תקלות נפוצות בדוודים: כמה יעלה הפתרון?

הדוד מקצר? הגיע הזמן להחליף אותו? רגע לפני, בואו וגלו אילו בעיות נוספות עשויות לצוץ לפני שקוראים לאיש מקצוע

בכנות, דוד הוא לא מוצר מורכב במיוחד. אחרי הכול מדובר בסוג של קומקום גדול, אחר בעקבות משבר האנרגיה בשנות ה-70 במדינת ישראל קיבל טרנספורמציה לכך שמעבר לקומקום חשמלי הוא גם יעבוד על אנרגיה סולרית, אנרגיית השמש. באמצעות קולטיו הוא סופח קרינה אלקטרומגנטית וממיר אותה לאנרגיה תרמית. בכך, המים במיכל מתחממים והרי לנו מקלחת חמה ונעימה. ובימים בהם אין שמש? שם דוד השמש שלנו מפעיל את המנגנון החשמלי שלו, ומחמם לנו את המים, בדיוק כמו המים שאנו מחממים לנס קפה בבוקר. ובכל זאת, מה קורה כאשר ישנה תקלה בדוד? ראשית כל חשוב להבין, על אף הפשטות היחסית של המוצר, בשום פנים ובאופן אל תתעסקו עם דוד השמש שלכם בעצמכם! שילוב של חשמל, מים ועבודה בגובה, כולם מנת חלקו של עבודת טכנאי דודי שמש, ובטח לא של הצרכן הפרטי – מדובר בסכנה של ממש. על אף האמור, שימו לב מה הן התקלות הנפוצות בדוד, על מנת שתדעו לכל הפחות להגיד לטכנאי שלכם במה מדובר, וכמה זה צריך לעלות לכם.

הנפוץ ביותר: הדוד לא מחמם

אם עסקינן בחודשי הקיץ והדוד לא מחמם, סבירות גבוהה שמדובר בבעיה בקולטים. בהנחה והקיץ חם מאוד (כהרגלו במדינתנו), אין סיבה שלא יהיו מים חמים בדוד אלא אם ישנו לכלוך שהצטבר על קולטיו. ניקיון קולטי דודי שמש יתבצעו גם הם ע"י טכנאי דודי שמש וחשמל, והעלות המשוערת לכך נעה בין 300 ₪ ל-450 ₪ (ההבדל במחיר בא לידי ביטוי בעיקר אם מדובר בניקוי פנימי או חיצוני של הקולטים).

אם בימי החורף עסקינן, אזי שמקור הבעיה טמון בחלק אחר של הדוד. ברוב המקרים, מדובר בגוף חימום תקול. החלפת גוף חימום תעלה בסביבות ה-500 ₪. הבעיה היא שאנו לא תמיד יודעים אם אכן מדובר בגוף חימום תקול, או בבעיה גדולה יותר – במקרה כזה ייתכן ונצטרך להחליף את כל מערכת הדוד, אם כך יחליט הטכנאי. אופציה נוספת לכך שדוד השמש לא מחמם היא בעיה בתרמוסטט, אשר למעשה מציג לנו את הטמפרטורה של המים בתוך הדוד. מדובר במד-חום שמראה את גובה המעלות, אלא שהוא גם זה ששולח פקודה לדוד אם יש צורך לחמם או לקרר. במידה והוא תקול – גם המים לא יהיו בטמפרטורה נכונה. עלות החלפת תרמוסטט הינה 250 ₪.

בעיית חשמל: הדוד מקצר

ראשית, ובהמשך לתקלה הנפוצה הקודמת שציינו ומקורה בתרמוסטט תקול, גם במקרים בהם הדוד מקצר ישנה הסתברות כי מקור הבעיה בתרמוסטט. כאשר הוא תקול, או כאשר הוא אינו עומד בעומס (לנוכח בלאי טבעי) הוא עשוי לגרום לקצר חשמלי. הדבר נפוץ כאשר דוד השמש גורם לקצר לעיתים, ולא באופן תמידי ואבסולוטי. מקור אופציונאלי אחר לבעיה (דוד שמש מקצר לסירוגין) טמון בחיווט חוטי חשמל רופף או פגום, והפתרון לכך הוא בניית מעקף חשמלי או נקודת כח ייעודי לדוד השמש בעלות כוללת של 850 ₪.

