המדריך המושלם להעסקת בעלי מקצוע

צריכים לעשות כמה תיקונים בבית אבל אין לכם את הידע והכלים? טוב שיש בעלי מקצוע! אז איך בוחרים באיש מקצוע אמין?

יש כאלה שהם בעלי ידע מסוים בעבודות תיקון ביתיות ומרגישים כמו דג במים כשיש להם הזדמנות לפתוח את קופסת כלי העבודה שלהם. לעומתם, יש כאלה שאפילו לא יודעים היכן נמצא הסניף הקרוב של הום סנטר. אבל יחד עם זאת, אם לא מדובר באמת במקצוענים, כל אחד מאיתנו מוצא את עצמו בשלב כזה או אחר כשהוא זקוק לבעל מקצוע שישלים או יבצע עבורו עבודה מסוימת שאין לו את הידע וההכשרה המתאימים לעשותה.

השאלה הראשונה שעולה כשאנחנו נדרשים לעזרתו של בעל מקצוע היא – את שירותיו של מי לשכור? מכיוון שזוהי אכן שאלה חשובה שהתשובה עליה אינה בהכרח חד משמעית, ומפני שהכישורים והשירותים של בעלי המקצוע לעיתים חופפים, הכנו עבורכם את המאמר הזה, שייתן לכם מושג כלשהו על מה לשאול ומהם ההבדלים בין איש מקצוע אחד לשני.

כיצד ניתן להבדיל בין אנשי מקצוע

כשמנסים לענות על השאלה שנשאלה מעלה, מתמקדים בשלושה הבדלים עיקריים:

  • התמחות: יש אנשי מקצוע כמעט לכל סוג של עבודה. יש מנעולנים, צבעים, שרברבים, נגרים, טכנאי מזגנים ועוד ועוד. חלק מגדירים עצמם כמומחים לסוג מסוים של עבודה, וחלק מגדירים עצמם שיפוצניקים כלליים.

חשוב לדעת שיש בעלי מקצוע שעל מנת לקבל את רישיונם, מחויבים להירשם בפנקסים ייעודיים של מנהלת המדינה, כמו למשל פנקס הקבלנים שמפורסם באתר של משרד הבינוי והשיכון, רשימת ההנדסאים והטכנאים ורשימת החשמלאים שמנהל משרד העבודה והרווחה, ורשימת המדבירים המורשים שמצויה באתר המשרד להגנת הסביבה. מעבר לכך, מחובתם של בעלי המקצוע להציג תעודה המעידה על הכשרתם ועל הסמכתם לבצע את העבודה אותה הם נדרשים. הרי לא ייתכן שכל אחד שמעיד על עצמו חשמלאי, יוכל להתקין בבית שלנו לוח תלת פאזי מבלי שיוכיח לנו שהוא חשמלאי מוסמך בדרגה מסוימת ומבלי שנבדוק שהוא אכן רשום ברשימת החשמלאים ושרישיונו בתוקף.

אבל גם אם אין מקום מרוכז שבו ניתן לברר פרטים על אותו בעל מקצוע, נוכל לבקש לראות הכשרות והסמכות שהוא עבר בתחום, שמעידים על מקצועיותו וניסיונו. בנושאים כאלה הבושה או ההיסוס אינם רלוונטיים וזכותנו לדרוש לראותם.

  • היקף – מהות העבודה והיקפה היא אחד ההבדלים המהותיים בין בעלי מקצוע. עבודות גדולות כמו שיפוץ או בנייה, מבוצעות על ידי קבלנים או שיפוצניקים כלליים והן דורשות תכנון, ארגון ושימוש במכונות ובעובדים. לעומת זאת, עבודות קטנות ובינוניות, כמו למשל החלפת צנרת, התקנת מזגנים או צביעה, מבוצעות על ידי בעלי מקצוע ספציפיים ולא מצריכות בדרך כלל יותר מבעל מקצוע אחד, הן קטנות בהיקפן והזמן שנדרש לסיימן קצר יחסית.
  • עלות – כמובן שבהתאם להיקף העבודה נגזרת עלותה, ועל אף שיש להיערך גם לתקציב המוקצה עבורה, גם כאן קיימים הבדלים. עבודה גדולה היא כמובן יקרה יותר ומתומחרת לרוב על סמך הצעה מפורטת של בעל המקצוע שמשקלל בה את כלל העלויות שלו, כמו משך הזמן שייקח לו לסיים את העבודה, כמות קבלני המשנה ואנשי המקצוע שיזדקק להם והכלים, המכונות והחומרים שיעשה בהם שימוש. עלותה של עבודה קטנה או של פרויקט נקודתי מתומחרת בדרך כלל על בסיס שעתי ונעה בין כמה מאות לאלפי שקלים.

