סוד הצלחת מחירון הרכב של יד2: חוכמת ההמונים

גבירותי ורבותיי, מהפך: רוב הישראלים משתמשים במחירון הרכב של אתר יד 2. איך זה קרה? התשובה טמונה בטכנולוגיה מתקדמת בשילוב נתונים שמתעדכנים ללא הרף

יש דברים שנדמה לנו שלעולם לא ישתנו  – מנגל ביום העצמאות, יריבות בין הפועל למכבי ומכות בעלייה לאוטובוס מבאר שבע לשבטה, הן דוגמאות שקופצות מיד לראש. אקסיומה נוספת, או לפחות מה שנתפס כאקסיומה, הייתה הזהות בין המושג “מחירון רכב” לבין חברת לוי יצחק. אולם, סקר של חברת “פאנלס”, שנעשה עבור אתר MAKO, מצביע על מהפך בתחום – 39.4% מהנשאלים ציינו כי הם נעזרים במחירון לוי יצחק ואילו 40.1% אמרו כי הם מעדיפים להשתמש במחירון של אתר יד2.

אז מה הביא לשינוי הדרמטי? התשובה המפתיעה היא טכנולוגיה וליתר דיוק חוכמת ההמונים.    

בטרם נצלול אל אותו מושג חמקמק, אשר כנראה נטבע לראשונה על ידי העיתונאי האמריקני ג’יימס סורוביצקי, ננסה להבין כיצד ניגשים לבניית מחירון רכב. ראשית, כשבאים לתכנן מחירון מכל סוג ובוודאי מחירון לעולם הרכב, צריכים לקחת בחשבון מספר שאלות, כגון מהם מקורות המידע עליהם נתבסס? באיזו מידה הם אמינים? כיצד יוצרים השוואה מדויקת בין כל המקורות? איך יוצרים תזמון קבוע לקבלת כל המידע? ומעבר למענה לכל השאלות הנ”ל, מובן כי יש לוודא שהערכים המוצגים במחירון נכונים לשוק ומתעדכנים באופן תמידי. אכן, מדובר במשימה לא פשוטה.

השלם גדול מסך חלקיו

נראה שכדי להתמודד עם משימה כה מורכבת, יש לזנוח את השיטות הישנות ולהיעזר בפלאי הטכנולוגיה וגם במתודות חדישות כגון חוכמת ההמונים, המוגדרת בקצרה כדעה הקולקטיבית של קבוצת יחידים. במילים אחרות, קבוצה תהיה תמיד יותר חכמה מהאדם החכם ביותר בקבוצה. אם נרחיב מעט את היריעה, נסביר כי מחקרים הצביעו על כך שאיסוף תשובות של קבוצה גדולה לשאלות הנסובות סביב ידע כללי, אומדנים וחשיבה מרחבית נמצאו, בהכללה, כטובות, ולעיתים טובות יותר, מאשר כל תשובה שניתנה על ידי אותם יחידים בקבוצה.

ואם נשתמש במושג הקרוב יותר לעולמנו – השלם גדול מסך חלקיו.

דומה כי ביד2 החליטו ליישם את מה שלמדו על חוכמת ההמונים לגבי מחירון הרכב – וכך נולד מחירון רכב מתקדם מסוגו, המתבסס על חכמת ההמונים.

“ראשית, היה עלינו לשלב בצורה נבונה בין מקורות המידע השונים”, מסביר מוטי ענו, מנהל מחלקת מכירות רכב באתר יד2 ומוסיף “המקור הראשון והזמין ביותר היה כמובן לוח הרכב שלנו, בו על פי הערכות, מתבצעות למעלה מ-80% מעסקאות הרכב בישראל. מקורות נוספים כללו מידע ומפרטים שהגיעו ממשרד התחבורה וגם קטלוגים עם מפרטים ומחירים חדשים של כל הרכבים המוצעים בארץ”.

בשלב הבא, כל הקבצים הוכנסו לבסיס הנתונים של המחירון, כאשר לוח הרכב משמש כמקור לסטטיסטיקה שמודדת את כמות המודעות לכל רכב, כמות הביקושים (כלומר חיפושים) לכל רכב, מחיר הרכב המבוקש, כמות הזמן ושינויי המחיר במהלך חיי המודעה ועוד. בנוסף, הוחלט באתר לייצר מנגנון, שבמסגרתו גולשים מדווחים באנונימיות על המחיר בו הם מכרו בפועל את הרכב.

“בשלב זה מתחילה חכמת ההמונים להיכנס להילוך גבוה, כאשר כמות אדירה של נתונים ומחירים זורמת לתוך מערכת המידע של המחירון”, מסביר ענו את פעולת המערכת. עד כמה אדירה היא הכמות? לדברי ענו, “אל לוח יד2 מגיעים בממוצע מעל 600,000 מבקרים ביום, כאשר למדור רכב יד2 גולשים מעל 150,000 מבקרים בממוצע יומי. קביעת ערך הרכב במחירון יד2 מתבצע על ידי איסוף שיטתי של כל מודעות הרכב, כאשר מתוך 80,000 מודעות קיימות בכל חודש, נאספים למעלה מ 10,000 נתוני מחיר.

ענו מוסיף, “אל כל אלו מתווספים נתונים ממשרד התחבורה, שינויי מחירים במודעות, חוות דעת, סטטיסטיקות, נוסחאות המבוססות על עקרונות שמאות וניתוח היסטוריה ומערכת חוקים שמונעת עיוותים וטעויות שמפקחת על כל התהליך”. 

מערכת בינה עסקית

אם עד כה ראשכם לא הסתחרר, נוסיף ונסביר כי משום שנתוני שווי רכב משתנים מדי חודש ובכדי שניתן יהיה לקבל החלטות על פי חכמת ההמונים ולוודא שהמחירון צמוד לשוק, היה צורך במערכת בינה עסקית (BI) שמנתחת נתונים ומגמות ומציגה אותם בצורות גרפיות מגוונות.

חשוב לזכור שחלק בלתי נפרד ממבנה המחירון הוא דיוק הנתונים, משום שהגולשים והלקוחות המסחריים לא מסתפקים ביצרן ובדגם, אלא עליהם לדעת בדיוק על איזה תת-דגם ספציפי מדובר. זאת, הואיל שהמחיר מושפע משלל גורמים, כגון סוג המנוע ותיבת ההילוכים, רמת הגימור, ההספק, כוחות הסוס, ועוד.

משנת 2012, אז נעשה השימוש הראשון בנוסחת חכמת ההמונים במחירון הרכב, ועד היום, מתודולוגיה זו מעדכנת את המחירים ומדייקת אותם על בסיס קבוע. עד כמה מדויק העדכון? ובכן, ביד2 מצליבים בין חמישה מקורות מידע לתוך תהליך קביעת הערך במחירון: המחיר הסטטיסטי; המחיר השמאי-חשבונאי; המחיר החדש של הרכב; מחיר המחירון הקיים; ואינדיקציה ממערכת BI. רק לאחר ביצוע ההצלבה המורכבת ורק בהתקיים “מפגש מחירים” בין כל הגורמים נוצר תנאי, המאפשר שינוי מחיר במחירון.

ולראייה מהבדיקות האחרונות עולה כי בקבוצת הרכבים המחופשים ביותר ביד2 הפער בין מחיר המחירון לסטטיסטיקה של הלוח קטן מטווח הטעות הסטטיסטית וזה כבר הישג כשלעצמו. כך בונים מחירון על בסיס חכמת ההמונים. עוד לא יצא לכם לבקר במחירון? תעשו נעים מאוד