראנץ נעטף בחמאה, דבר שיוצר מרקם עשיר ונימוח. גם שלב ההתפחה במתכון זה הוא ארוך יותר מאשר שלב ההתפחה בעוגות השמרים הפשוטות. בשני המתכונים נדרשות מיומנות וניסיון כדי להביא לאיזון המושלם בין הבצק העשיר לבין המלית, אך ההתמדה בהחלט משתלמת שכן מדובר בעוגה אגדית ונהדרת.

פאי

לעוגת הפאי יש היסטוריה עשירה יותר מכפי שתוכלו אפילו לדמיין. למעשה, ניתן למצוא תיעוד של מתכונים דומים עוד מלפני הספירה. הפאי אינו מוגבל למלית מתוקה בלבד שכן ניתן למצוא גרסאות מלוחות בכל העולם, כמו פאי הרועים האנגלי למשל. אך בכתבה זו אנו עוסקים בעוגות ולכן נרחיב על גרסתו המתוקה.

הדבר שהופך את הפאי למאפה שהוא, זה קודם כל הבצק הפריך הנמצא בתחתית ועל דפנות התבנית. תחתית זו ידועה גם בשם המקצועי "קלתית". קלתית זו משמשת כבסיס לסוגים רבים של מילויים המשלבים פירות, אגוזים או מילויים אווריריים יותר של פודינג או קצפת. בין המתכונים המפורסמים ביותר תמצאו את פאי התפוחים, פאי הפקאן או פאי דובדבנים. לרוב, חלקו העליון של הפאי נשאר פתוח ללא כיסוי בצק. יחד עם זאת ישנם מתכונים המשלבים בכל זאת כיסוי בצק.

טארט

קל מאוד להתבלבל בין הפאי לטארט שכן לשניהם עקרון משותף של קלתית בצק. יחד עם זאת במקרה של הטארט, הוא לעולם לא יהיה מכסה בצק בחלקו העליון. בעוד שבפאי הבצק צריך להיות פריך ואוורירי, בטארט הקלתית תהיה נימוחה, פירורית אך יציבה. הטארט הופיע כמעט מאתיים שנה לאחר הופעת הפאי והמתכון המוכר והאהוב של העוגה שאותו אנו מכירים היום, הפך לפופולרי עוד בימי הביניים. לרוב מילוי הטארט לא יהיה אפוי, שלא כמו בפאי למשל. למי שנהנה מקינוחים אישיים ישנם כמובן גם הטארטלטים: גרסה מוקטנת של הטארט המגיעה כמעט בגודל מושלם של ביס.

עוגות מוס

עוגת מוס כשמה כן היא, עוגה המורכבת משכבות של מוס. מקור השם מגיע מצרפתית ופירושו "קצף". המוס ידוע באווריריות הממכרת שלו וכשמשלבים אותו בעוגה מתקבלת עוגה מלאת אוויר אך עשירה. בהכנת העוגה תעשה הקצפה של חלבוני ביצים ושמנת מתוקה, זה למעשה מה שיוצר את המרקם האוורירי בסופו של דבר. את עוגות המוס ניתן להכין בשלל טעמים מדהימים כמו שוקולד, קפה ואפילו קרמל. לרוב לעוגות אלה יהיה בסיס יציב של בצק פריך למשל המקל על הגשתן לאורחים.