פותחים עסק? כך תעשו את זה נכון

הצעדים הראשונים בנעלי העסק החדש יכולים להיות לא נוחים ואפילו מרתיעים. המדריך הבא יעזור לכם לצלוח את תקופת החיים הראשונה של העסק ולצאת ממנה עם חיזוקים לעתיד עסקי ורוד

אתם עומדים להקים את העסק החדש שלכם? מזל טוב! כעת האתגר המשמעותי יותר מבחינתכם: ההקמה שלו. באופן אירוני, דרושות כחמש דקות לפתוח רשמית את הביזנס מול מס הכנסה ומע"מ, בעוד שכל מה שיגיע לאחר מכן הוא המלאכה האמיתית. אז האם באמת ניתן להפוך לאינסטלטור מרוויח וגם לשמור על שעות עבודה נוחות? מאיפה מתחילים עם נושא החשבונות? ואיך מתמודדים עם הפחד הנורא הזה מכישלון וגם מהימים האלה של אובדן המוזה?

לפניכם המדריך המקוצר של יד2 להקמת עסק.

מי ומה אתם? פתיחת העסק והגדרת הזהות שלו

שם העסק – כל הקמת עסק חייבת קודם כל להיפתח באופן רשמי מול המדינה. גם אם אין לכם בשלב זה שם קבוע לעסק, תוכלו לרשום אותו על כל שם זמני וגנרי שרק תרצו ולאחר מכן להחליף. לשם העסק שאתם מציגים ללקוחות בפרסום, בשילוט של החנות או על גבי המוצרים אין שום השפעה או קשר לשם שמסרתם במס הכנסה והוא יופיע רק בפנקס הקבלות/ החשבונית.

אופן ההתאגדות – האם אתם עוסקים פטורים או מורשים? אולי אתם חברה בע"מ? בהתאם לגובה ההכנסה הצפוי (בשנה-שנתיים הראשונות) וגם משיקולים אסטרטגיים, מיסויים וכלכליים (לעוסקים מורשים וחברות יש יותר הוצאות, חובת דיווח תדירה יותר במס וכמובן תשלום שנתי למע"מ) שווה להחליט על ההתאגדות הנכונה לכם.

פתיחת התיק מול הרשויות –  יש לפתוח קודם כל את התיק במס הכנסה ולגשת עם אישור פתיחת התיק למע"מ. מומלץ להצטייד מראש בתעודת הזהות כולל ספח מעודכן, אישור ניהול חשבון (פרטי או עסקי) לעוסקים פטורים, המחאה ריקה (מחשבון פרטי או עסקי) לעוסקים מורשים וחברות בע"מ, חוזה קנייה או שכירות למיקום שממנו יתנהל העסק וכל מסמך נוסף שאתם מאמינים שיש בו צורך. הפגישה עם הפקידים היא זמן מעולה לשאלות חשובות, אבל כדאי לקרוא בנוסף על דרכי ההתנהלות וחוקי מס הכנסה שיש לעמוד בהם מכאן והלאה.

הרו"ח, ההנח"ש והיוע"ס: בעלי המקצוע החיוניים לעסק

על פי החוק, רק חברה בע"מ מחויבת להעסיק מנהל/ת חשבונות ורואה חשבון. עוסקים פטורים ומורשים יכולים לטפל בחשבונות בעצמם ולדווח עצמאית לרשויות. מצד שני, רו"ח טוב יכול להועיל לרווחיות העסק ולהביא אותו לגדולה כלכלית. כך גם לגבי יועץ עסקי שבאמצעותו ניתן לקבוע תמחור מוצרים, זמני פעילות, מודלים כלכליים, קהלי מטרה, תוכניות עסקיות, מטרות ויעדים ולקבל את הכלים להוציא אותם לפועל. 

המדינה מספקת סיוע מסובסד ואפילו חינמי דרך הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה וארגון הסיוע לעסקים "מעוף" שבהם יש גם קורסים מוזלים בתחומים שונים. בנוסף ניתן לקבל ייעוץ והכוונה מקצועית מחברות פרטיות המבצעות סדרת אבחונים כדי לקבוע את טיב האופי המקצועי שלכם, הכישורים וההתאמה שלהם לעיסוק הנבחר.

לקריאה נוספת

מתגברים על הפחד

פחדים וחששות הם טבעיים לחלוטין בעולם היזמות וצריך לקבל אותם, אך גם למצוא את הדרכים להתגבר עליהם. גם הפעם אפשר להיעזר במומחים שונים שיחזקו את הפן המנטלי והעסקי, אם כי למרות הכל עדיין צריך לצלול למים העמוקים וללמוד איך לשחות. הפחד יכול גם להניע אתכם ליצור, לבצע, להתנסות ולחשוב קדימה, מה שאומר שהוא לא שלילי בהכרח. 

הקמת עסק היא במובנים רבים הגשמת חלום, ייעוד, שליחות או תשוקה. אך לא כל מי שחולמת להקים משרד אדריכלים משגשג בהכרח מתאימה לחיים כעצמאית ולא כל חובב חיות ששוקל להיות וטרינר בהכרח ירצה לעסוק בתחביב שלו לתמיד. ודאו שאתם מקימים את העסק מהסיבות הנכונות כדי להימנע מתוצאות והשלכות שלא תאהבו אחר כך. חשבו גם על הרגעים הפחות יפים שבהם תעסקו בכל המטלות שמסביב ולא בעסק עצמו וגייסו לעזרתכם את כל הטריקים והפעולות שיוכלו לשמר את היצירתיות והמוזה גם בימים קשים. המשיכו לקרוא, לצבור ידע ולגייס טכניקות להפעלת העסק ופיתוחו.

ככל שתדעו יותר ומוקדם יותר, כך תוכלו לצלוח את תקופת החיים הראשונה של העסק בצורה חלקה ובטוחה יותר וגם לגייס רעיונות, כיווני חשיבה, שאיפות, חיזוקים עצמיים ומהלכים עתידיים שיביאו אתכם לסיפוק ורווחה כלכלית. בהצלחה!