הדרך לעצמאות: כל מה שצריך לדעת כשפותחים עסק

בדרך לצאת לעצמאות? כל מה שאתם חייבים לדעת לקראת התהליך המרגש שיש. כל הפרטים לפניכם

מחקרים בינלאומיים מצביעים על כך שעד שנת 2020, כלומר בעוד כשנה בלבד, למעלה מ-40% מכוח העבודה העולמי יהיה מורכב מעובדים במודל העסקה עצמאי, ולא משכירים. ומה קורה אצלנו? ובכן, בישראל, כך על פי הנתונים השונים, יש נכון להיום יש כ-390 אלף עצמאים שמהווים 11% משוק העבודה, רבים מאוד פרילנסרים העובדים מהבית, ובהתאם לעולם הגלובלי בו אנו חיים המספר הזה צפוי לעלות עוד ועוד.

ובאמת, הקמת עסק מהבית מאפשרת גמישות רבה, עצמאות בעבודה, וגם במידה מסוימת שליטה על ההכנסות אך כמו בכל דבר היא מגיעה גם עם מספר חסרונות – היעדר תנאים סוציאליים בסיסיים כמו דמי אבטלה ופנסיה, בעיות של ניצול ועיכוב תשלומים מצד לקוחות ואף קושי חברתי בהתמודדות עם עבודה שבסיסה היא עבודה אישית מול מחשב ללא האינטראקציות החברתיות המוכרות ממקומות העבודה הסטנדרטיים.

הדרך לפתיחת עסק

אם בכל זאת הרעיון קוסם לכם ואתם מעוניינים לפתוח עסק מהבית, דעו קודם כל שזה לא מתאים לכל תחום עיסוק – הקמת עסק מהבית על כל הכרוך בכך מתאימה יותר לבעלי מקצועות חופשיים כמו למשל מתכנתים, אנשי QA, מעצבים גרפיים, אנשי תוכן, מתרגמים, רואי חשבון, עורכי דין, אנשי שיווק ומכירות, יועצים למיניהם, ועוד.

אם אתם עדיין פה, נוכל לספר לכם כי הקמת עסק חדש כרוכה במספר הליכים פורמליים די פשוטים כמו רישום העסק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי. במרבית המקרים, העסק אשר נמצא בחיתוליו מוגדר בהתחלה כעסק זעיר וככזה הוא פטור ממע"מ. באופן כללי עסק פטור ממע"מ הוא כזה אשר תקרת ההכנסות השנתית שלו אינה עולה על כ-100 אלף ₪ נכון להיום.

בהמשך תצטרכו לרכוש פנקס קבלות המיוחד לעוסקים פטורים ועימו תוכלו לרשום קבלות ללקוחות שלכם ולדווח עליהן מדי חודשיים לרשויות המס. בהמשך הדרך, כאשר המחזורים העסקיים שלכם יגדלו תגיעו כבר לליגת העוסקים המורשים, שבגדול כל ההבדל בינה לבין העוסקים הפטורים הוא גובה ההכנסות והכנסת מרכיב המע"מ לחשבוניות שלכם.

תשלומים, זכויות וחובות

עוסקים רבים מסתדרים לבד עם החשבונאות הפשוטה יחסית של העסק הזעיר שלהם אך כשהם עוברים לשלב העוסק המורשה הם מתקשרים כבר עם רואה חשבון הדואג לניהול הספרים והדוחות שלהם על פי חוק ועל הדרך חוסך להם תשלומים מיותרים. כאן חשוב לציין כי ישנם עסקים שאינם יכולים להירשם כלל במע"מ כעוסקים פטורים וחייבים בכל מקרה להירשם כעוסק מורשה. על אלה ניתן למנות בין היתר עורכי דין, רואי חשבון, שמאים, מהנדסים, אדריכלים, סוכני ביטוח, כותבים, עורכים, ועוד.

כמו כל עסק, גם העסק שלכם ידרוש מכם הוצאות שונות כמו למשל חשמל, טלפון ואינטרנט דרך רכישת מוצרים ייעודיים כמו מחשב או מדפסת ותוכנות מחשב ספציפיות וכלה בשימוש נרחב ברכב לצורך נסיעות ללקוחות או נסיעות מרובות בתחבורה ציבורית. כאן מגיעה המדינה לטובתכם והיא מאפשרת לכם לדווח על ההוצאות השונות שלכם הקשורות במישרין או בעקיפין לעסק. כך למשל הוצאות הדלק שלכם יחושבו באופן חלקי בלבד במסגרת הוצאות המס. מדוע? כי הרכב משמש אתכם גם לשימוש הפרטי השוטף ולא רק לצרכי העסק. הוא הדין בהוצאות החשמל והארנונה, הטלפון והאינטרנט, הביגוד וההנעלה, ועוד. על מה תקבלו 100 אחוז הוצאות? בסעיף זה נמצאים למשל רכישת ציוד משרדי, הוצאות על חניונים, שימוש בתחבורה ציבורית, רכישת ציוד ייעודי לעסק ועוד. קחו בחשבון שבסוף כל שנת מס תצטרכו להגיש דו"ח שנתי מפורט לרשויות המס שעל בסיסו ייבחן האם מגיעים לכם החזרי מס או שבמקרה הרע אתם דווקא חייבים כסף למס ההכנסה ולביטוח הלאומי.

לקריאה נוספת

גם וגם

אתם יכולים גם לשלב. כן, אתם לא חייבים לעזוב את העבודה בשביל העסק שפתחתם מהבית. שכירים רבים מוצאים את הזמן ומשלבים בין העסק, הזעיר יחסית בהתחלה, לבין העבודה כשכירים. הדבר מעניק להם יתרון כפול – מחד, את העוגן הכלכלי שמקום העבודה הגדול נותן להם עם התנאים הסוציאליים הנלווים לכך, ומאידך את היכולת לייצר הכנסה פנויה נוספת על חשבון זמנם הפנוי בבית. מטבע הדברים כשהעסק הולך וגדל הם עוזבים את העבודה השכירה ומתמקדים רק בעסק ובשגשוגו.

לסיכום, פתיחת עסק עצמאי מהבית כרוכה בלא מעט התעסקות בירוקרטית מעבר לחיפוש המתמיד אחר לקוחות ועמידה ביעדים מול לקוחות קיימים. יחד עם זאת, מי שיעשה זאת נכון, בשום שכל ובסבלנות, בהחלט יוכל להצליח, ומי יודע אולי יום אחד להפוך את העסק הביתי הקטן לחברה גדולה ונחשקת.