דעו איזה איטום מתאים לגג שלכם

עבודות איטום בגג הן בהחלט דבר חשוב כדי למנוע חדירה של מים, ותמיד מומלץ להסתמך ולקרוא למישהו שמכיר את העבודה מקרוב. היכנסו למדריך הבא

איטום גגות הינה פעולה חיונית וקריטית המונעת חדירה של מים דרך סדקים, חריצים ובלאי של גגות בתים ובניינים. דעו, אין מנוס מאיטום הגג כשם שהגג, כמו כל חומר, מתבלה. אולם, בטרם תיגשו לחיפוש בעל מקצוע לביצוע איטום, עליכם להכיר בדיוק את המשימה הנדרשת לביצוע. ישנם גגות מסוגים שונים, ושיטות רבות לאיטום. לא כל שיטה מתאימה לכל הגגות, ולא כל גג ניתן לאטום ע"י כל בעל מקצוע. לכן, המשיכו לקרוא, זהו את הגג שלכם, וראו איזה שיטת איטום מתאימה לו ומי יכול לבצע את העבודה.

זהו את הגג שלכם

השלב הראשון הוא לזהות את הגג שלכם מבין סוגי הגגות השונים, ולאחר מכן לזהות את השילוב הנכון ברמת חומר האיטום וההיסטוריה של הגג. בגדול, דעו האם הגג שלכם הוא גג רעפים או שטוח (בטון)? במידה ומדובר בגג שטוח מבטון, האם הוא מרוצף? אלו שאלות שעליכם לברר בטרם עת. במידה והבניה היא בניה קלה, סביר להניח שהגג שלכם הוא מסוג איסכורית, או גג פנל. ישנם אף גגות מפח. בדקו באיזה גג מדובר, ולאחר מכן עברו לשלב הבא.

בדקו מה חומר האיטום הקיים על הגג שלכם

נניח ואנו נדרשים באיטום גג שטוח של הבניין שלנו. כעת, עלינו לוודא באיזה חומר ושיטה אטמו את הגג. נניח ומדובר בבניין בן 15 שנים, ובוצע בו איטום לפני 5 שנים. המטרה שלנו כעת היא להבין איזה חומר איטום יתאים לחומר הקיים בגג אשר שימש אותו לאיטום האחרון שבוצע. לא כל חומר איטום יכול להתחבר לכל חומרי האיטום, ולכן אנו נדרשים בידע נוסף אשר אמור לייצר לנו מצב אופטימלי – פעם ראשונה, נשתמש בחומר איטום מתאים ובכך נבצע עבודת איטום ברמה גבוהה, ובפעם שניה, נוכל לחסוך בעלויות של חומרים יקרים שאין בהכרח מתאימים לגג שלנו, או שהיינו יכולים להשתמש בחומר יותר זול שהיה נותן לנו תוצאה זהה, ובכך למקסם את היחס בין העלות מול תועלת.

דוגמאות לסוגי איטום גגות – נכון ולא נכון

כלל האצבע אומר כך: איטום נכון הוא איטום אשר יספק אחיזה מרבית, וזאת באמצעות שימוש בחומרי גלם מאותה המשפחה. חומרי איטום מאותה המשפחה יתחברו היטב, וזו למעשה התכלית של תכנון האיטום. ישנם גורמים נוספים עליכם נרחיב בהמשך. כעת, הנה מספר דוגמאות: איטום באמצעות יריעות ביטומניות ניתן ליישם אך ורק אם האיטום נעשה על גבי גג האטום בזפת, או גג ללא חומרי איטום. אם נאטום באמצעות אותן יריעות ביטומניות חומר אקרילי, אזי שהאיטום יכשל.

דגש על עבודה נכונה, פחות על המחיר

כפי שציינו, ניתן לאטום באמצעות הרבה חומרים, חלק יקרים יותר ויקרים פחות, אולם המיקוד שלנו צריך להיות על הדרך והבחירה הנכונה. איטום טוב יכול להתבצע כמעט עם כל חומר ובכל שיטה, אם הוא מתאים לגג שלכם. ישנם ארבעה סוגים נפוצים של חומרים לאיטום גגות: זפת, יריעות ביטומניות, חומרים אקריליים, חומרים פולימריים. כולם נבדלים אחד מהשני במחיר, עמידות למים, וביכולת הבידוד שלהם. זקוקים לאיטום גג רעפים דולף? איטום גג שטוח או מפנל? החומרים הבאים יתאימו לכך, אולם שימו לב מתי וכיצד נבחר להשתמש בכל אחד מהחומרים הללו.

