אילת: איך בנייתו של נמל התעופה ישפיע על העיר?

האם בנייתו של נמל תעופה רמון הולך להשפיע על העיר אילת? ואם כן, איך? כל המידע בכתבה הבאה

נמל תעופה אילת: האח הקטן של נתב"ג

"רמון, כאן ארקיע 763, נרגשים מאוד מטיסת הבכורה לשדה התעופה 'רמון'. אנחנו רואים אתכם היטב…ראוי שהרגע הזה והשדה הזה מזכירים ומעלים את זכרם של אילן, אסף ורונה רמון. משפחת רמון נמצאת יחד איתנו כאן. אנחנו עומדים לנחות אצלכם", כך חנך בקולו ראש הממשלה בנימין נתניהו את טיסת הבכורה לשדה התעופה החדש רמון, בטקס ההיסטורי שהתקיים ב-21.1.19.

טיסות פנים וחוץ

נמל התעופה החדש, הממוקם צפונית לעיר אילת הינו שדה התעופה האזרחי הראשון בישראל והוא קרוי על שמם של אילן ואסף רמון. שדה התעופה נבנה בסטנדרטים מודרניים ומתקדמים ביותר והוא מייצר מראה אדריכלי מרשים על רקע הנוף המדברי הסובב אותו. השדה כולל כ-60 עמדות חנייה למטוסים ויש לציין כי אורכו של מסלול הנחיתה בשדה הוא 3.6 ק"מ דבר המאפשר את המראתן ונחיתתן במקום של טיסות טרנס-אטלנטיות כמו גם נחיתתם של מטוסים גדולים כמו מטוס הג'מבו במקרי חירום, כתחליף לשדה התעופה בן גוריון. העבודות על הקמת הנמל החלו בשנת 2014 ובמהלכן הושקעו במקום כ-1.7 מיליארד ₪.

על פי הערכות הגורמים המקצועיים, הנמל שישמש בתחילה לטיסות פנים ארציות יעבור בהדרגה לקראת סוף 2019 גם לפעילות של טיסות בינלאומיות והוא צפוי לשרת בשנים הראשונות כ-2.5 מיליון נוסעים בשנה ובטווח הארוך יותר כ-4.5 מיליון נוסעים בשנה.

ההשפעה על העיר

מטבע הדברים, ובדומה להקמתם של שדות תעופה אחרים בעולם, השפעתו של הנמל תהיה משמעותית מאוד עבור העיר אילת וסביבתה. ראשית, מן הפן הנדל"ני צופים המומחים כי הפעלתו המלאה של השדה תביא לעלייה של כ- 20% במחירי הנדל"ן באילת. זאת, בעיקר בשל העובדה כי לראשונה מאז הקמתה של אילת, יוכלו להגיע אליה תיירים מעשרות יעדים באירופה בטיסה ישירה. אלו יציפו את העיר ויצטרכו לשם כך מלונות ודירות ללינה במהלך החופשה. יתירה מכך, הוצאתו של שדה התעופה הישן של העיר, שהיה ממוקם במרכזה והיווה כרבע משטחה של העיר, יביא לפרץ של בנייה. מדובר בשטח גדול שיתפנה במיקום מבוקש במיוחד בקרבת חוף הים ויביא לבנייתם של מלונות, מרכזי מסחר ויחידות מגורים המיועדות להשכרה במודל של  AIRB&B.

לקריאה נוספת

ואכן לדברי עיריית אילת, סגירת שדה התעופה הוותיק הקיים בעיר תביא לשחרור שטח מרכזי בה, שטח שבלם התפתחות עירונית והיווה חיץ בין אזורי העיר. בעירייה מציינים כי לאחר שיבוצעו מספר חודשי הרצה של נמל התעופה רמון, יחל פיתוח המתחם המרכזי במסגרת פיתוח הקבע, אשר יכלול כ- 1000 יחידות מגורים וכ- 830 יחידות מלונאיות. האזור הדרומי יאוכלס בשלב הראשון במוקדי תוכן אטרקטיביים זמניים במטרה לגשר על משך הזמן הנדרש לפיתוח מלא. אזור זה יכלול בין היתר מתחם הופעות, מתחם לינה אלטרנטיבי, הסבת מבנה הטרמינל לבית תרבות עירוני משולב במסחר, אטרקציות שונות ומגרשי חניה.

בשורה התחתונה

וזה לא מסתיים רק בנדל"ן, השדה צפוי להביא להשפעה עצומה על כלכלת העיר הדרומית וכנמל תעופה השני בגודלו במדינה, הוא יהווה אבן שואבת לאלפי תושבי הסביבה שימצאו בו מקור תעסוקה יציב ובטוח, עם ביקוש לעובדים ומנהלים כאחד. ואם זה לא מספיק, מהלך זה יביא קליטתם של תושבים חדשים בעיר אשר יעבדו בשדה ויעדיפו לגור בסמיכות אליו.  בשולי הדברים יש לציין כי  ענף כלכלי ספציפי שצפוי לפרוח עקב פתיחת השדה הוא ענף המוניות הפרטיות שכן אם עד כה, הנוחתים בעיר יכלו לגשת רגלית למלונות שהיו בקרבת שדה התעופה, הרי שכעת עם העברת הפעילות לנמל התעופה רמון המרוחק כ- 19 ק"מ מהעיר, יידרשו לנוסעים פתרונות תחבורה הכוללים קווי אוטובוס ציבוריים אך גם ובמידה רבה יותר למוניות פרטיות שיביאו אותם למלונות העיר מבוקר ועד לילה.