התחנה המרכזית החדשה בתל אביב: לאן מועדות פניה?

מה לא נאמר על מתחם התחנה המרכזית: ממקום שהיה אמור להיות מבנה חדשני ונגיש, נבנה מתחם שנחשב למפגע סביבתי. אז מה צפוי לעבור מתחם התחנה המרכזית החדשה בשנים הקרובות?

מה צפוי לקרות באיזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?

מסתננים, נרקומנים, זנות, פשע, ומה לא. במשך השנים נקשר שמו של מתחם התחנה המרכזית בתל אביב עם הזנחה ואלימות, עד אשר לעיתים כונה האזור בואכה שכונת נווה שאנן בדרום תל אביב, כמדינת ישראל השנייה או כמדינת אפריקה הישראלית, אבל תוכניות המקודמות כעת במרץ עומדות לעשות מהפך של ממש במקום, ולהפוך אותו מאזור בעייתי וידוע לשמצה, לפנינת הנדל"ן הבאה של תל אביב.

התחנה המרכזית: גרסת שנות האלפיים

יריית הפתיחה של השינוי הגדול החלה לפני קצת יותר משלוש שנים, בנובמבר 2015.  קבוצת משולם לוינשטין וחברת שיכון ובינוי נדל"ן יצאו אז בהכרזה חגיגית כי הן רכשו את קרקעות אזור התחנה המרכזית מ-40 בעלי הקרקעות הפרטיים שלו, בהיקף של 400 מיליון ₪. הרכישה שבוצעה על ידי שתי ענקיות הנדל"ן הללו הוכיחה עד כמה הן מאמינות במקום ועל השינוי העתידי הדרמטי הצפוי בו. 

מתחם התחנה המרכזית משתרע על שטח של 36 דונם והוא ממוקם בין הרחובות מנחם בגין, הגליל, הגדוד העברי ושדרות הר ציון. במתחם הוותיק ניתן למצוא בעיקר בתים פרטיים ישנים בני קומה ושתי וקומות, לצד מגרשים ריקים ועזובים. על פי התב"ע שאושרה למקום, ניתן לבנות בו בהיקף של כ-85 אלף מ"ר כאשר על פי התוכנית צפויים לקום למעלה מ-1100 דירות, שטחי מסחר, תעסוקה ובילוי, אשר יתמזגו אורבנית עם רחוב אלנבי, שדרות רוטשילד וגן החשמל הקרובים. חלק מהבניינים שייבנו במתחם יינשאו לגבהים של בין 11-35 קומות ו-20 אחוזים מהדירות יהיו דירות קטנות בנות 2 חדרים. בנוסף העיריה הקצתה לאזור כ-153 אלף מ"ר כשטחי תעסוקה, 33 אלף מ"ר עבור מבני ציבור ו-16 דונם נוספים ישמשו כשטחים פתוחים לרווחת הציבור.

כמו כן, על פי תוכניות העיריה, במתחם צפוי לפעול שוק אוכל ססגוני בדומה למתכונת הנהוגה בשוקי אוכל מובילים בעולם ובנוסף אזור רציפי התחנה הישנה צפוי להפוך לכיכר ציבורית בשטח של 10 דונם שיוקם בה מרכז המחול החדש של להקת בת שבע, במה שיהפוך את המקום למוקד של תרבות.

רכישת הקרקעות

על התלהבות היזמים מהמקום ועתידו ניתן לציין כי רק לאחרונה יצאה חברת ישראל – קנדה בהודעה לתקשורת לפיה היא חתמה על מזכר הבנות לרכישת קרקע ברחוב הרכבת באזור התחנה המרכזית הישנה במטרה להקים במקום שני מגדלים שישלבו מגורים ותעסוקה. היקף העסקה על פי המזכר הוא 218 מיליון שקל. הפרויקט שצפוי להיבנות במקום עתיד  לכלול כ-137 יחידות דיור, 50 חדרי מלון, מגדל משרדים ושטחי ציבור כאשר סך כל שטחי הבנייה מעל הקרקע עומדים על כ-42 אלף מ"ר.

אחד הדברים שכן יכולים להקשות על ביצוע התוכנית ובטח לעכבה למשך זמן לא ידוע הוא כוונתה הנוכחית של החברה בעלת השליטה על התחנה המרכזית החדשה להמשיך ולהפעיל אותה במתכונת הנוכחית, כולל הפעלת רציפי התחבורה הציבורית במקום, תוך הסכם מחודש עם משרד התחבורה, עד לשנת 2042.

לקריאה נוספת

ומה לגבי מבנה התחנה המרכזית?

המשך הפעלת מסוף האוטובוסים העצום, הנחשב בין השאר לתחנת האוטובוסים השנייה בגודלה בעולם (אחרי המילניום פארק שבהודו), מתנגשת עם תוכניתה של העירייה לפצל את מסוף התחבורה המרכזי ולהעבירו לשני מרכזי תחבורה חדשים (האחד בדרך בן צבי, בשטח משותף של עיריות ת"א וחולון, והשני בסמוך לרכבת מרכז), להרוס את מבנה התחנה הישן והמכוער ולבנות במקומו קומפלקס מגורים ומשרדים, אצטדיון עם 30 אלף מקומות ואף מרכז תחבורה חדשני בו יפעלו תחנת רכבת בין עירונית לצד שלוש תחנות רכבת קלה. כעת ניתן להמתין ולראות מה יעלה בגורל ההידברות בין העירייה לבעלי הזכויות במקום, אך הדבר בהחלט מעלה תהיות באשר לגורלו של המקום ולטווח הזמן בו אכן יתגשמו תוכניות העיריה עבורו.