כיוון הפרונט: הכל על הבדיקה שחובה לבצע כל שנה

בטח כבר יצא לכם לשמוע את המונח "כיוון פרונט" אבל לא בטוח שהבנתם מה הוא אומר.

הגיע הזמן שתדעו מהן ההשלכות הבטיחותיות ומה המשמעות של כיוון הפרונט עבור המכונית שלכם.

כיוון פרונט: רעידות, חוסר יציבות והגה מושך

המכונית עובדת קשה במהלך חייה, קשה מאוד. בכל רגע נתון בו היא נוסעת, היא סופגת אינספור מכות ממדרכות וקורה שגם נכנסת לבורות. העסק הזה תובעני בייחוד בנוף האורבני בארץ, המורכב מתלאים על גבי תלאים של כבישים, פיסות אספלט מחורצות ושאר ירקות. מי שסופג את כל זה, אלו בעיקר הגלגלים והמתלים- מכלולי ההיגוי. המכונית שלנו לא עשויה מקרטון, אבל קשוחה ככל שתהיה, גם היא מתחילה לקבל תופעות לוואי לא נעימות ולא בטיחותיות.

במקרים מסוימים, תרגישו רעידות בנסיעה או חוסר יציבות. במקרים אחרים, ההגה נוטה לאחד הצדדים ואינו מיושר, או שמורגשת משיכה הצידה. ישנן אינדיקציות נוספות: במקרים אחרים, מי שמראה לנו שישנה בעיה הם הצמיגים עצמם, שכן מתגלה בהם שחיקה בלתי אחידה, בדרך כלל בקדמיים.

אז מה הבעיה ומה עושים?

התופעות שמנינו מעידות על כך שיש צורך לבצע למכונית בהקדם מה שנקרא בשפת העם "כיוון פרונט". באנגלית- Front משמע – קדימה ומדובר בבעיה בעיקר בחלקו הקדמי של הרכב. משמעות הביטוי שהשתרש גם בענף המוסכים, הוא תיקון כיוון זוויות הגלגלים של הרכב. חייבים לבצע את התיקון במידה וישנה בעיה, או שהמכונית עברה תאונה.

בכל מקרה, למען תקינות המכונית, מומלץ לבצע כיוון פרונט מדי שנה. חשיבות הכיוון גבוהה בשל העובדה שמכלולי פרונט תקינים משפיעים גם על בטיחות הרכב – אחיזת כביש טובה ומרחקי בלימה נכונים – וגם על אורך החיים של צמיגי הרכב .

כיוון פרונט או "כיוון זוויות הגלגלים”?

בגדול, הכוונה לבדיקה ותיקון שדואג שהגלגלים יימצאו במקביל האחד לשני, ללא זווית ביניהם. במסגרת הבדיקה נבדק גם מרחק סרנים (שני צירי הרוחב עליהם יושבים הגלגלים).

ישנם מספר אספקטים הקשורים לזוויות הגלגלים ונפרט אותם בקצרה:

  • שפור (Toe): זוהי זווית כינוס הגלגלים. גלגלי הרכב צריכים לנסוע אחד במקביל לשני. ישנם מצבים של התכנסות או התבדרות (הגלגלים אינם מקבילים אלא פונים לאותו כיוון- החוצה או פנימה). גם ה- Toe משתנה במהירויות שונות, כתוצאה מכוחות אווירודינמיים המשנים את גובה המרכב (ועל ידי כך את ה-Toe בהתאם) למוטות ההיגוי ולמערכת המתלים. ה-Toe מכוון כך שבמהירות גבוהה הוא אפס, כדי להגיע לשחיקת צמיגים מינימאלית.
  • קמבר (Camber) או "זווית שפיעת האופן": הזווית בה הגלגל פוגש את הכביש. במרבית המכוניות (בעלות הנעה קדמית) זווית השפיעה הינה קבועה, אך יתכן והזווית אינה מכוונת, אולי כתוצאה ממכות או מתאונה.
  • קסטר (Caster) או “זווית קדם אופן”:  ציר ההיגוי של הגלגלים אינו ניצב לקרקע, אלא מוטה באלכסון. אם החלק העליון של הציר מופנה לאחור, אז קדם האופן הוא חיובי- מה שמסייע בשמירת כיוון הנסיעה בקו ישר. משום שציר ההיגוי "חותך" את הקרקע לפני הגלגל כך שהגלגל מאולץ לנוע מאחורי הציר ועל ידי כך לשמור על הכיוון. זווית חיובית מנסה ליישר את הגלגלים, מה שגורם להגה לחזור למקומו לאחר פנייה. זווית זו אינה משפיעה על שחיקת הצמיגים, אך עלולה לגרום למשיכות בהגה או לתחושת קושי בסיבוב ההגה.
  • זווית אקרמן (Ackerman Steering Principle): הליקוי כאן משמעותו, שהגלגל הפנימי פונה בזווית גדולה יותר. כאשר הגלגלים מופנים יש הבדל בין הזוויות שלהם- הגלגל הפנימי הוא בעל זווית גדולה יותר, מכיוון שהגלגל הפנימי פונה ברדיוס קטן יותר מהגלגל החיצוני (בנוסף, הגלגל הפנימי עובר פחות מרחק). כך שהגלגל הפנימי פונה בזווית גדולה יותר. מתן זוויות שונות מתבצע על ידי זרועות ההיגוי.

לקריאה נוספת

היכן מבצעים כיוון פרונט?

בנוסף לכיוון פרונט כפי שתיארנו עד כה, כדאי לדעת, שברכבי שטח קשוחים, ישנו סרן אחורי "חי" ושם יש לבדוק גם את זוויות הסרן האחורי ולתקן אם דרוש. בכל מקרה, על מנת שכיוון הפרונט יצליח כדאי לבדוק חופשים במתלה ומכולליו. בתחילת הבדיקה וגם בסיום פעולת כיוון הפרונט חייבים לבצע נסיעת מבחן, שבה הבוחן יכול לחשוף בעיות שלא מתגלות

בבדיקה רגילה. חשוב לדעת שכיוון פרונט היא פעולה מורכבת הדורשת מומחיות, וגם ציוד מתקדם. בימינו משתמשים בציוד דיגיטלי יקר ומדויק, לכן לא כל מוסך ייבצע אותה וישנם מכונים מקצועיים המתמחים בפעולת כיוון פרונט.

משך הבדיקה והכיוון, בהתאם לסוג הרכב ולמכלולים אותם יש לבדוק ולסדר, נמשכת עד כשעה לערך. העלות: כ-200 ועד 350 שקל ולעיתים אף יותר.