שיפוץ קוסמטי או מקיף? תלוי את מי שואלים

לפעמים הדירה שלנו זקוקה לשיפוץ קטן שעלול לגבות מאיתנו בסופו של דבר מחיר יקר – אז איך נדע אם כדאי שנבצע שיפוץ מקיף? הפרטים לפניכם

המרצפות בבית כבר דהויות ושרוטות? הכיורים נסתמים לכם לעיתים קרובות יותר ומזמן שכחתם באיזה שנה צבעתם את הבית בפעם האחרונה? אולי זה אומר שהגיע הזמן לשפץ את הבית או לעשות שינוי בחללי הבית, כמו שתמיד רציתם. אז איך ניגשים לתהליך, מה הוא כולל ומתי כדאי ללכת על שיפוץ מקיף שכולל גם מעבר לדירה בשכירות לתקופה זמנית ומתי יספיק לנו רק שיפוץ קוסמטי בלבד?

שיפוץ קוסמטי

נתחיל מהקל אל הכבד: משמעותו של שיפוץ קוסמטי הוא ביצוע עבודות שיפוץ קטנות יחסית המשדרגות את מראה הבית שאינן גורמות לשינוי מהותי בנראותו החיצונית ובמצב התשתיות. דוגמאות קלאסיות לשיפוץ קוסמטי הן לרוב צביעת כל הבית, ריצוף בהדבקה, שיפוץ אמבטיה, שיפוץ המטבח וכיו"ב. שיפוץ קוסמטי יתבצע לרוב כאשר בעלי הדירה לא רוצים או לא יכולים להוציא סכום כסף משמעותי עבור שיפוצה הכולל של הדירה. זה יכול לקרות במצבים כמו דירה המיועדת להשכרה שבה הבעלים רוצים לשפר את נראות הדירה (אך במחיר של השקעה כספית מינימלית בלבד) או במצבים בהם התשתיות בבית די חדשות או תקינות והבעלים בסך הכל רוצה לרענן את מראה הדירה בצורה קלה ולא דרמטית.

בין יתרונות השיפוץ הקוסמטי ניתן כמובן למנות את העלות הנמוכה יחסית שיכולה להגיע למקסימום של כמה עשרות אלפי שקלים, זמן העבודה הקצר – כזה שלא ידרוש מכם להתפנות מהבית על אף אי הנוחות הזמנית, והאופציה העומדת לכם לבחירת קבלן שיפוצים קטן בלבד. כמו כן, לעיתים על אף שהעבודה הייתה קטנה יחסית, הרי שהשינוי יכול להיראות דרמטי יותר כמו למשל במקרה של ריצוף בהדבקה שנותן תחושה של התחדשות רצינית בדירה. החסרון העיקרי בשיפוץ זה, הוא הפוטנציאל לגילוי שינויים תשתיתיים שיגרמו לתהליך להיות ארוך ויקר יותר.

שיפוץ מקיף

אחרי שהבנו מהו שיפוץ קוסמטי, מהם יתרונותיו וכמובן גם חסרונותיו, נעבור לשיפוץ המקיף. משמעותו של שיפוץ זה היא הריסת כל החלל הפנימי של הבית ובנייתו מחדש, כשבסופו תקבלו מעין דירה מחודשת. השיפוץ המקיף יכלול בדרך כלל שינוי בחלוקת החדרים בבית תוך הריסת ובניית קירות פנימיים, שינוי הריצוף, החלפת תשתיות המים, הביוב, החשמל והאינסטלציה וצביעת כל הבית מחדש. הגורמים לצורך במהפך הדירתי הזה יכולים להיות למשל מקרה של קניית דירה ישנה הזקוקה לשיפוץ מהיסוד או מקרה בו הרכב המשפחה השתנה: ילדים שנוספו למשפחה או יציאת ילדים בוגרים מהבית – מה שמותיר חדרים פנויים ומיותרים.

לקריאה נוספת

אם בחרתם באופציית השיפוץ המקיף, הרי שהתהליך יתחיל בעבודות הריסה של כל חלל הבית והתשתיות הישנות שיוחלפו בתשתיות חדשות. בהמשך הרצפה תרוצף והקירות ייצבעו ובתווך יש כמובן עבודות משלימות לבחירתכם כמו החלפת מערכות התאורה, החלפת מערכת המיזוג, הצבת פרקטים מעץ במקום מרצפות האבן והחלפת דלת הכניסה ודלתות החדרים. לאור כל השינויים המקיפים הללו ברור שמדובר על תהליך ארוך ודי יקר שיכול להגיע לכמה מאות אלפי שקלים, אך מה שכן, בסופו תצאו עם דירה מחודשת לגמרי עם מחיר שוק גבוה הרבה יותר.

בשורה התחתונה

כדי להבין איזה סוג של שיפוץ הוא המתאים ביותר עבורכם, הכינו לכם טבלה מסודרת בה תפרטו את הצרכים והשאיפות שלכם מהשיפוץ, לצד העלויות הצפויות לכל אחד מהסוגים. אם החלטתם ללכת על אופציית השיפוץ הקוסמטי זכרו שכשמו כן הוא – שיפוץ חיצוני בלבד, שיסתיר לעיתים תשתיות ישנות ובעייתיות. מאידך, אם תלכו על אופציית השיפוץ המקיף זכרו שלתקופה בת מספר חודשים תצטרכו להשכיר דירה וזוהי עלות נוספת שבה תצטרכו לעמוד, בנוסף לעלויות הגבוהות של השיפוץ המקיף.