כוכב עולה: תעשיית הריקומרס והמגמות הבולטות בעולם

כמעט כמו כל דבר טוב, גם הריקומרס התחיל את צעדיו הראשונים בארצות הברית. אתר הריקומרס המוכר והידוע ביותר הוא eBay. אז מה זה בכלל Recommerce, מה גורם לרבים להעדיף אותו על פני החנויות הרגילות והמוכרות ומדוע הצפי לצמיחה והתפתחות התעשייה בעולם רק עולה?

ריקומרס

Recommerce

 

אם תהיתם מה המשמעות של המילה 'הגדולה' הזו ריקומרס, תנו לנו להרגיע אתכם בהסבר קצר ופשוט. ריקומרס הוא פלטפורמת מכירות מאובטחת המציעה לרכוש ולמכור מגוון רחב של מוצרי יד שנייה און ליין. הריקומרס מבוסס על מסחר אלקטרוני בעל ערך מרכזי וחשוב של מיחזור ושמירה על הסביבה ולכן המוצרים בו הם מוצרי יד שנייה והוא נקרא גם 'מסחר מחדש'.  מגוון המוצרים הקיימים בריקומרס הוא מגוון וכולל אמנות, ביגוד, ריהוט, אלקטרוניקה, פריטי אספנות ומה לא?! מלבד הנוחות זה עונה על צורך ממשי שנוצר בתקופת הגלובליזציה בה הכל נגיש והמרחק הוא לא ממש פקטור. 

 

גלגולו של Ecommerce

הריקומרס הוא התפתחות ישירה של האיקומרס ונחשב כתעשייה מתפתחת שתמשיך לגדול ולפרוח בשנים הבאות. האיקומרס מבוסס אף הוא על מסחר אלקטרוני, רק שהמוצרים המוצעים בו הם מוצרי צריכה חדשים, ללא ערך הקיימות והמחיר המוזל. 'אמזון ספרים' הוקם בשנת 1994 ע"י ג'ף בזוס כאתר האיקומרס הראשון ששווק כחנות הספרים הגדולה ביותר בכדור הארץ, ההצלחה הייתה מיידית ומטאורית ובשנת 2022 חברת 'אמזון' כבר תפסה נתח של 40% מכלל המסחר האלקטרוני העולמי. כבר שנה אחרי אתר האיקומרס הראשון, eBay זיהתה את הצורך במסחר של מוצרי יד שנייה והפכה לאתר הריקומרס הראשון בעולם, 'אמזון' מיהרה להצטרף למהפכה והוסיפה אף היא מכירות של מוצרי יד שנייה. 

מנתוני סקר שערך אתר eBay עולה כי 80% מהמשיבים מדור ה- Z (ילידי סוף שנות ה- 90 ועד 2012), ו- 78% מדור המילניום (ילידי שנות ה- 80 ועד סוף שנות ה- 90) ו- 70% מדור ה- X (ילידי שנות ה- 60 ועד סוף שנות ה- 70), רכשו מוצרי יד שנייה בשנת 2023.  המשמעות היא שקניית יד שנייה הופכת נפוצה יותר ויותר בקרב דורות צעירים, שמודעים יותר לחשיבות ערך הקיימות וכן לעלות המוזלת והמשתלמת של מוצרי יד שנייה.

אין ספק כי העובדה שפלטפורמות הריקומרס קלות לשימוש ומספקות תשלום מאובטח, מרחיבה את שוק המסחר מחדש בצורה משמעותית. הצפי העולמי לצמיחת שוק האופנה ביד שנייה לבדו צפוי לצמוח ב-127% עד 2026, ולעלות על 200 מיליארד דולר במכירות ברחבי העולם. בשנת 2022 לבדה, הצמיחה בשוק זה הגיעה ל-24%. 

 

קיימות וחיסכון: הערכים מובילים

קיימות – אחד העקרונות על פיהם פועל הריקומרס הוא הכלכלה המעגלית, אשר נועדה לשמור על ערכם של מוצרים בשימוש ולהפחית את הלחץ של דרישה אינסופית למשאבים. בעזרת הארכת החיים של מוצרים קיימים, הצורך לייצר מצטמצם והמסחר מחדש תומך באופן פעיל בכלכלה המעגלית. מיחזור ושימוש חוזר הופך להיות הכרחי כדי לשמור על הכלכלה העולמית.

חסכון – מסחר מחדש מציע עלויות מופחתות וחסכוניות של מוצרים נדרשים. מוצרי יד שנייה עוזרים להפחית את השפעת האינפלציה ומהווים פתרון להתמודדות עם השלכות יוקר המחייה.

 

אתגרי ה- Recommerce ותחומי פעילות

כמו בכל תעשייה מתפתחת, המסחר מחדש עדיין נמצא בשלב הצמיחה ונוטה לאתגרים ייחודיים, שעם השנים וודאי יצטמצמו או ייעלמו. בינתיים, אחד האתגרים בו הוא נושא התמחור, קשה לאמוד במדויק את שווי השוק של כל פריט ללא תהליך ייצור. בנוסף, אחד החסמים של הצרכנים הוא אמון באיכות המוצרים שהם רוצים לרכוש. מוצרי יד שנייה המוצעים למכירה, צריכים להיות שמישים ולשקף את מצבם הפיזי האמיתי.

