חסכון בכביש: מיהן המכוניות החסכוניות ביותר בצריכת הדלק?

תקופת החגים ידועה כזמן האידיאלי לצאת לטיולים שגובים מאיתנו מחיר יקר במיכל הדלק. מיהן המכוניות החסכוניות ביותר? יד2 עם המידע לפניכם

מיהן המכוניות החסכוניות ביותר בצריכת הדלק?

כשאתם רוכשים מכונית, אי אפשר לדעת לבטח כמה אמינה היא תהיה, כמה סחירה וגם מה תהיה צריכת הדלק שלה. אמנם נתוני צריכת הדלק מופיעים בכל מודעת פרסום של היבואנים ובכל קטלוג, אבל אלה הם נתונים רשמיים, שהושגו בתנאי מעבדה ולרוב אופטימיים בהרבה מצריכת הדלק האמיתית של המכונית. אפילו מחשב הדרך, המציג לכם את צריכת הדלק הספציפית שלכם מזייף מעט (אך הוא קרוב בהרבה למציאות מהנתונים הרשמיים). אז איך באמת אפשר לבחור שתהיה חסכונית גם בנסיעה יומיומית? יש כמה עקרונות שיוכלו לסייע לכם:

  • גודל ומשקל: מכונית קטנה וקלה תהיה חסכונית יותר מגדולה וכבדה, זה כמעט מובן מאליו ובכל זאת רבים קונים מכוניות גדולות מכפי שהם צריכים, ועל כך יעידו הג'יפונים המציפים את הכבישים. כדאי לקנות מכונית שמתאימה לצרכים האמיתיים שלכם- מרווח במושב האחורי אינו חשוב אם הוא מאוכלס רק לעיתים רחוקות ואין סיבה לתא מטען גדול אם לא תשתמשו בו. כך, למשל, אם אתם זקוקים לתא מטען גדול עבור המזוודות בדרך לשדה התעופה, לא יהיה זול יותר לנסוע במונית פעם או פעמיים בשנה ולא לשלם יותר מדי תדלוק? דגמי פיז'ו 107 וסוזוקי סלריו הן דוגמא מצוינת למכוניות חסכוניות.
  • הנעה: מרביתנו עדיין נוהגים במכונית עם מנוע בנזין, אך יש אפשרויות נוספות לשואפים לחסוך. הנעה היברידית, כמו שמציעות טויוטה, הונדה (כיום רק כמשומשות), קיה, יונדאי ומותגי יוקרה שונים חסכונית בעיקר בעיר. שם, בבלימה נטען המצבר והמנוע החשמלי מסייע להאצה שאחריה. דוגמאות למכוניות חסכוניות הן טויוטה פריוס, הונדה אינסייט, קיה נירו ויונדאי איוניק.

אם אתם נוהגים בעיקר מחוץ לעיר, מנוע דיזל יתאים לכם יותר. יש לו חסרונות, ובראשם זיהום אוויר רב מזה של מנוע בנזין, אך הוא יכול לנסוע הרבה יותר על ליטר של דלק (סולר, במקרה הזה). מנועי הדיזל המודרניים שקטים וחזקים יותר, ולא תרגישו פשרה כי בחרתם בהם. ואילו מכוניות יכולות לסייע לכם לחסוך בעלויות? כדאי שתנסו את  רנו פלואנס, סיטרואן C3 פיקאסו.

באשר למנועי בנזין, קשה למצוא כללי אצבע. לעיתים נפח המנוע (בסמ"ק) מעיד על מידת החיסכון שלו, אבל לא תמיד. מנועי טורבו קטנים ויעילים, כמו שמוצעים היום במכוניות רבות, למשל במכוניות סיאט איביזה ורנו קליאו, משפרים את צריכת הדלק, אך רק בנהיגה מתונה. בנהיגה אגרסיבית הם יהיו, לרוב, בזבזניים יותר ממנועי ללא מגדש טורבו. 

  • תיבת הילוכים: בעבר נהוג היו לומר כי מכוניות ידניות חסכוניות יותר ממכוניות אוטומטיות, ובהרבה מקרים- זה עדיין נכון. תיבת הילוכים ידנית אמינה יותר וזולה יותר לתיקון, אך בנוגע לחיסכון בדלק, תיבות הילוכים רובוטיות (עם מצמד יחיד או כפול), חסכוניות אפילו יותר. גם תיבות הילוכים אוטומטיות "רגילות" (פלנטריות) חסכוניות כיום יותר מבעבר. המפתח הוא מספר ההילוכים- ככל שיש יותר מהם, כך המנוע יוכל להישאר תמיד בסל"ד המתאים לו ביותר ולחסוך בדלק. לתיבות הילוכים אוטומטיות מיושנות יש ארבעה הילוכים בלבד, ולמודרניות שיש הילוכים ביותר. לתיבת הילוכים רציפה יש, למעשה, אינספור יחסי העברה והיא חסכונית למדיי.
  • מערכת לדימום רגעי של המנוע: מנגנון הידוע גם כ"עצור וסע" או Stop and Start, ומכבה את המנוע בעת עצירה קצרה, ברמזורים או בפקקים. היא עלולה להיות מעצבנת, ולפעמים אינה שמישה (אם היא מכבה את המזגן ביום חם, למשל), אבל היא באמת עוזרת לחסוך בדלק. בין 3% ל-12% לפי מחקרים שונים.

אז איך בכל זאת תדעו עד כמה המכונית הבאה שלכם בזבזנית? הנתונים הרשמיים הם מקום טוב להתחיל בו. הם אמנם לא מדויקים כלל, אבל אם תורידו מהם שליש, כנראה שתתקרבו לצריכת הדלק האמיתית. למשל, אם כתוב שמכונית מסוימת נוסעת 15 ק"מ לליטר, הנתון האמיתי הוא (כנראה) כ-10 ק"מ לליטר. אפשר גם לקרוא מבחני דרכים בדגם שבחרתם. הבוחנים נוהגים באופן מאומץ יותר ולא רק מתנהלים בפקקים, ובכל זאת, הנתונים שלהם יכולים לתת לכם סדרי גודל מועילים לצריכה.

אפשר גם להשתמש במאגרי נתונים כמו זה של האתר KML וזה של האתר אוטוקום, המבוסס על נהגים בציי רכב. בעזרת שקלול כל הנתונים הללו תוכלו להשוות בין כמה דגמים ביניהם אתם מתלבטים, ולגלות מיהם החסכוניים ביותר. והנה כמה נתונים טכניים שיעשו לכם קצת סדר: