נהגי שטח? כך תנהגו בבטחה ובזהירות

רגע לפני שזה קורה, כדאי שתעיפו מבט על כמה כללים, שיבטיחו שתוכלו ליהנות מהירידה לשטח עוד כמה פעמים טובות.

נהיגת שטח נתפסת כחוויית החופש המוחלטת – שקט, שלווה ואוויר צלול, אבל גם בשטח "אורבים" לא מעט מצבים מסוכנים שעלולים לפגוע בחוויית הטיול והחופש. אז על מה צריך לשים דגש כדי לנסוע בזהירות? כל המידע בכתבה הבאה:

הכנת הרכב ליציאה לשטח

לפני הכל, רגע לפני שאתם עולים על ההגה, בדקו בקפידה את מצב הרכב – בלמים, היגוי, צמיגים, תאורה, מגבים (לא לזלזל – אתם ממש לא רוצים להיקלע לשטח בוצי בלי מגבים) נזילות שמן מהמנוע, ברגים משוחררים. לפני טיול ממושך, מומלץ לגשת למוסך ולבצע בדיקה כללית.

העמסת ציוד על הרכב

רוב רכבי השטח מצוידים בוויי קשירה בתא המטען, אליהם יש לקבע היטב את הציוד בעזרת רצועות, גומיות קשירה, או באמצעות רשת מטען גמישה. פריטים כבדים (אביזרי חילוץ וחפירה, גלגל רזרבי וכו') יש לאבטח ולקבע אל גוף הרכב, או להניח על גבי מנשאים ייעודיים.

ארגזי ציוד כבדים (כלי עבודה, גזיה גדולה, ערכות קפה) יש להניח בתחתית הערימה, קרוב ככל האפשר לרצפת תא המטען ובקיבוע חזק אליה. את הפריטים הקלים יותר וה"רכים" לקשור מעל הציוד הכבד. מצוידים בגגונים? אל תעמיסו על הגגון יותר מ-50 ק"ג. העמסת יתר מגדילה את סכנת ההתהפכות בשיפועי צד.

חגורות בטיחות – חובה

רוב הפציעות הקשות מתרחשות כאשר הנהג או אחד הנוסעים אינם חגורים, עפים מתוך הרכב, ואז נמחצים על ידו או נפגעים מעצמים שונים בשטח, כמו סלעים ועצים. בזמן נהיגה טכנית המחייבת תזוזה מרובה במושב, ניתן לחגור רק את חגורת המותניים ולהעביר את הרצועה האלכסונית אל מאחורי הגב. אל תוותרו- תינוקות וילדים, חובה להושיב בהתקני ריסון ייעודיים.

המבט – לפנים

הביטו קדימה אל נקודה מרוחקת ככל האפשר, ותכננו את המהלך הבא מראש. עם הכניסה לשטח, שנו מעט את תנוחת הנהיגה כדי לקבל נקודת תצפית גבוהה וטובה יותר. שלבו להנעה כפולה בכל ירידה מהכביש. הנעה כפולה משולבת משפרת פלאים את אחיזת הרכב במשטח וגם מאפשרת להיכנס למצבים מעט מסובכים יותר מבלי להסתכן.

קדימה – להסתער

לעולם אל תסתערו על מכשול מבלי לרדת מהרכב ולבדוק אותו פיזית ובסבלנות הראויה. העריכו מראש את יכולתכם כנהגים – לא כולנו נולדנו לנהיגת שטח חייתית. היו כנים עם עצמכם ואל תמנעו מלבקש מנהג מנוסה יותר להסביר לכם איך לבצע מעבר נכון ובטוח. אם עדיין אינכם בטוחים, העבירו את ההגה לידיו של נהג בקיא מכם, עד שתצאו מהמסלול הבעייתי.

לקריאה נוספת

החילוץ הגדול

נתקעתם? פרט לאלה העוסקים בחילוץ, הרחיקו את יתר הנוסעים מטווח פגיעתם של רצועות או כבלים שעלולים להיקרע ולהצליף בחוזקה. חשוב מאוד להשתמש בציוד חילוץ תקני ותקין המתאים למשקל רכבכם ולהגן על הידיים בזמן העבודה.

חוזרים לכביש

בסיום הטיול, וודאו שהרכב במצב תקין לאחר כל התלאות שעברו עליו. בחנו בקפידה את מכלולי הרכב תוך שימת דגש מיוחדת על – צמיגים, בלמים, חבטות ונזילות. התחילו את הנסיעה על הכביש באיטיות, הטו אוזן לרעשים לא מוכרים, או לרעידות. אם יש צורך, אל תתעצלו- עצרו את הרכב, ובצעו בדיקה נוספת.

קדימה, צאו לדרך!