דמי מפתח: האם מדובר בשכירות מוגנת שנעלמה מהנוף הישראלי?

יצא לכם להיתקל במושג דירה בדמי מפתח ולא ידעתם במה מדובר? בכתבה הבאה תמצאו את כל הפרטים החשובים על דירות בדמי מפתח

דמי מפתח: האם מדובר בשכירות מוגנת שנעלמה מהנוף הישראלי?

דירה בדמי מפתח: האם עוד קיימות דירות בשוק?

נכס בדמי מפתח נשמע לרבים מאיתנו כמו מונח שקשור לענף הנדל"ן של ימי "אנו באנו" ולא בכדי. הדבר באמת היה נפוץ מאוד באמצע המאה הקודמת אך יחד עם זאת מתברר שגם כיום נותרו בישראל עשרות אלפי דירות שמושכרות במודל דמי המפתח. אז מהי בעצם דירה בדמי מפתח, כמה עסקאות כאלה נעשות, אילו זכויות יש לדיירים בדירות הללו והאם זה משתלם יותר משכירות רגילה? הכל בנושא בכתבה הבאה.

ימים עברו

ראשית נתחיל בהסבר קצר: דירות בדמי מפתח היו מושג די מקובל בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת. במסגרת מודל השכירות הזה, השוכר היה משלם סכום כסף גדול לבעליה (לעיתים כשליש ממחיר הדירה), ובתמורה לכך התאפשר לו לשכור את הדירה לכל ימי חייו, במחירים נמוכים מאוד יחסית לשוק, וזאת לעיתים במאות אחוזים פחות. המודל הזה ששילב בין רכישת הדירה לשכירות שלה היה נפוץ מאוד באותם ימים, שכן מחירי הדירות לא הרקיעו שחקים כמו בימינו ובעלי דירות (כמו גם בעלי נכסים מסחריים) ביקשו לייצר להם הכנסה חודשית קבועה מהנכס שבבעלותם. המדינה מצידה עודדה בעלי נכסים ריקים להשכיר אותם לעולים חדשים שלא היו להם את האמצעים הכלכליים לרכוש בתים במחירי השוק.

עניינים משפטיים

מבחינה משפטית, שוכר דמי מפתח המתגורר בדירה למשך כל חייו הוא בעלי שליש מהדירה ודמי המפתח מגדירים אותו כשוכר הזוכה להגנות חוק הגנת הדייר (בשונה משכירות רגילה המוגדרת כבלתי מוגנת). כמו כן, דייר שירצה להעביר את זכות דמי המפתח לילדיו, יוכל לעשות זאת רק אחרי פטירתו. גם אז אין מדובר בזכות שהילדים יקבלו באופן אוטומטי וכמו כן לא ניתן לכלול את הזכות להתגורר בדירה במסגרת הצוואה. כך, עקרונית, עם מות הדייר הנכס חוזר לחזקת בעליו, ומי שירצה להמשיך ולנצל את זכות דמי המפתח, כמו ילדי הנפטר, יצטרך להביא הוכחות לכך שהוא התגורר במשך תקופה מוגדרת עם השוכר בדירה וכן שאין לו דירה אחרת.

היצע הדירות כיום

אם כל העניין נשמע לכם מלהיב ומפתה במיוחד ואתם ניגשים בריצה ללוח הנדל"ן של יד2 בחיפוש אחר דירת דמי מפתח, זכרו כי מדובר על דירות שנבנו באמצע המאה הקודמת כך שלרוב הן יהיו דירות ישנות או מוזנחות למדי, בבניינים וותיקים מאוד. יחד עם זאת, לעומת הבנייה המינימליסטית כיום, מדובר בדירות גדולות בעלות מרפסות ותקרות גבוהות.

למי מכם שהצליח למצוא את דירת חלומותיו והיא משתייכת למודל דמי המפתח כדאי לדעת שבמסגרת העסקה הוא בעצם רוכש את זכות דמי המפתח מהשוכר הקיים המבקש לעזוב  את הדירה. הדבר אומר שהוא יצטרך לשלם את דמי המפתח, כלומר את החלק של השוכר הנוכחי בדירה (שכאמור יכול להגיע גם לשליש ממחיר הדירה ) ובתמורה לכך הוא יזכה בשכירות מוגנת ובאותם דמי השכירות הנמוכים ביותר אותם שילם השוכר המקורי, למשך כל חייו.

דמי מפתח: האם מדובר בשכירות מוגנת שנעלמה מהנוף הישראלי?

דירה בדמי מפתח? כדאי שתדעו את הזכויות שלכם

לסיכום

דירה בדמי מפתח מתאימה לאנשים שמעוניינים לגור באזורי הביקוש במרכזי הערים אבל אין להם את היכולת הכלכלית לכך. מודל זה מתאים גם למי ששבע ממשכירים בעייתיים ורוצה לגור בשכירות מוגנת ובמחיר מופחת וקבוע. מאידך, אין דירות רבות כאלו בשוק וגם אלו הקיימות סובלות לרוב מהזנחה ודורשות שיפוץ שכרוך באישור הבעלים.