המדריך המלא לקניית רכב יד שנייה – פרק ב: בוחרים, בודקים וקונים

בפרק הקודם ניסינו לעשות סדר במונחים ולהבין איזה אוטו אנחנו בכלל צריכים אבל, איפה מחפשים?

אחרי שהחלטנו על דגם או דגמים שמתאימים לנו, לצרכים ולתקציב – הגיע הזמן לסקור את האפשרויות הקיימות בשוק, בכל הנוגע לחיפוש ומציאת הרכב המיועד; החל במודעה המודבקת לשמשת הרכב (הכי אולד סקול שיש), או בחבר שמכיר חבר… אבל ברצינות – היום מחפשים הכול באינטרנט ואין סיבה שבתחום הרכב יתנהלו הדברים אחרת. ישנם לא מעט אתרים המציעים לוחות לקניה ומכירה של כלי רכב ואביזרים משומשים: ממדורים יעודיים בפורומים הרלוונטיים והרשתות החברתיות, דרך אתרי אינטרנט עם פילוח מדוייק וסוכן חכם שימשיך את החיפוש עבורכם וכמובן, אתרים שיש להם גם אפליקציה לנייד. הסטטיסטיקה אומרת ש-80% מהשוק עובר דרך אתרים אלו, אם לא יותר.

לא נפסח, כמובן, על אופציית הליסינג, אפשרויות המימון ומגרשי סוחרי הרכב. אצל אלה נקבל לרוב הנחה גדולה יותר מאשר אצל היבואנים, למשל בקניית רכב עם 0 ק"מ, בעיקר אם הוא כבר נרשם כיד 1 ע"י היבואן – פועל יוצא של הזמן שעבר מאז הגיע הרכב לארץ. מצד אחד יימכר הרכב כ'יד2' ואולם מאידך גיסא, מדובר ברכב חדש לחלוטין, עם אחריות מלאה ובלי ירידת הערך הראשונה (והגדולה).

אז איך מתחילים

ההמלצה הגורפת היא לקחת כמה הצעות ולהשוות. בין אם מדובר בעסקה מול הבנק או מול חברת מימון ובין אם מדובר בכלי רכב מאדם פרטי ברשת. אחרי שאיתרתם את שלוש או ארבע המודעות המתאימות לכם ביותר, שלחו הודעה או מייל להתקשרות ראשונית, או התקשרו. לשיחה הראשונה עם בעלי הרכב המוצע למכירה יש חשיבות גדולה – והיא למעשה שתקבע מי מהמועמדים ימשיך איתנו הלאה לשלב הבדיקה הפיזית. אז מה שואלים בשיחה? נברר שהמוכר הוא הבעלים הרשום של הרכב (למנוע בעיות בהעברת הבעלות), נשאל היכן מטופל הרכב, מתי טופל לאחרונה והאם היו בעברו תאונות או תיקונים שמעבר לטיפולים השוטפים, נשאל לגבי מערכות ופרטים שלא הופיעו במודעה ושחשובים לנו (מערכת מולטימדיה, צבע ריפודים וכיוב') וכמובן, נלבן את סוגיית המחיר.

ואיך ממשיכים

מתוך הארבעה יוצא אחד! מקסימום שניים – אותם ניסע לראות ממש ואם הכל נראה ונשמע בסדר – ניקח את המתאים לנו ביותר לבדיקה במוסך מורשה/מרכז שירות מומחה לאותו יצרן (או שטופל שם במידה ובעל הרכב משתף פעולה) או כמובן מכון בדיקת רכב. הבדיקה עולה כמה מאות שקלים ויכולה לחסוך לכם הרבה כאבי ראש וחור גדול בכיס, לא עלינו. תלוי בדגם הספציפי, במידת הפדנטיות או הרצינות שלכם – כאמור, ניתן וחשוב ללכת למכון בדיקה שמכיר את הרכב המיועד ולא 'רק' מורשה מן השורה.

הרכב עבר בדיקה בהצלחה? – כלומר, המערכות העיקריות (מנוע, גיר, מרכב, מערכות בלימה ובטיחות) תקינות, התיקונים הנדרשים הינם ברי תיקון והמוכר מוכן לספוג את עלות תיקונם ולהוריד את המחיר בהתאם.

לקריאה נוספת

הגיע הזמן לשלם!

קודם נעביר את התשלום לבעל הרכב, לפי מה שסוכם, דרך בטוחה לטפל בכסף מזומן תהיה להפקידו בבנק – במעמד שני הצדדים, ואחרי התשלום הגיע הזמן לקבל את מפתחות הרכב (כל העותקים).

בשלב זה ניתן ורצוי לנסח 'זכרון דברים' שיבהיר את המעמד המשפטי של הרכב וימנע תלונות בעתיד, נוסחים לדוגמא ניתן למצוא בחינם ברשת או לנסח לבד, העיקר הוא תאריך ושעת ביצוע העסקה, המחיר, ההסכמה בדבר המכירה וההבנה שכל העבירות שיבוצעו, חלילה, עם הרכב – החליפו כתובת לדו"ח.

מכאן הולכים לדואר – להעביר בעלות, לא לשכוח תעודות זיהוי של המוכר והקונה. את מחיר ההעברה ישלם הקונה (המוכר כבר שילם כשקנה בעצמו), החשיבות של העברת הבעלות היא שהרכב יעבור לרשותכם גם במובן הפיזי וגם במובן המשפטי – כחוק. עוד בדיקה שאפשר לעשות (בדואר וגם ברשת) היא בעניין משכונות ועיקולים העלולים להיות משוייכים לרכב – הבדיקה עולה תוספת תשלום של כמה עשרות שקלים והיא מבטיחה שקט נפשי בכל הנוגע לעבר הפיננסי של הרכב שקניתם זה עתה. תתחדשו וסעו בדרכים טובות.