איך תזהו קונים בעייתיים לפני שתתקדמו לעסקה?

מתכננים לפרסם מודעה ביד2? רגע לפני שתתחילו את התהליך, כדאי שתדעו איך להתמודד עם קונים בעיתיים. אז למה חשוב לשים לב?

דירה, חנות, רכב, מקרר, תנור, שולחן, או אפילו מנוי לחדר כושר. אם גם לכם יצא כבר לפרסם באתר יד2 אתם יודעים עד כמה התהליך פשוט, קל ונוח. אך יחד עם היתרונות העצומים במכירה און ליין והמהפכה הצרכנית שהיא הביאה איתה, חשוב לשמור על עירנות. אז על מה לשים דגש וכיצד להיזהר ממקרי הונאה ונוכלות של קונים?

היזהרו מנוכלים

כדי למנוע מצבים לא נעימים בהם הקונה "שוכח" לשלם לכם ונדרש לתזכורות חוזרות ונשנות מצדכם, סיטואציות בהן קונה שפשוט נעלם עם המוצר והבטחת התשלום שלו מתבררת כהבטחת סרק, או קונה שלאחר השלמת המכירה מתנער מחלקים מסוימים מהעסקה שנחתמה, הינה כמה כללים שכדאי לכם לאמץ.

אימות זהות הקונה

בראש ובראשונה נסו לאמת כמה שניתן את זהות האדם שקונה מכם את המוצר. כדאי לשוחח עם הקונה ולשאול שאלות מעמיקות במטרה להבין אם האמינות שלו גבוהה מספיק ואם הוא באמת יכול להרשות לעצמו לרכוש את המוצר. בנוסף, אם הקונה נשמע לכם אגרסיבי מדי או אלים, כדאי להתרחק בנימוס מביצוע העסקה עימו אם הוא מציע לכם את התמורה שביקשתם במודעה.

בקשו לבצע את התשלום מראש

רצוי מאוד לתקף את איסוף המוצר על ידי הקונה בהעברה מראש של התשלום, וזאת כדי למנוע מצבים בהם המוצר כבר נאסף אצלו ואתם מתחילים "לרדוף" אחריו עם התשלום לשווא. העברת התשלום יכולה להתבצע סימולטנית (למשל על ידי אפליקציה בסמארטפון) בעת האיסוף כשאתם פוגשים את הקונה פנים מול פנים או אפילו לפני הגעתו אליכם.  כאשר מדובר בסכומים קטנים יחסית, כדאי להתנות את הרכישה בתשלום במזומן בלבד כך שבעת איסוף המוצר על ידי הקונה תקבלו את כספכם על המקום, ובזה תסתכם מבחינתכם העסקה.

מודעות הקונה לפגמים במוצר

אם למוצר יש פגמים, בין אם מדובר על מכות, עיוותים, קילופי צבע וכיו"ב מומלץ להחתים את הקונה על מסמך בו הוא היה מודע לכל הפגמים האלו בעת הרכישה, כך שלא "תיפלו" על קונה שיום אחרי הרכישה יבקש מכם להחזיר לו את כספו באופן מלא או חלקי, בשל פגמים שהוא גילה במוצר.

מוכרים רכב? בצעו זיכרון דברים

אחרי שהרכב עבר בהצלחה את שרשרת הבדיקות וקבעתם מחיר סופי עם הקונה, מומלץ לנסח טופס זיכרון דברים. טופס זיכרון הדברים כשמו הוא: נועד לוודא ששני הצדדים יזכרו את תנאי העסקה. מדובר על מסמך חוקי ומחייב לכל דבר וניתן לשנות ולהוסיף בו סעיפים במידת הצורך, כמו למשל אישור על כך שלאיש לא תהיינה תביעות הדדיות, אלא אם יתברר שפרט זה או אחר היה שקרי בזדון.

מוכרים נדל"ן? אל תסתמכו על אינטואיציות או ידע כללי במקרקעין

אחד הכללים הידועים בדיני המקרקעין ובביצוע עסקאות נדל"ן הוא העיקרון שלפיו "יזהר הקונה". אז נכון, הקונה חשוף יותר בעסקה ולכן החוק מבקש להגן עליו, אך באותה מידה גם על מוכר הנכס רובצת האחריות להגן עצמו בעסקה. לשם כך עליו לוודא עד כמה שניתן כי מי שמציג את עצמו כרוכש הוא אכן מי שהוא טוען שהוא – וזאת על-די הצגת תעודת זהות, צילומה ושמירתה. כן עליו לנסות ולהבין מהן יכולותיו הכלכליות של הקונה, ובמידה והוא זקוק למשכנתא, האם הוא זכאי לה על סמך הכנסותיו הקיימות. ככלל, בביצוע עסקאות מורכבות ויקרות של נדל"ן מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין ולא להסתמך על הידע האישי הכללי או על אינטואיציות בבחירת הקונה המתאים לנכס.

לסיכום, לפני שמתקדמים לעסקה עם קונה, כדאי לבדוק טוב טוב מי הוא, להכין מסמכים שייטיבו אתכם ויגנו עליכם במידת הצורך. בהצלחה!