ומה בנוגע לכך שבכל פעם שאנו לוחצים על המתג להפעלת הדוד קופץ הפקק? הרי שכאן מדובר בקצר חשמלי מובהק. גם במקרים אלה נפנה בעיקר לגוף החימום ולתרמוסטט, ונראה אם יש צורך להחליף מי מהם. קצרים חשמליים אחרים מתרחשים לעיתים רק בבוקר ולא בערב, ובכלל ניתן לומר שמקור נוסף שעשוי לגרום לדוד שלנו לקצר הוא פשוט חוט חשמלי חשוף או תקול. במקרים אחדים גם פלאנג' שאינו סגור הרמטית יכולה לגרום לבעיה מסוג זה.

דוד השמש תקין? ייתכן ואתם פשוט משתמשים ביותר מדיי חשמל. אז ראשית כל, תשתדלו לחסוך מעט יותר. הגיוני מאוד (בעיקר בימי החורף) כי כאשר מופעלים במקביל תזמורת שלמה של מוצרי חשמל, כמו המדיח, המייבש, הקומקום לקפה, דוד השמש, המקרר והמזגנים – סביר מאוד שאחד מהם יקצר.

מה קורה כאשר ישנה נזילה בדוד?

הסיבה לכך שיש נזילה בדוד מתחלקת ל-3 אפשרויות מרכזיות: הראשונה היא בעיה בפלאנג', והעלות החלפת פלאנג' ע"י טכנאי שמש מקצועי הינה כ-300 ₪ בממוצע. הפלאנג' הוא למעשה מכסה, ואם הוא צבר בלאי, או לא סגור כפי צריך, הוא עשוי לגרום לנזילה. אם הנזילה מגיעה מחלקו העליון של הדוד (ולא מחלקו התחתון כמו במקרה של הפלאנג') אזי שייתכן ומדובר במיכל שאבד עליו הקלח ויש להחליפו. אותו כנ"ל במקרים בהם הנזילה יוצאת מחלקו ההיקפי של הדוד, גם כאן ייתכן ומדובר במיכל אשר סדוק בבטנו. במקרים מסוימים, מקור הנזילה הוא בכלל לא מגוף הדוד, אלא מהצינורות המחוברים אליו. במקרים מסוג זה, ברוב המקרים נאלץ להחליף את הצינורות. אם מקור הנזילה הוא ממחבר הצנרת לדוד, אזי שהפתרון פשוט יותר ויש צורך להחליף את המחבר בלבד.

תיקון דודי שמש רק באמצעות טכנאי מקצועי

ישנן תקלות רבות נוספות בדודי שמש וחשמל, וישנם גם גורמים רבים לאותן תקלות אך קצרה היריעה מלהכיל. מה שבטוח הוא שטכנאי דודי שמש מקצועי ידע לפתור כל תקלה אשר תיווצר, ובכל מקרה שלא יהיה – בשום פנים ואופן אל תנסו לפתור את הבעיה בעצמכם, גם אם זהיתם שבסך הכל צריך לסגור את הפלאנג' כמו שצריך והבעיה נפתרה. מספר סיבות יש לכך: תיקון דוד שמש כרוך בעבודה בגובה, ובהתעסקות עם חשמל ומים – מדובר באחד השילובים המסוכנים ביותר שישנם, ולכן אנו מדגישים זאת גם בפתחה של המאמר, וגם בסיפא. אנו ממליצים על פורטל דודי השמש והחשמל הגדול בישראל – טופ דודים. באמצעות אתר זה, תוכלו לקבל מידע מקצועי נרחב מאוד על כל תקלה אשר קיימת בעולם הדוודים. מעבר לכך, תוכלו למצוא מחירונים נפוצים ועלויות כלליות עבור כל אחת מהתקלות, והחשוב ביותר – תוכלו לקבל מספר הצעות מחיר מבעלי מקצוע מעולים ואמינים. לאחר מכן, תוכלו לבצע השוואת מחירים בין כל אותן הצעות שיספקו לכם טכנאי דודים באזור מגוריכם ולבחור בהצעה הטובה ביותר. הכלים וקבלת הצעות מחירים באמצעות טופ דודים ניתנות לגמרי בחינם וללא התחייבות.