יאללה אש: המדריך לחגיגות יום העצמאות

מתכוונים לחגוג עצמאות על פי מיטב המסורת ב"על האש" בבית או בחוץ? כך תעשו זאת כמו שצריך – מדריך יד2

יום העצמאות – או בשמו השני והלא רשמי – "חג המנגלים" עוד רגע כאן, והפעם הוא חגיגי במיוחד לרגל 73 שנים למדינת ישראל! דגלים יתלו, זיקוקים יצבעו את שמי הארץ והישראלים ימנגלו בהמוניהם בבתים, בטבע ובעצם בכל מקום אפשרי. ה"על האש" המושלם לא מורכב רק מצליית בשרים, אלא מהרבה מעבר, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

יוצאים החוצה

כמובן שאפשר לחגוג בחצר הבית, אבל אם כבר לחגוג עצמאות – למה לא להתחבר למקורות? תוכלו למצוא מגוון אתרים ברחבי הארץ, ביניהם כאלה בעלי זיקה למאבק העצמאות של מדינת ישראל, כמו חניון עין זיתים ביער בירייה הכולל עתיקות ומצודת בירייה המסמלת את מאבקו של העם היהודי ליישוב אדמתו, חניון חניתה הכולל שחזור של חומה ומגדל, חניוני דרך בורמה המיתולוגית, חניון גבעתי ביער קוממיות ועוד.

תחת השמש

ביום העצמאות מזג האוויר בדרך כלל חמים ונעים, ומתאים במיוחד למנגלים בפארקים ובחצרות, ולכן שמשיה היא פריט חובה, שתשמור עליכם מהשמש ותמנע מכם זיעה והתייבשות. מגוון רחב של שמשיות מחכה לכם עכשיו בלוח יד2.

בשביל האווירה

אם כבר חוגגים, אז שווה לאבזר את סביבת המנגל שלכם בכל מה שצריך ולדאוג למראה והאווירה המתאימים – ערסלים, מזרנים, מחצלות, שולחנות מתקפלים  ועוד. גאים במיוחד בפרויקט הציוני? אפשר לתלות גם דגלים. כדי שלא נפסיק לשיר גם ב-73 השנים הבאות, אתרו מבין באי הפיקניק נגן גיטרה חובב או מקצועי – ודאגו שיגיע איתה לפיקניק. המשקיענים שביניכם יכינו גם שירונים והפעלות מיוחדות ליום העצמאות עבור הילדים.

מרשמלו או פרוסות אננס

על האש טוב לא נגמר רק בבשר, ולעתים לא כולל כלל בשר.
קודם כל נתחיל עם הטבעונים – אל תשכחו גם את אלו שאינם קרניבורים. שיפודי ירקות מושקעים, עם בצל, עגבניות, פלפלים, פטריות וכל ירק שעולה בדעתכם הם פתרון מצוין עבור טבעונים, והם יכולים לשמש גם כתוספת מצוינת ליד הבשר.

ומה עם קינוח על האש? מרשמלו זה הפתרון האולטימטיבי שהילדים יאהבו –  בדיוק כמו בל"ג בעומר. מומלץ לבדוק גם פרוסות אננס צלויות על המנגל. מעדן אמיתי ומפתיע.

מה בוער?

מכירים את זה שאתם מגיעים לעל האש רעבים ונרגשים, אבל אז האש לא נדלקת? הדלקת הגחלים היא השלב החשוב ביותר בכל על האש. לא רק שחום הגחלים הוא זה שצולה את הבשר; העשן והארומה שלהם אחראים לחלק גדול מהטעם. ולכן, דאגו לקנות גחלים טבעיים ואיכותיים שישדרגו את טעם הבשר שלכם בכמה רמות.

ההבדל הכספי בין סוגי הגחלים הוא מינורי לעומת השדרוג בטעם שגחלים טובות יכולות לעשות.
בנוסף, בשום פנים ואופן אל תדליקו את הגחלים בעזרת חומרים כימים – הם נספגים בגחלים ופוגעים בטעם הבשר.
השיטה הטובה ביותר היא להשתמש בנייר ספוג בשמן, או להשתמש בברנר או כל מבער עצמתי אחר.

וכמובן לא לשכוח לנפנף להגברת האש במידת הצורך – אם באמצעות יריעת קרטון או עץ או באמצעות נפנף מקצועי למנגל.

לשמור על הקור

אין ספק שמלכת הקור והשולטת בטמפרטורות היא הצידנית. נכון שכיף מאוד לעשות על האש בחצר, אבל כאמור לכבוד יום ההולדת של המדינה – זה הזמן לצאת מהבית ולהכיר קצת את הארץ. כדי לשלב על האש, אתם חייבים לאחסן את הבשר, הסלטים והשתייה בצידנית שתשמור על הטמפרטורה עבורכם. גם כאן – אם אין לכם כבר צידנית משלכם, כנראה שזה לא הפריט הכי חיוני עבורכם, אבל עבור על האש בשטח ביום העצמאות אתם חייבים אותו – אנחנו ממליצים שתסתפקו בצידנית.

מנגל חד פעמי

יש פתרון גם לאלו שלא אוהבים לעשות על האש כל השנה אבל רוצים לחגוג את יום העצמאות כמו שצריך – מנגלים חד פעמיים. עלותם של המנגלים החד פעמיים זולה מאוד יחסית (לא עולה על 100 ש"ח), הם קטנים ומאוד קלים לנשיאה. המנגלים החד פעמיים יכולים להיות רעיון מצוין גם עבור מטיילים שמתכננים לערוך ארוחה בסוף המסלול.

והכי חשוב: יצאתם לעל האש המסורתי כדי לחגוג עצמאות? שימרו על זהירות ליד האש וליתר ביטחון דאגו מבעוד מועד לערכת עזרה ראשונה. ואל תשכחו לנקות לאחר מכן – יש לנו ארץ נפלאה, בואו נשאיר אותה כך גם אחרי החגיגות השנה

בבית, בחצר, במרפסת, בפארק או בחיק הטבע – שיהיה חג עצמאות שמח. ולתפארת מדינת ישראל!