אוקיי, החלטנו איזה בעל מקצוע אנחנו צריכים, מה אני עושה עכשיו?

אחרי שהוחלט איזה סוג בעל מקצוע אנו צריכים ואילו שירותים להזמין ממנו, מתחיל השלב המורכב יותר – ההחלטה איזה מבעלי המקצוע הוא הטוב ביותר עבורנו. על מנת לאתר בעל מקצוע טוב, אמין והוגן, עלינו לעשות קצת עבודת שטח, אבל אל דאגה, גם היא מתנהלת בשלבים וכמובן שיש לנו טיפים שיעזרו לכם לצלוח אותה:

  • המלצות: אנחנו חיים בעולם שקל בו מאוד לדלות פרטים כמעט על כל אחד, על אחת כמה וכמה אם מדובר באנשי מקצוע. לכן, מיד כשאנחנו מבינים על איזה בעל מקצוע מדובר, מומלץ להפעיל את כל מערך בני המשפחה, החברים והמכרים שלנו. בטוח מישהו מהם שמע או מכיר בעל מקצוע מיומן שיכול להתאים לנו. והאמת היא, שהרבה יותר קל לנו להעסיק בעל מקצוע שמישהו שאנחנו מכירים באופן אישי היה לקוח שלו בעבר או בהווה.
  • רשתות חברתיות ואתרים ייעודיים: לא רק המערך החברתי המקיף אותנו בא לעזרתנו, כיום אנו יכולים גם לרתום את הטכנולוגיה ולהשתמש בה לצרכינו. כל שיש לעשות הוא לבקש המלצות בקבוצות פייסבוק או וואטסאפ שאנו חברים בהן, ומיד נקבל לפחות המלצה אחת, ובדרך כלל הרבה יותר. אז נכון, המלצות מאנשים שאיננו מכירים הן בעלות סיכון וייתכן והן מוטות, אולם נוכל למנף אותן ולבדוק את אותם אנשי המקצוע המומלצים באתרים ייעודיים כמו טוב תודה, שמרכזים שמות של בעלי מקצוע ומדרגים אותם בהתאם להמלצות הגולשים. אתרים אלה יכולים לעשות לנו סדר ולמקד אותנו במספר מצומצם של בעלי מקצוע שנראים לנו מתאימים.
  • שיחת היכרות: החיפזון הוא מהשטן, לכן יש לקחת את הזמן ולקיים שיחה שהיא מעין ראיון עם בעלי המקצוע המועמדים לביצוע העבודה. בשיחה הזו מומלץ להסביר לבעל המקצוע על מהות העבודה, לשאול שאלות היכרות, לברר כמה זמן העבודה אמורה להיערך לדעתו ומה היא דורשת. אבל השיחה הזו למעשה נועדה למשהו אחר לגמרי – להתרשמות שלנו מבעל המקצוע, מהאדיבות שלו, מהלבביות, מהנכונות לענות לנו על השאלות ומהתשובות עצמן שמעידות על אופיו ועל הניסיון והמקצועיות שלו. תחושות בטן בדרך כלל לא טועות, לכן חשיבותה של שיחה כזו אינה מוטלת בספק.
  • הצעות מחיר: זהו השלב האחרון של חיפוש בעל המקצוע. לאחר שסיננו את מי שלא נשמע לנו בטלפון, רצוי שנישאר עם לפחות 2-3 מועמדים רלוונטיים ומהם נבקש הצעת מחיר. חשוב להקפיד שהצעה זו תהיה מפורטת כלל האפשר, ואם מדובר בעבודה גדולה, כדאי גם שתהיה מודולרית ושניתן לפרק אותה לסעיפים. עליה לכלול רשימה של חומרי הגלם, כלי העבודה ופירוט העבודה בכל שלב וכמובן מחיר, רצוי לכל סעיף, על מנת שנוכל לערוך השוואה הוגנת ונכונה בין ההצעות.

