נעים להכיר: דירה להשכיר

בשנים האחרונות, מחירי הדירות למכירה עלו, מה שמפנה אנשים רבים למגורים בשכירות. אבל מה קורה כשמחירי השכירות גם הם עולים ללא פיקוח? דירה להשכיר, נעים להכיר

עליית המחירים העצומה בשוק הדיור הישראלי הובילה במהלך השנים לתוצאה עגומה בה צעירים וזוגות רבים מצאו את עצמם מחוץ למשחק הנדל"ני. זה קרה בעיקר בשל העובדה כי לזוגות אלו לא היה את את ההון העצמי הנדרש כדי לקבל הלוואת משכנתא מהבנקים. לחילופין, צעירים רבים אחרים שכן הצליחו להביא הון עצמי מבית,  נרתעו מתשלומי המשכנתא הלוחצים שילוו אותם למשך כל חייהם הבוגרים. התוצאה הטבעית למהלכים החברתיים-כלכליים האלו הייתה בנייתה של אלטרנטיבת דירות להשכרה ארוכות טווח מפוקחות ובעלות מחיר קבוע ואחיד.

מקדמים את המהלך

מי שקידם את המהלך בכנסת והביא להקמתה היה חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד. לצורך מימוש התוכנית הוקמה חברה ממשלתית בשם "דירה להשכיר"כשהרעיון היה לאתר קרקעות זמינות לבנייה ולהקים בהן פרויקטי דיור גדולים וארוכי טווח, והכי חשוב – פרויקטים מפוקחי מחיר.

כך, בשונה מדירות השכירות בשוק החופשי בהן כל בעל דירה הקפיץ את דמי השכירות רק כי התחשק לו, מחירי דירות אלו היו מפוקחים ומוגדרים מראש. עד היום נבנו מאות דירות במודל דירה להשכיר כאשר הצפי הוא כי בשנת 2024 יהיו בארץ למעלה מ-10 אלף דירות להשכרה לטווח ארוך. תנופת בניית הדירות להשכרה לא נעלמה גם מעיניהם של היזמים הפרטיים ובשנים האחרונות נכנסו לתחום מספר חברות פרטיות שהבולטת שבהן היא חברת מגוריט הבונה פרויקטים אך ורק לצורך שכירות לטווח ארוך. הן פרויקטי דירה להשכיר והן אלו של מגוריט פזורים בכל הארץ וניתן למצוא אותן בערים מבוקשות כמו תל אביב, רמת גן, ירושלים וחיפה.  להלן מספר פרויקטים נבחרים של שתי החברות:

  • אלנבי, ירושלים: פרויקט הממוקם בשכונת תלפיות צפון בירושלים. הפרויקט כולל 13 בנייני מגורים בני 6 קומות, הכוללים 333 יח"ד, שטחי מסחר ושטחים פתוחים לרווחת הציבור.
  • הרקפות, ראשון לציון: פרויקט הממוקם בחלקה המזרחי של שכונת הרקפות ההולכת ונבנית בימים אלו. הפרויקט כולל 2 מגדלי מגורים בני 23 קומות הכוללים 180 יחידות דיור.
  • הדסה הקטנה, ירושלים: פרויקט הכולל ובו 4 מגדלים בני 18 קומות. מתוך 450 יחידות הדיור שייבנו במקום מיועדות 338 מהם להשכרה ארוכת טווח. כמו כן יכלול המתחם שטחים ירוקים ו-6000 מ"ר למסחר ותעסוקה.
  • המשתלה, תל אביב: פרויקט הממוקם ברחוב וילנסקי בשכונת המשתלה היוקרתית. הפרויקט כולל 4 בנייני מגורים הכוללים  136 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח. כמו כן יכלול הפרויקט שטח מסחרי שישתרע על כ-1500 מ"ר.
  • חולון: פרויקט הכולל 51 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח ב – 2 בניינים בני 7 קומות.
  • אור יהודה: פרויקט הכולל 284 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח.
  • הרצליה הילס, הרצליה: פרויקט יוקרה הכולל כ-600 יחידות דיור, מתוכן 11 דירות בנות 3 ו-4 חדרים המוצעות להשכרה ארוכת טווח.
  • נווה דוד, רמלה: מתחם הכולל שלושה מגדלים ברמלה שאחד מהם מיועד כולו להשכרה ארוכת טווח. דירות השכירות יאופיינו בתמהיל מגוון של  דירות 4-5 חדרים וכן דירות גן, פנטהואזים ודופלקסים.
  • מידטאון, תל אביב:  פרויקט הממוקם בליבה של תל אביב ומציע 34 דירות בנות 3 חדרים להשכרה ארוכת טווח. שטח הדירות הינו כ-70 מ”ר בממוצע ונוספת להן גם מרפסת שמש בגודל של כ-12 מ"ר. דירות השכירות ממוקמות בקומות 6-11 של המגדל.
  • מלחה, ירושלים:  פרויקט הממוקם בשכונת מלחה, דרום מערב ירושלים. הפרויקט יכלול ארבעה בניינים בני 80 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח.
  • מרום נגבה, רמת גן: פרויקט בן 30 קומות בו יוצעו 31 דירות להשכרה- 23 דירות בנות ארבעה חדרים ו-8 דירות בנות חמישה חדרים. כל הדירות יכללו מרפסת שמש ומחסן.