איטום ביריעות

ניתן לומר כי איטום באמצעות יריעות ביטומניות הינה השיטה הטובה ביותר לאטום כיום, אם היא אכן מתאימה לגג שלכם. היריעות עמידות, חזקות, ומאריכות את חיי האיטום של הגג שלכם. הן אינן זקוקות לתחזוקה שוטפת, ועמידות בפני מזג אוויר קיצוני. מדובר בחומר יחסית יקר לאיטום, אולם אם הגג שלכם מתאים לכך, אנו ממליצים לבחור בשיטה זו. עלות איטום גג ביריעות ביטומניות נע בין 65 ל-75 ₪ למטר.

איטום גגות בזפת (זיפות גגות)

איטום גג באמצעות זפת גם היא יחסית מומלצת, וזאת מפני שיש לה קבלות. מדובר אולי בחומר הוותיק ביותר (בעידן המודרני) לאיטום גגות, הוא עמיד ומוצלח, ולא פחות חשוב – זול. עד כמה זול? ובכן הכל יחסי כמובן, אבל אם נשווה אותה לאיטום באמצעות יריעות ביטומניות, אזי שמדובר באזור ה-50% פחות! השיטה מתאימה במיוחד לגגות "עמוסים", כאלה עם קולטים, דודים, חפצים, וכן הלאה משום שהזפת אלסטית. אולם, היא נדרשת בתחזוקה, וסביר שלא תקבלו אחריות מאת הקבלן האיטום שגדולה מ-5 שנים אחריות על העבודה (קרי – 5 שנים בהן ההנחה היא שלא יחדרו מים מהגג). היא גם נדרשת לרוב בשכבה של סיד, או שהגג שלכם יקרין חום כלפי פנים הבית.

 איטום אקרילי (באמצעות חומרים אקריליים)

אם יצא לכם לראות אנשים המרססים חומר לבן על הקיר? זו לא שיטה חדשה לצביעת קירות. מדובר באיטום באמצעות חומרים אקריליים, וזה גם היתרון המובהק שלו – אתם מקבלים גג שאינו נדרש בסיד או צביעה או כל דבר אחר. עלות איטום שכזה נמצאת בתפר שבין איטום גגות בזפת, ואיטום גגות ביריעות ביטומניות – בין לבין, ותעלה כבערך 50 ₪ למטר. החומר נוטה להתקלף כאשר ישנם מים עומדים על גבי האיטום למשך תקופה ארוכה, ולכן יש צורך במערך ניקוז ותיעול מים נכון.

איטום באמצעות חומרים פולימריים וסוגי איטום אחרים

מדובר בחומר יקר ויחסית איכותי, אך לא כמו יריעות ביטומניות. לכן ככלל, אנו פחות ממליצים להשתמש בשיטה זו, אלא אם היא הומלצה ע"י קבלן איטום שאתם סומכים עליו ומכירים את פועלו היטב, וזו האופציה הטובה ביותר שהוא מציע לכם (מקרה שיכול להתרחש בהחלט במידה והגג אינו מאפשר עבודת איטום שונה). במקרים בהם מדובר בגגות של בניה קלה, או גגות מסוגים כמו: אסבסט, פח, פנל וכן הלאה, אנו ממליצים לשאול את איש האיטום מה הוא ממליץ עבורכם.

מתי מומלץ לאטום את הגג?

ראשית כל, אם הגג שלכם נדרש באיטום כעת, עשו זאת כעת. אנו ממליצים לקבל הצעות מחיר שונות באמצעות פורטל איטום בקליק, אשר באמצעותו תופנו למספר נותני שירות אמינים ומקצועיים (בחינם וללא התחייבות) אשר זמינים לספק שירותי איטום באזור מגוריכם. לאחר שתשמעו את בעלי המקצוע, תוכלו להשוות בין הצעות המחיר שהם יגישו לכם, לחוש באיזה בעל מקצוע אתם נותנים את האמון שלכם, ולבחור בהצעה שהכי נשמעת לכם, וברוב המקרים תהיה גם זולה יותר. באמצעות השוואת מחירים בין כמה בעלי מקצוע ניתן לחסוך רבות בעלויות. אם אין דחיפות לאטום את הגג, אנו ממליצים לדאוג לכך, תתפלאו, דווקא בחודשי הקיץ. כשחושבים על זה, זה הגיוני לחלוטין. שימו לב, כאשר תבחרו לאטום את הגג בגשם או בחורף (שם בדרך כלל הדליפות מתגלות) – אנשי האיטום מקבלה הצפה, תרתי משמע, של לקוחות הדורשים את עבודתם. כלל ראשון בעסקים אומר שכאשר הביקוש גדול על ההיצע – המחירים עולים. לכן, מה רע לפנות לבעל המקצוע בקיץ? או אפילו באביב? גם תקבלו מחיר זול יותר (לא לשכוח להשוות מחירים), גם זמינות גבוהה, וגם העבודה תהיה חלקה יותר, שכן הרבה יותר קשה לאטום גגות כאשר קר ויורדים גשמים.