נדל"ן מסחרי: האם מדובר בהשקעה רווחית?

רובנו מכירים את עולם הנדל"ן למגורים – הן להשקעה, והן לקניית דירה לצורכי המחייה שלנו. בשנים האחרונות, התפתח טרנד נוסף בעולם ההשקעות: השקעה בנדל"ן מסחרי. כמה זה כדאי, ומי יכול לעזור במציאת נכסים בהזדמנות?

חניות, סופרים, מחסנים, מרכזים לוגיסטיים, תחנות דלק, בתי מלון, אולמות אירועים, משרדים ושטחי מסחר. הנדל"ן המסחרי היווה מאז ומעולם את השלד לפעילותו העסקית של המשק, ועל רקע הצורך הקריטי בו הוא ימשיך ככל הנראה להתקיים לאורך זמן עם רמות ביקושים יציבות יחסית. בעוד שאת עיקר הבכורה סיפק מאז ומתמיד ענף הנדל"ן למגורים, נראה שמשקיעי הנדל"ן המנוסים ידעו תמיד שביצת הזהב נמצאת דווקא בנדל"ן המסחרי היציב יחסית. לעומתו, הנדל"ן למגורים מושפע ביתר קלות משינויים כמו רגולציה מחמירה או מקלה, מיסוי גבוה או נמוך, מצבי מלחמה, תהליכי שלום, וכן הלאה.

תשואות, עליית מחירים ומה שביניהם

ובאמת, בעוד שתשואה ממוצעת מהשכרת דירת מגורים מסתכמת ב-3-4 אחוזים בשנה, הרי שתשואה מהשכרת נכס מניב כמו משרד, שטח מסחרי או מרכז לוגיסטי יכולה להגיע לרמה של 8-10 אחוזים. המשמעות היא ברורה: השקעה בנדל"ן מניב מעניקה כיום תשואה גבוהה משמעותית מהשכרת דירה. ואגב, זה לא מסתכם רק בהשכרת הנכס המניב אותו רכשתם – בדיוק כמו שוק דירות המגורים על מחיריו העולים, כך גם שוק המשרדים והשטחים המסחריים רושם עלייה במחירים, כך שניתן להרוויח פעם נוספת מהנכס על ידי מכירתו לאחר מספר שנים.

וזה לא נגמר רק שם. במקומות מסוימים, כמו למשל אזור התעשייה המתפתח מאוד של מודיעין, שבסמוך לו עוברת מסילת הרכבת המחברת בין ירושלים לתל אביב, או מרכזי העסקים של מרכז הארץ הנמצאים בתוואי הרכבת הקלה, צפויים המחירים לזנק בעתיד הקרוב. בינינו, איזה בעל עסק לא ירצה שהחנות או המשרד בבעלותו לא יהיו נגישים להמוני בני אדם שיכולים להיות לקוחותיו הפוטנציאליים.

נדל"ן להשקעה

אם אתם מתעניינים ברכישת נכסי נדל"ן לצורך השקעה, הרי שעליכם לדעת שלנדל"ן המסחרי מספר נקודות עוצמה למול הנדל"ן המגורים. נתחיל בשוכרים – בניגוד לשוכרי דירות למגורים המעוניינים לא להתחייב ומעדיפים חוזי שכירות קצרים, נדמה שבעלי העסקים אשר ישכרו מכם את הנכס המניב יעדיפו לעשות זאת למספר שנים רב יחסית על מנת למנוע זעזועים בלתי נחוצים לעסק. בנוסף, השוכרים העסקיים הם מעצם טבעם בעלי הון בהשוואה לשוכרי דירות מגורים שאין לכם באמת מושג מהו מצבם הכלכלי, כך שגם פה תוכלו להיות שקטים יותר שהם יוכלו לעמוד בתשלומים לאורך זמן. נקודה חשובה לא פחות נוגעת לסכום ההשקעה הראשוני – בעוד שבשוק המגורים עליכם להביא הון רב מהבית, הרי שבשוק הנדל"ן המניב, בטח כשמדובר על חנות או משרד קטן, היקף העסקה לא יהיה גדול כל כך, מה שמנגיש את ההשקעה לציבורים רחבים יותר.

איך מתחילים?

יחד עם זאת, כמו בכל דבר בחיים, כדאי שלא לקפוץ לבריכה אם אתם לא יודעים לשחות. ולכן, אם אתם חשים שאין לכם מספיק ידע בקשר להשקעה הנבונה ביותר עבורכם בעולם הנדל"ן המניב, מומלץ לפנות לאיש מקצוע. במקרה זה איש המקצוע שלכם יהיה מתווך, סוכן נדל"ן, המתמחה בשוק המשרדים, החנויות ושטחי המסחר ויוכל להצביע עבורכם על העסקאות השוות באמת לעומת אלו שיטמנו עבורכם סיכונים מיותרים או אחוזי תשואה נמוכה לאורך זמן. דוגמה לסיכון בו אתם יכולים ליפול ללא ליווי של מתווך מקצועי נוגע לעניין מיקום הנכס. כולנו מכירים בוודאי את האמרה ש'המיקום הוא הקובע', ולכן יש לנקוט בזהירות יתירה באשר למתחמי תעשייה ומסחר הנמצאים עדיין בשלב הבנייה ועוד לא ברורה מספיק מידת האטרקטיביות שלהם בעיני קהל הלקוחות. באותה מידה יש להיזהר ממתחמים רוויי משרדים בהם ההיצע כה גדול עד שמשרדים רבים יושבים ריקים ללא שוכר לאורך זמן רב.

בשורה התחתונה

אפיק ההשקעה בנדל"ן המניב יכול להוות עבורכם אפיק רווחי ומכניס לאורך זמן. לכן, מומלץ לפנות למתווך שיבדוק עבורכם את מגמות השוק בכלל ואת מגמות השוק באזור הגיאוגרפי שמעניין אתכם בפרט. לאחר שתשלטו בתחום ותצמצמו סיכונים מיותרים תוכלו לעבור להשקעה הבאה, והפעם בעצמכם. בהצלחה!