מהי הדרך הנכונה עבורך לקנות רכב?

כולם רוצים לקנות רכב, אבל כדי למקסם את הרכישה יש להתאימה ליכולת הכלכלית של משק הבית. מדריך קצר שיעשה לכם סדר בעניינים – ובכיס

 

השנה החולפת, בה נשבר פעם נוספת שיא מסירת כלי רכב חדשים, הביאה עמה תחושה שכולם מסביבנו קונים מכוניות, חדשות או משומשות. אם גם אתם מתכוונים להתחדש בקרוב, מומלץ לכם לקחת בחשבון שרכישת  רכב דורשת לא מעט זמן, אנרגיה וכמובן כסף. הרבה כסף.

לא אחת אנו נוטים למהר לסגור את עסקת הרכישה וממהרים לבצעה משלל סיבות – החל מלחץ אפקטיבי של סוכן מכירות וכלה ברצון "לגמור עם זה כבר" אלא שלמרות הדחף הטבעי, יש חשיבות רבה לא רק למכונית עצמה אותה אנו קונים, אלא גם לסוג הקנייה, במיוחד בשוק כה דינמי, בו חוקי משחק ארוכים בשנים משתנים לנגד עינינו.

רכישות במגרשים פרטיים קטנים של סוחרי מכוניות, למשל, עניין מובן מאליו במשך עשרות שנים, הולכות ומתמעטות, הואיל ואת מקומם של אותם סוחרים מחליפים חברות ליסינג וסוכנויות טרייד-אין של יבואנים.
כך גם, לדוגמה, חברות הליסינג, שבעבר תפסו נישה ספציפית בשוק, הפכו לשחקן סופר-דומיננטי שחולש על חלקים עצומים מהשוק ומציעות מודלים שונים ומשונים לרכישת רכב, חדש ומשומש כאחד.

על מנת שתוכלו להתכונן באופן מיטבי לרכישה, הכנו עבורכם מדריך קצר לרכישת רכב בהתאם ליכולת הכלכלית.
לצורך כך, נעזרנו בשני מומחים בתחום הרכב – אבי מויאל, משנה למנכ"ל רשת טרייד מוביל, ויהודה נחמני, סמנכ"ל מכירות באופרייט. השניים הציגו את שלוש השיטות הנפוצות ביותר לרכישת רכב, על יתרונותיהן, חסרונותיהן וכמובן השלכות הכלכליות הנלוות לרכישה דרכן:

יבואן 

היתרון הגדול ברכישה ישירות מהיבואן, הוא שמדובר ברכישת מכונית חדשה "מהניילונים", כלומר מקבלים רכב שלמעשה אף אחד לא נסע בו. יתרונות נוספים אותם ניתן לציין, הם שהבעלות על הרכב היא מקורית ונרשמת כיד ראשונה פרטי; רמת הסחירות של הרכב גבוהה בדרך כלל; ויש אחריות יבואן לרוב שלוש שנים.

מבחינת חסרונות, הרי שאין רבים כאלה, למעט העובדה ה"שולית" שלרוב רכבים חדשים נמכרים במחיר מלא, ללא מבצעים התחלתיים.

זאת גם השורה התחתונה – רכישה דרך היבואן היא נוחה, נעימה וקלה, אבל היא גם יקרה. מסלול זה מתאים במיוחד לאלו שהפרוטה מצויה בכיסם, כמו גם לשמרנים ושוחרי שקט נפשי, אך עבור סטודנטים ומשפחות צעירות, דרך זו פחות כדאית. עם זאת, אין לפסול אותה על הסף גם עבור אלו האחרונים, הואיל שתנאי המימון לרכב חדש הם בדרך כלל הטובים ביותר, כולל אחוז הריבית הנמוך יחסית.

ליסינג

חברות הליסינג הולכות ותופסות מקום מרכזי יותר ויותר בשוק הרכב בשנים האחרונות, כאשר לצד מכירות הולכות וגוברות של רכבים משומשים, הלהיט החדש הוא שיטת "0 ק"מ מליסינג", כלומר רכישת רכב חדש לגמרי (הנרשם כיד שנייה) בהנחות משמעותיות. בזכות שיטה זו, ככל שמדובר ברכב חדש, על פי רוב מחיר הרכב ברכישה דרך חברת ליסינג הוא זול ביותר.

יתרון נוסף, הוא אחריות היבואן לשלוש שנים שנותרת על כנה, לעומת זאת חיסרון בולט הוא שמקוריות הרכב אינה פרטית והיא נרשמת כליסינג, דבר שמפחית את ערך הרכב וסחירותו.
בנוסף, קיים חיסרון של היצע מוגבל מבחינת מגוון הדגמים.

רכישה דרך חברת ליסינג, אם כן, יכולה להתאים לטווח רחב של יחידים ומשפחות בעלות יכולות כלכליות שונות. רוכשים שמרניים עלולים להירתע מכך שלא מדובר ברכב מיד ראשונה ורוכשים דלי אמצעים יירתעו מהמחירים, שניתן לתארם כנמוכים רק ביחס למכוניות חדשות, אבל לא באופן אבסולוטי. עם זאת, זהו תחום המתפתח בקצב מהיר ביותר וכבר כיום מציע תנאי מימון אטרקטיביים. 

פרטי

רכישת רכב מאדם פרטי היא סוג של תמונת מראה לרכישה דרך היבואן. היתרונות של דרך זו הן בין השאר המקוריות של היד הפרטית, העובדה שלרוב מדובר ברכב סחיר יותר ושאין הפסד של ירידת הערך. בין החסרונות, ניתן לציין את העובדה שמישהו אחר נסע כבר ברכב ולא מדובר ברכב "בתול" וכמובן שאין אחריות ברמה של יבואן, לא מבחינת הנפח ולא מבחינת משך הזמן.

רכישה מאדם פרטי יכולה להיות חוויה טובה וחלקה, במיוחד כאשר מגלים גמישות ונכונות לפשרות, אך גם חוויה מתסכלת ומורטת עצבים. חשוב לציין, כי התחום הפרטי נמצא במגמת ירידה.

לפי סקר של BDI משנת 2016, 49% מהעברות הבעלות הם בין אנשים פרטיים ו-51% של חברות (טריידאינים של יבואנים, מגרשים פרטיים וחברות ליסינג), כאשר המגמה היא התחזקות המכירה הממוסדת על חשבון עסקאות פרטיות.

אין ספק, כי מבחינת יכולת כלכלית, שיטה זו תהיה עדיפה לכל אלו שאינם טובעים בדינרים. אפשר למצוא כך מכוניות במעט לכל תקציב ולעיתים אף מציאות של ממש.

מצד שני, תנאי המימון אינם טובים בשיטה זו, החשדנות עלולה להעיב על המכירה וישנם רבים שאינם אוהבים את התחושה שלרכב "אין אבא" ולאחר הליך הקנייה אין בעצם עם לדבר ולמי לבוא בטענות, אם יש כאלו.
חיסרון זה ירחיק, ככל הנראה, רוכשים בעלי אמצעים, אשר יעדיפו לשלם יותר אך להרגיש בטוחים.