מגוון סוגי המוצרים המוצעים למכירה ולקנייה העלה את השאלה המעניינת, אלו מוצרי יד שנייה פופולריים בפלטפורמת הריקומרס. מחקר שנערך בארה"ב ע"י Global Data מצא שכ 33% מהצרכנים מחפשים מוצרי יד שנייה באתרי הריקומרס השונים ולמעשה 10 התחומים הבולטים ביותר הם: 

  • בגדים: 41%
  • ספרים: 33%
  • אלקטרוניקה: 30%
  • ריהוט: 24%
  • תכשיטים: 23%
  • מוצרי ספורט: 22%
  • כלים ופריטים לטיפול ביתי: 21%
  • ציוד כושר: 20%
  • אופניים: 16%
  • כלי נגינה: 14%

 

ומה קורה אצלנו בישראל?

עפ"י דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קרוב ל- 50% מכלל האוכלוסייה מבצעים רכישות מוצרים ושירותים באינטרנט. 40% מהישראלים שקונים באינטרנט עושים זאת מכיוון שנוח לקנות מהבית, כשליש (31%) בשל המחירים הזולים, 12% בשל חיסכון בזמן ו9%- בגלל היכולת להשוות מחירים של מוצרים ושירותים. היתר קונים באינטרנט בגלל המבחר.

רכישת מוצרי יד שנייה און ליין התחילה לתפוס תאוצה בישראל בתקופת מגיפת הקורונה, הזמן הפנוי הגביר את התעניינותם של הישראלים באתרים למוצרי יד שנייה, כאשר המניע העיקרי לכך הוא חיסכון כספי. הישראלים החלו עם חיפוש בגדי יד שנייה כחלק מטרנד אופנתי, אך גילו במהרה גם את ההזדמנויות המגוונות והמשתלמות ברכישת יד שנייה בקטגוריות כמו ריהוט, אלקטרוניקה, וינטג' ועוד.

 

ה- Recommerce כאן כדי להישאר

אחת המגמות הבולטות בשוק המקוון היא עליה מגמתית בקניית מוצרי יד שנייה. יותר אנשים מחפשים לקנות ולמכור פריטים משומשים באינטרנט. מגמה זו מונעת על ידי מספר גורמים, כולל הפופולריות הגוברת של שווקים מקוונים, עליית יוקר המחיה והרצון לצריכה בת קיימא.

המגמה הזאת כאן כדי להישאר ממספר סיבות והמובילות שבהן:

  • שווקים מקוונים מספקים דרך קלה לקונים ולמוכרים להתחבר בסביבה מאובטחת ובטוחה.
  • ככל שיוקר המחיה ממשיך לעלות, אנשים מחפשים יותר ויותר דרכים לחסוך כסף.
  • מודעות גוברת להשפעה הסביבתית של הצרכנות וחיפוש אלטרנטיבות בר קיימא למוצרים חדשים.

 

עם הפנים קדימה: מה צופן העתיד?

  • אחוז צרכני הריקומרס בשנים הקרובות יעלו אודות ליתרונות הכלכליים, הכוללים חיסכון כספי בעלויות וכן אפשרויות חיבור לשוק קונים ומוכרים מגוון ורחב שהולך וגדל.  פלטפורמות המסחר המקוון מציעות קטגוריות מגוונות מאופנה ועד אלקטרוניקה ולכן הנוחות והנגישות של שווקים ימשכו יותר צרכנים ומוכרים.
  • התאמה אישית – הריקומרס ימשיך לדייק את ההתאמה האישית לקהלי היעד השונים, תוך יצירת חווית קנייה מוצלחות ומשופרות יותר בעזרת כלים שונים כדוגמת ה- AI.
  • מודלים מבוססי מנוי – שירותי מנויים יהפכו להיות פופולריים יותר בריקומרס ובכך להציע ללקוחות גישה קבועה למוצרים וראשוניות. חלק מאתרי הריקומרס יציעו מנוי לשירותים מסוימים בתשלום.
  • התמקדות מוגברת באיכות ואותנטיות/ הבטחת האיכות והאותנטיות. פלטפורמות הריקומרס ימשיכו להשקיע בבדיקות איכות קפדניות ובתהליכי אימות כדי לבנות אמון עם הצרכנים.

 

אתר הריקומרס של ישראל

אתר יד שנייה הוא אתר ריקומרס מבית יד2 שהוקם על בסיס ערך הקיימות ובו ניתן למצוא מגוון רחב של מוצרי יד שנייה איכותיים ורבים. קטגוריות המוצרים כוללות מוצרי חשמל לבית, ריהוט לבית ולגן, ביגוד, אלקטרוניקה, אספנות ווינטאג' ועוד.

 

קרדיט תמונה: shutterstock