איך להתנהל עם אנשי המקצוע?

כדי שלא רק העבודה תצא לשביעות רצוננו, אלא שכלל החוויה אל מול בעלי המקצוע תהיה נעימה, כדאי לדעת איך להתנהל מולם. זה לא קשה, כי מן הסתם באמת חשוב להם שהלקוחות שלהם יהיו מרוצים, אבל בכל זאת, הנה כמה כללי מפתח:

  • התאמת ציפיות: לא מספיק לבקש מבעל המקצוע את שדורש תיקון, חשוב מאוד להציג את הציפיות שלנו מהעבודה ולתעד את זה, בכתב או בהקלטה. כך הכל יהיה נהיר ומובן ולא יהיה בסיס לוויכוחים.
  • הקצאת תקציב: הנושא הכספי הוא לרוב סלע המחלוקת העיקרי עם בעלי המקצוע, לכן מומלץ תמיד לקבל הצעת מחיר ולראות האם היא תואמת את התקציב שהקצינו לעבודה. אם לא קיבלנו הצעת מחיר, רצוי לשתף את בעל המקצוע בתקציב שיש לנו, גם על מנת שהוא יבחן האם הוא יכול ורוצה לעבוד בסכום זה וגם בכדי שיהיה ברור שהוא לא יוכל לדרוש מאיתנו עלויות נוספות.
  • הסכם עבודה: זהו אחד השלבים הקריטיים ביותר בעבודה עם בעל מקצוע, במיוחד אם מדובר בעבודה גדולה, ומשום מה, רבים נוטים לוותר עליו. הסכם עבודה ביננו לבין בעל המקצוע ימנע דין ודברים ויבטיח תיאום ציפיות בכל הרמות, וככל שהוא יהיה מפורט יותר, כך עדיף.

ההסכם צריך לכלול הסבר על מהות העבודה, פירוט השלבים שלה ומה ייעשה בכל שלב, פירוט חומרי הגלם שבעל המקצוע ישתמש בהם, פירוט הספקים וקבלני המשנה, לוחות זמנים ומועדי תשלום שיותאמו להתקדמות העבודה.

  • שאלות על גבי שאלות: המפתח לתקשורת הוא לשאול שאלות. בכל שלב. גם כשאנחנו רוצים להבין מה הולך לקרות, גם כשאנחנו רוצים לדעת מה קרה וכיצד בוצעה העבודה, גם אם חשוב לנו להבין מדוע העבודה נעשתה בדרך כזו ולא אחרת וגם כשאנחנו סתם רוצים לדעת כיצד העבודה מתקדמת. עלינו תמיד לזכור שבעל המקצוע באמת רוצה בטובתנו וחשוב לו שנהיה מרוצים, ויתרה מכך, הוא יודע שאנחנו לא תמיד מבינים כיצד העבודה מתבצעת וזו הדרך שלנו להיות בעניינים.
  • לתת מרחב: לשאול שאלות זה בסדר, אבל חשוב גם לתת מרחב לבעל המקצוע ולהניח לו לעשות את העבודה לשמה העסקנו אותו. סיעף זה כביכול נוגד את הקודם, אבל לא ממש. מותר ורצוי להצהיר על הציפיות שלנו ולהבין את תהליך העבודה, אבל בו בזמן יש לתת לבעל המקצוע את הזמן ואת השקט להם הוא זקוק לביצוע העבודה ולסמוך על המקצועיות שלו.

באדיבות אתר טוב תודה