ויהי אור: איך מתאימים מנורות לכל חדר בבית?

אור יום, אור לבן או אולי בכלל אור חם? הכל תלוי בבחירת הנורות שתציבו בבית. אז על איזה סטייל אתם תלכו?

ויהי אור: כל חדר והמנורה שלו

מנורות תקרה, מנורות קריאה, מנורות עומדות, פסי תאורה – התאורה הביתית היא עולם עצום ומורכב והבחירה בגופי התאורה הנכונים לכל חדר וחדר משפיעה במידה רבה על העיצוב הכללי ויצירת האווירה המבוקשת בבית – לא פחות מאשר בחירת הריהוט.

אז איך בוחרים מנורות לחדרי הבית השונים? התשובה תלויה בכמה וכמה גורמים, ביניהם הטעם האישי, גילם של בני הבית (כי אנשים מבוגרים בדרך כלל זקוקים לכמות ועוצמת אור גדולה יותר לעומת אנשים צעירים), גודל הבית וכמובן התקציב. את בחירת המנורות ועיצוב התאורה הכולל תוכלו לבצע בעצמכם, להיעזר בחבר בעל ניסיון או לשכור את שירותיו של בעל מקצוע מתאים, כגון מעצב פנים.

ליהנות ממנורות ייחודיות ולחסוך כסף

את כל סוגי המנורות שעולות על דעתכם ניתן כמובן למצוא בחנויות המתמחות בתחום, אבל יש גם אפשרות נוספת: במקום להסתפק ב"מנורות שיש לכולם", למה לא להיות ייחודיים ועל הדרך גם לחסוך כסף? בלוחות יד2 תוכלו למצוא בקלות ובמהירות מגוון ענק של מנורות מכל הסוגים, ענתיקות, וגם מנורות שהגיעו לכאן מכל מיני מקומות ברחבי העולם ושאותן אתם יכולים להכניס אליכם הביתה במחיר קטן.

שני כללים חשובים לפני שהולכים לתלות את המנורות החדשות: אם מדובר בהתקנת גופי תאורה בתקרות או בקירות, יש להיעזר בחשמלאי מוסמך, כי נקודות חשמל לא מתקינים לבד! בנוסף, בין אם אתם מעדיפים "אור יום" לבן  או "אור חם" בעל גוון צהבהב, כדאי להשתמש בנורות חסכוניות בחשמל וידידותיות לסביבה.

הסלון: תאורה שונה למגוון פעילויות

הסלון הוא החדר הגדול והמרכזי בבית ומתקיימות בו פעילויות שונות ומגוונות שאותן צריך להביא בחשבון כאשר מתכננים לו תאורה: אירוח, צפייה בטלוויזיה, משחקי טלוויזיה, משחקים של הילדים, ארוחות ערב ועוד. לכן, במקום להסתפק במנורה תקרה אחת כללית, ניתן להתקין כמה מנורות עם מפסקים נפרדים ועמעמים (דימרים). באופן כזה ניתן "לייצר" אווירה שונה שתתאים לכל פעילות, למשל אור מלא בעת אירוח של חברים, או אור חלקי מעומעם יותר בעת צפייה משפחתית בטלוויזיה.

מנורות אחרות, כאלה הניצבות על גבי רהיטים או מנורות עומדות, יוסיפו לעיצוב הכללי של הסלון, "יזרקו" אלומות אור נוספות וניתן להשתמש בהן כדי ליצור תאורה ממוקדת שתדגיש פריטים מסוימים כמו רהיט, כלי נגינה או תמונה. ועוד טיפ: כדי להימנע מהשתקפות של אור במסך הטלוויזיה מומלץ להתקין תאורה מצדי המסך ולא מולו.

חדר השינה: בהתאמה לאווירה הרצויה

בדומה לסלון, גם בחדר השינה מתקיימות פעילויות שונות ולכן בעת התקנת תאורה ובחירת מנורות כדאי להתחשב בכך. כך, למשל, לצד התקנת מנורת תקרה המייצרת שטף של אור כללי וכוללת עמעם המאפשר לשנות את עוצמת התאורה ולהתאימה לאווירה הרצויה, כדאי לחשוב גם על מנורות קריאה מעוצבות שיוצבו על השידות הסמוכות למיטה. גם המיטה עצמה יכולה לזכות בדגש משלה – באמצעות תאורה בגב המיטה.

המטבח: תאורה ממוקדת ויעילה

המטבח הוא סוג של חדר עבודה והתאורה בו צריכה להיות ממוקדת ופונקציונלית, כזו שתאפשר "עבודה" ללא מאמץ של העיניים. לכן, כאן יכול להתאים שילוב של מנורת תקרה חזקה השוטפת את המטבח באור ברור ונקי, יחד עם מנורות המוצבות ישירות מעל למשטחי העבודה – השיש, אי העבודה וכדומה. בנוסף, ניתן להשתמש במנורה קטנה הנשארת דלוקה גם כאשר מכבים את האור הכללי, כך שהמטבח שאליו כולנו מתגנבים במהלך הערב והלילה כדי לנשנש משהו מהמקרר תמיד יהיה מואר במקצת. לפינת האוכל הסמוכה יכולה להתאים מנורה המספקת תאורה ישירה ומותקנת מעל למרכז השולחן.

האמבטיה: גופי תאורה מוגנים ממים

גם האמבטיה היא סוג של חדר עבודה ולכן גם לה יכולה להתאים תאורה חזקה המספקת "שטיפה" של אור. זאת, לצד מנורות קטנות יותר מעל למראות או בצדי המראות כדי לאפשר טיפוח אישי יעיל (איפור, גילוח וכו'). בכל מקרה חשוב לזכור שכל המנורות בחדר האמבטיה חייבות להיות מוגנות היטב ממים ומלחות. 

לקריאה נוספת

חדר הילדים: תאורה יעילה ובטיחותית

תאורה חזקה וברורה של מנורת תקרה תעשה כאן את העבודה היטב, כאשר ניתן לשלב מנורות קריאה על השידה לצד המיטה ותאורה נוספת מעל שולחן המשחקים או שולחן הכתיבה. לחדר הילדים מומלץ לבחור בתאורה בטיחותית, כלומר במנורות שלא ניתנות לפירוק וכאלה שהילדים לא יוכלו לגעת חלילה בנורות עצמן.

חדר העבודה: שילוב של מנורות

לצד אור כללי בחדר העבודה, באמצעות מנורת תקרה, מקובל להשתמש במנורת שולחן אחת או יותר על גבי שולחן העבודה המרכזי במטרה ליהנות מאור ממוקד. בדומה לטיפ על מניעת השתקפות במסך הטלוויזיה בסלון, הרי שרצוי שהתאורה הסמוכה למסך המחשב תוצב מאחוריו או מצדדיו ולא מולו.