הנעה בטוחה: כיצד להניע את הרכב עם כבלים?

פתאום ביום בהיר הרכב לא מניע. מה עושים? מתניעים וממשיכים ליעד. אבל כדי שתגיעו בריאים ושלמים, הנה מדריך יד2 לשימוש נכון ובטיחותי בכבלים

אין רגע מרגיז יותר מלגלות שהרכב תקוע, מה שאיכשהו תמיד קורה כשהכי ממהרים. אלא שדווקא אז, בשיא הלחץ והמהירות דברים נוטים להשתבש, להתבצע בחיפזון והשמירה על הבטיחות בסיטואציה הזו, איך נאמר בעדינות, לא באמת מזיזה לכם את איברי הישיבה. מה שנוצר במצב כזה הוא סכנה או מפגע חמורים שעלולים לגרום לכם או לסביבתכם להגיע לביקור בבית החולים הקרוב. כדי שזה לא יקרה לכם ברגע האמת, הנה הדרך להניע עם כבלים בצורה בטיחותית:

שלב ראשון: יורדים מהכביש

רכב שנתקע בעקבות מצבר בדרך כלל לא יניע מלכתחילה, מה שישאיר אותו בכל מקרה בחניה. אבל רכב שנמצא באמצע הכביש ונכבה פתאום ללא יכולת התנעה מחדש, עלול לסכן אתכם ואת הסביבה. זה הזמן לשלוף את הווסט הזוהר, לבדוק היטב את תנועת הרכבים במראה ולצאת בזהירות מרבית. אם יש אנשים טובים בסביבה, הם יעזרו לכם לדחוף את הרכב לשוליים. אם אין, מומלץ להישאר בתוך הרכב ולדווח על המפגע למשטרת ישראל.

שלב שני: בודקים את סיבת אי ההתנעה

ההתנעה ברכב יכולה להינזק מסיבות רבות שלא בהכרח קשורות להתרוקנות המצבר. אז איך יודעים אם המצבר באמת אשם או שקיימת תקלה אחרת? ובכן, אם המצבר בן 3 שנים ומעלה וטרם הוחלף, יכול מאוד להיות שסיים את חייו. מעבר לכך, אורות מעומעמים בהתנעות האחרונות, חולשה של המזגן וגם רעשים בסיבוב המפתח בסוויץ' יכולים לבשר על החלפת מצבר. אם הרכב לא מניע אבל האורות הגבוהים והצופר פועלים כרגיל, מדובר בבעיה שמקורה בסטרטר.

שלב שלישי: בודקים אפשרויות בשטח

אנשים נוטים באופן מיידי לאתר מתנדבים לעזרה בהתנעה, אך למעשה רצוי להימנע משימוש לא מקצועי בכבלים וממתן אמון באנשים שאינם מיומנים. לכן הפתרון המומלץ הוא להזמין גרר עד למוסך, שם תאותר התקלה באופן וודאי והרכב יטופל כראוי. רק אם אין באפשרותכם להזמין גרר תאלצו להתניע עם כבלים בכל מקרה. מקווים שדאגתם להצטייד בכבלים ברכב מראש, משום שמציאת אנשים טובים עם הציוד המתאים עלולה להתברר כמשימה לא פשוטה.

לקריאה נוספת

שלב רביעי: הדרישות

כדי להתניע תזדקקו לכבלים ולרכב נוסף עם מתח זהה לשלכם, מה שאומר שלא תוכלו להתניע באמצעות משאית וגם לא על ידי רכב המונע בדלק חלופי. על הרכבים לעמוד אחד מול השני, כך שהכבלים יוכלו להגיע לשני המצברים בצורה נוחה. בחלק מהזוויות יהיה אפשר להעמיד גם זה לצד זה. לאחר מכן, זהו במצבר את סימוני המינוס והפלוס. אם אתם מתקשים, כדאי לדעת שבחלק מהרכבים קיים מכסה אדום שמכסה את הפלוס ושהמינוס הוא תמיד הצד שמחובר לרכב ישירות. 

שלב חמישי: חיבור הכבלים

עליכם כעת לחבר את הכבלים לכל אחד משני המצברים וחשוב ביותר לפעול רק על פי ההוראות, משום שחיבור לא נכון יגרום נזק לרכב ועשוי לסכן גם אתכם. לפני הפעולה, יש לוודא ששני הרכבים כבויים לגמרי ונמצאים במצב Parking (P). אין להדליק כלל את הרכב הטוען.

הכבל האדום נועד לחיבור לפלוס בשני הרכבים. הכבל השחור נועד למינוס בשני הרכבים. חברו את צבתות הכבל האדום לפלוסים ורק לאחר מכן חברו את צבתות הכבל השחור למינוסים. וודאו ששני הכבלים לא נוגעים אחד בשני כלל.

כעת יש לנסות להתניע את הרכב הנטען. אם הצלחתם – השאירו את הרכב מונע ואל תכבו אותו, עד שתגיעו ליעד! יש לנתק את הכבלים בסדר ההפוך: הכבל השחור קודם והאדום לאחר מכן. אם לא הצלחתם להניע לאחר מספר ניסיונות, אין מנוס מלהתקשר מיד לגרר