מה שבטוח: כך תבחרו כיסא בטיחות לילדיכם

עד מתי הילד צריך לשבת בסלקל ומתי אפשר לעבור לבוסטר? מה חשוב לבדוק בעת הרכישה ואיך מתקינים כמו שצריך?

כולנו רוצים לשמור על בטיחות ילדינו בעת נסיעה במכונית – אך הרצון בלבד אינו מספק. כדי להפוך את הנסיעה לבטוחה עבור ילדינו הדבר דורש השקעה – הן בזמן והן במשאבים – בחיפוש אחר כיסא הבטיחות המתאים לילד ברכב.

כיסאות בטיחות המותקנים כראוי שומרים על ילדינו הקטנים בטוחים ויכולים למנוע מקרים רבים של פציעה ואף מוות. אולם, עם שפע כה מסחרר של כיסאות בטיחות בשוק, הורים רבים מתבלבלים ולא מוצאים את הידיים ואת הרגליים. הנה מדריך מקוצר, שיעשה לכם קצת סדר בעניינים.

מהסלקל לבוסטר: סוגי כיסאות

חשוב לדעת כי בישראל חובה להשתמש במושבי בטיחות עד גיל שמונה. בשוק קיימים שלושה סוגים עיקריים של כיסאות:

סלקל – מושב בטיחות אותו ניתן להתקין אך ורק נגד כיוון הנסיעה ושמצריך משקל מינימלי של כשני ק"ג. מבחינת מאפיינים, הסלקלים כוללים רתמות לשמירת התינוק במקומו, ידית נשיאה המאפשרת נשיאה נוחה ורובם מציעים גם אופציה לבסיס קבוע. בנוסף, הסלקל עצמו מעוגן לרכב.  מבחינת מידות התינוק, הסלקל מאפשר ישיבה בטוחה של תינוק במשקל של עד 10-16 ק"ג וגובה של 70-80 ס"מ (תלוי בדגם).

מושב הבטיחות – מושב מאסיבי יותר מהסלקל, דבר שאינו מאפשר את נשיאתו אל מחוץ לרכב, אך ניתן להתקינו גם נגד וגם עם כיוון הנסיעה. חלק מכיסאות הבטיחות מתאימים לתינוקות מגיל לידה, כל עוד משקלם עולה על 2.3 ק"ג וגובהם מיתמר מעל 48 ס"מ. כמו הסלקל, גם כיסא הבטיחות כולל רתמה בעבור התינוק ועיגון לרכב. הכיסא יכול לאכלס פעוטות במשקל של 18 ק"ג לפחות וגובה של מטר לפחות.

בוסטר – כיסא המיועד לפעוטות וילדים, שנראה יותר כמושב הגבהה מאשר כיסא. ואכן, מטרתו היא להגביהה את הילד באופן כזה שחגורות הבטיחות הסטנדרטיות של הרכב יתאימו לגופו, הואיל שאין הוא מגיע עם רתמות פנימיות. ניתן לעשות שימוש בבוסטר רק עם ילדים שעברו את גיל שלוש ומשקל של 15 ק"ג. החוק היבש דורש שימוש בבוסטר עד גיל שמונה, אך בפועל יש להיעזר בו עד שהילד מגיע לגובה של 1.45 מטרים לפחות.

המדריך לבוחר: רכישה והתקנה

קשה להפריז בחשיבות של התקנה, שימוש ותחזוקה נכונים של כיסא הבטיחות של ילדכם, משום שיש בכך בכדי להבטיח רמת בטיחות מקסימלית עבורם כאשר הם נוסעים אתכם במכונית. להלן מספר טיפים ועצות שיסייעו לכם בתהליך בחירת והתקנת כיסא הבטיחות. 

בראש ובראשונה, ודאו כי כיסא הבטיחות מתאים לגובה, משקל וגיל ילדכם. ילדכם לא יהיה מוגן כראוי אם הכיסא בו הם יושבים אינו מתאים למידותיהם. ישנם קווים מנחים ברורים, אחריהם ניתן לעקוב בכדי לוודא שבחרתם את הכיסא הנכון. ניתן למצוא מדריכים מפורטים ברשת, ובכל מקרה חשוב לדעת את שתי הנקודות הכלליות הבאות:

ראשית – תינוקות ופעוטות צריכים לשבת על כיסא בטיחות הפונה נגד כיוון הנסיעה מיום לידתם ועד גיל שנתיים, או עד שמשקלם ו/או גובהם חורגים מהגבולות המצוינים על הכיסא שלהם. ישיבה נגד כיוון הנסיעה מסייעת לשמור על הצוואר בצורה טובה יותר במקרה של תאונה ולכן ככל שתותירו את הכיסא במצב זה, כך ייטב.

שנית – כאשר ילד גדל אל מעבר לגבולות הכיסא הפונה נגד כיוון הנסיעה, יש להעבירו לכיסא הפונה אל כיוון הנסיעה לזמן רב ככל שניתן.

טיפ חשוב – בדקו את הכיסא בחנות. אל תתביישו לגעת, להביט מקרוב ואף להתנסות בהתאמת הרצועות. עליכם לבחור מוצר שנוח לכם לעשות בו שימוש.

לעולם אל תציבו כיסא בטיחות במושב הקדמי של מכונית עם כריות אוויר. הצבת כיסא בטיחות לילדים במושב הקדמי של מכוניתכם, עלולה לגרום לפציעות חמורות ואף למוות. כריות אוויר מסוכנות עד מאוד לילדים, משום שבמידה והן נפתחות, הן פוגעות בחלק האחורי של הכיסא, במקום בו מונח ראשו של התינוק. לכן, הקפידו להתקין את כיסא הבטיחות תמיד במושב האחורי, רצוי מאחורי מושב הנוסע שלצד הנהג. בכל מקרה, כל המושבים האחוריים בטוחים יותר מהמושב הקדמי.

טיפ חשוב – ודאו כי הכיסא שבחרתם מחזיק בתו תקן ישראלי.

ודאו כי הרתמות מתאימות לילדכם. יש להתאים את הרתמות של כיסא הבטיחות באופן ספציפי לילדכם. על הרצועות להיות צמודות, אך לא לוחצות מדי; הקליפס של רצועות החזה צריך להיות ממוקם בקו של בית השחי, כך שהרצועות "יישבו" כראוי על כתפי הפעוט. בכל מקרה, יש לקרוא היטב את ההוראות המגיעות עם הכיסא, על מנת לדעת בדיוק כיצד להתאים את הרצועות.

טיפ חשוב – בכל חגירה ודאו כי הרצועות אינן מסובבות או מתפתלות.

ודאו כי כיסא הבטיחות מתאים למכוניתכם. חלק מכיסאות הבטיחות פשוט לא מתאימים לכל המכוניות. למשל, חלק מהמכוניות הקטנות יתקשו להכיל את כיסאות הבטיחות הגדולים. גם אם הכיסא עצמו יתאים, יהיה קשה להתקינו בשל המחסור במרחב פנימי.

טיפ חשוב – בחרו כיסא שריפודיו ניתנים להסרה בקלות ואין להם מגבלות הקשורות לכביסה. אחרי הכל, תינוקכם לא צפוי לשמור על הניקיון באופן מיוחד.

כיסאות בטיחות משומשים. במידה שהחלטתם ללכת על רכישת כיסא בטיחות משומש, ישנם מספר אמצעי זהירות שעליכם לנקוט. הראשון, הימנעו מרכישת כיסא ישן (מעל 6-7 שנים). השני, ותרו על כיסאות בעלי סדקים או נזקים אחרים הנראים לעין. כמו כן, עדיף שלא לרכוש כיסא משומש בו חסרים חלק מהחלקים.

טיפ חשוב – במידת האפשר, בדקו את תאריך הייצור והתוקף של הכיסא (התקן האמריקאי, בניגוד לאירופאי, מחייב הטבעת תאריך ייצור).

שימו לב: אם אתם זוג המצפה לילד ראשון, השקיעו את הזמן הנחוץ ולמדו כיצד להתקין כהלכה את כיסא הבטיחות במכוניתכם עוד בטרם תינוקכם הגיח אל אוויר העולם, על מנת שתוכלו להסיע אותו בבטחה מבית החולים. והעיקר – סעו בזהירות!