השטח קורא לך: מדריך לנהיגה בבוץ עם 4X4

הגשם סוף סוף הגיע וזו העת להעמיס בוץ על הצמיגים ולהינות מחבילת תענוגות לחובבי נהיגת השטח. כל מה שחשוב לדעת לפני שיוצאים לדרך במדריך יד2

החורף הישראלי, שנזכר להגיע השנה באיחור אופנתי, הביא איתו שלוליות, בוץ ואפילו שלג בצפון – או בקיצור חבילת תענוגות לכל החובבים נהיגת שטח. 

למרבה הצער, מרבית רכבי הפנאי שנמכרים היום מבלים כמעט את כל זמנם בנסיעה על כבישים. עבור הנהג הממוצע, האופציה של 4X4 שמורה למדרכות הצמודות לבתי הקפה ואולי גם כדי לנסוע לקניות בסופרמרקט כאשר הכביש מלא בקרח. אלא שכעת הגיע הזמן להוריד את רכב השטח שלכם מהכביש אל השטח. בקיצור, בואו נעמיס קצת בוץ על הצמיגים האלה.

נסיעת שטח יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים. בין אם מדובר בנהיגת שבילי קק"ל רגועה בסופ"שים או בגריסת סלעים אימתניים במדבר. נהגי שטח ברחבי העולם יסכימו שאין דברים רבים שעושים טוב יותר על הלב, מאשר לקחת שליטה מלאה על הרכב שלהם, ולכוון את החרטום אל עבר יעדים שכלל לא חשבו שניתן להגיע אליהם.

במדריך קצר זה, נספק טיפים לנהיגת שטח, תוך שימת דגש על נהיגה בבוץ, הרלוונטית במיוחד בחורף.

צידה לדרך: מג'ק ועד שש בש

ראשית, לכל נהיגת שטח חייבים לצאת עם ציוד בסיסי המתאים להרפתקה הצפויה. ההצטיידות הבסיסית צריכה לכלול: תא דלק מלא; רצועת גרירה; גלגל חלופי וכל האמצעים שיאפשרו את החלפתו בשטח; מדחס אוויר נייד; עזרי ניווט; ערכת עזרה ראשונה; טלפון נייד ונעליים טובות.

מעבר לכך, מומלץ לקחת גם ג'ק מוגבה; רכב עם כננת, את חפירה; מכל מים ומכל דלק ספייר; מכשיר קשר לתקשורת בין כל כלי הרכב המשתתפים בטיול; מטף כיבוי אש. כמובן שהרשימה איננה שלמה בלי ערכת קפה, שש בש, או כל תוספת מבורכת אחרת, איש איש וטעמו.

הכי חשוב: לא לאבד שליטה

הנטייה הכמעט טבעית בעת נהיגה בבוץ, היא לסחוט את דוושת הגז, לפרפר עם הגלגלים ואולי להחליק קצת מצד לצד. אז נכון, אין ספק שזה נורא כיף, אבל גם מסוכן. זאת, משום שברגע שהרכב מתחיל להחליק, הוא ייעצר רק כשיתחשק לו, כאשר השליטה איננה מצויה בידיכם.

אין ספק, סבסובי ה-360 מעלות עליהם תמיד חלמתם ירשימו את חבריכם המביטים מהצד, אך רושם זה יימחה במהרה, כאשר אקורד הסיום שלכם יכלול עץ אלון שניצב בקצה המתחם הבוצי. עדיף בהרבה להיות הנהג הרגוע, זה ששולט על רכבו, אולי אפילו זה שגורר את כל השוויצרים החוצה מהבוץ, מאשר להיות השוויצר התקוע.

אם בכל זאת נתקעתם…

עקרונות רבים של נהיגה בחולות נכונים גם לגבי נהיגה בבוץ, אם כי את לחץ האוויר בגלגלים יש להוריד במידה מתונה יותר – 20%-25%. אחד העקרונות הראשונים והחשובים ביותר הוא שמירה על מומנטום ככל האפשר. אם אתם מרגישים שאתם נתקעים, סובבו את ההגה ימינה ושמאלה מספר פעמים, במהירות.

חשוב מכל, במידה ואתם אכן נתקעים, הדבר האחרון שאתם רוצים הוא להתחפר עוד ועוד, ולכן הימנעו מהנטייה לתת גז עד הסוף. ראשית, צאו החוצה ובחנו את הצרה לתוכה נכנסתם. בהתאם לחומרת המצב, ייתכן ותוכלו לנהוג את דרככם החוצה לבדכם וייתכן שלא. אם אתם חושבים שניתן להיחלץ, נסו לנענע את הרכב על ידי העברת מוט ההילוכים מ-R ל-D ונסיעה אחורה וקדימה בסל"ד נמוך.

בצוק העתים, זמנו את אחד מחבריכם שיבואו לגרור אתכם החוצה או היכנסו לאינדקס בעלי המקצוע של יד2 וחפשו גרר מתאים.

טיפים חשובים (לא רק לשטח)

  • הראשון, הוא שכמו בחיים, גם בנהיגת שטח ידע משחק תפקיד חשוב. השתדלו להתכונן לכל הנסיבות ודעו לקראת מה אתם נכנסים.

  • ערכו היכרות מוקדמת לא רק עם השטח אליו אתם נכנסים, אלא גם עם הרכב שלכם. אז יופי, אתם יודעים להדליק את המזגן, אבל האם אתם מכירים את מיקומם של מחשב הרכב או חור כניסת האוויר, למקרה שרכבכם ייכנס למים עמוקים ויאיים להטביעם?

  • העמיקו גם היכרותכם עם ספר הרכב וכך תגדילו את סיכויכם להתמודד עם הבלתי צפוי. ואולי חשוב מכל, אף פעם אל תצאו לבד לשטח.

  • דאגו שלפחות נהג נוסף עם רכב נוסף יצטרף אליכם, וודאו שאתם נכנסים לשטח עם קליטה סלולרית.

ושתהא נהיגה בטוחה!