נעים להכיר: יד ראשונה, אפס קילומטר

כך תקנו מכונית חדשה מהניילונים עד 30% הנחה בלי קילומטר אחד ברזומה.

בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת תופעה בענף המכוניות: מכירת רכב חדש עם אפס קילומטר – ועוד מיד ראשונה.
בשביל הסטטיסטיקה, תדעו שכ-15% מהמכוניות החדשות נמכרות כך ועבורכם זו דרך נוספת לרכוש מכונית חדשה בהנחה גדולה מאוד.

איך זה עובד?

מדי שנה רוכשות חברות השכרת רכב כמויות גדולות של מכוניות מקטגוריות שונות וזוכות להנחה מכובדת בהתאם לכמות (כ-25% הנחה ממחיר המכונית, וזאת ביחס ל"מחירון רשמי" עבור לקוח פרטי). במקרים רבים הכמות הגדולה שרכשו מחייבת אותן למכור הלאה, לצרכנים – ולעיתים ממש על ההתחלה.

למה? כי פעמים רבות צפי המכירה המקורי היה אופטימי מדי והערכה מחודשת מגלה שהחברה לא תזדקק לכמות מכוניות כה גדולה, מה גם שאחסנת רכב דורשת משאבים יקרים.

בכל מקרה, חברות הליסינג מרוויחות יפה מהעסקה הכפולה: קודם הן מקבלות הנחה מהיבואן הרשמי, ולאחר מכן מקבלות תשלום מהצרכנים שמחזירים להן את ההשקעה במהירות.

איפה קונים?

מכוניות יד ראשונה עם אפס ק"מ ניתן לרכוש אצל היבואניות הרשמיות או בחברות הליסינג הגדולות. עד שנת 2009 מכרו היבואניות מכונית כחדשה גם אם זו "שכבה" אצלם מאובקת ללא דורש (או גרוע מכך – חשופה בחוץ לחולות לאבק ולפגעי מזג האוויר), אפילו לאחר שנתיים או שלוש מבלי לידע את הקונה.

בהתאם לתקנה שנכנסה לחוק הישראלי באותה שנה, חויבו היבואניות לרשום על שמן (כלומר, יד ראשונה ברישיון הרכב) כל מכונית שחלפה שנה מאז ייצורה, אך מקרים אלה נדירים מאחר שהן ממהרות למכור כל מכונית עוד בטרם עברה שנה מרגע שיוצרה. במילים אחרות, בטרם נאלצו לרשום אותה כיד ראשונה, מה שכמובן מוריד מערכה.

כיום פועלות מספר חברות דוגמת קארקוסט, מוטודיל ומוטורי המציעות מכוניות מיד ראשונה עם אפס ק"מ. הנה כמה דוגמאות הממחישות את הפערים העצומים (מתוך אתר מוטורי בחודש פברואר 2017): יונדאי i10 פרימיום ב-68,500 שקל (במקום 74,900 שקל); קיה סיד סטיישן ב-104,900 שקל (במקום 132,000 שקל); סיאט טולדו ב-103,800 שקל (במקום 119,000 שקל); ומאזדה 3 ב-111,990 שקל (במקום 128,000 שקל).

לקריאה נוספת

איפה החסרונות?

כמו בכל עסקת רכישה כלשהי, ובוודאי בענף הרכב, יש בדיל הזה גם צדדים פחות אטרקטיביים. בשונה מרכישת מכונית חדשה במחיר מלא, כאן הרכב רשום כיד ראשונה על שם חברת הליסינג.
כשאתם תרכשו ממנה את המכונית, היא כבר קיבלה "יד שנייה", וכל זאת בזמן כשהמכונית לא נסעה אפילו מטר.

בישראל יש מעקב וחשיבות לכל יד ויד האוחזת בהגה המכונית.
רכב שהחליף בעלויות רבות בפרק זמן קצר יחסית מעורר סימני אזהרה.
זכרו שבישראל נוטים להחליף מכונית מדי שלוש עד ארבע שנים, ואם תוך תקופה כזו המכונית כבר תהייה יד שנייה או שלישית – יעלו חששות בקרב קונה פוטנציאלי.
מסיבה זו, עליכם לבקש מהחברה המוכרת מסמך המעיד שהמכונית נרכשה עם אפס ק"מ.

בנוסף, מומלץ לרכוש מכונית כזו רק אם אתם מתכוונים להחזיק בה ארבע שנים לפחות, ואם תמכרו אותה לבן משפחה לא תפסידו יותר מדי במכירה.

שימו לב, לאחרונה מתחזקת מגמה בה משמשות חברות הליסינג "צינור מכירה" מקביל או דומה לזה של היבואן, ואף רושמות את היד הראשונה של הרכב ישירות עליכם, הצרכנים, ולא על עצמן.

המשמעות- פחות "יד" בשרשרת המכירה ומתן עדיפות גדולה ביחס לשיטה עליה כתבנו. בכל מקרה, אנחנו ממליצים לברר אם הדבר אפשרי בטרם סגרתם סופית את העסקה.