המהפכה שבדרך: כל מה שכדאי לדעת על אופניים חשמליים

לצד הסכנות המוכרות, אין ספק כי אופניים חשמליים הם פתרון מצוין עבור רבים. איפה קונים, מה המחירים ומה מחייב החוק. מדריך יד2 עם כל המידע

אופניים חשמליים: העיקר שתסעו בזהירות

על רקע העומס בכבישים, המחסור בחניות וזיהום האוויר, בולט במיוחד בשנים האחרונות הגידול החד באלה שבוחרים להפוך את האופניים החשמליים לכלי התחבורה המרכזי שלהם. תופעת הרכיבה הפרועה וחוסר האכיפה בתחום גורמים אמנם לסכנה הולכת וגוברת בקרב הולכי הרגל ורוכבי האופניים עצמם – ועדיין, מספר זוגות האופניים החשמליים רק הולך וגדל.

אז האם אנחנו עומדים בפני מהפכה?

אופניים חשמליים: נעים להכיר

אופניים חשמליים הם למעשה אופניים הממונעים באמצעות מנוע חשמלי קטן המחובר אליהם. האופניים מתחלקים לשני סוגים: כאלה שיכול הרוכב להפעיל את המנוע רק באמצעות דיווש וכאלה שהרוכב יכול להתניע בהם גם ללא דיווש.
רוב הדגמים מגיעים למהירויות של 20-25 קמ"ש, אך יש כאלו שיכולים להגיע גם למהירות גבוהות יותר.

האופניים החשמליים הגיחו לחיינו בסערה בשנת 2013: לפי הערכות של משרד התחבורה, לאחר שבשנת 2012 היו בישראל כ-15,498 זוגות של אופניים חשמליים, המספר שולש ב-2013, כשבכבישי ישראל היו כבר כ-46,578 זוגות – שסיפקו פתרון אורבני לרבים בזמן שהנושא עדיין היה פרוץ ולא מעוגן בחוק.

מה מותר ומה אסור?

ביולי 2014 החל משרד התחבורה לקבוע תקנות רשמיות בנושא. קודם כל – הותר לנסוע על אופניים חשמליים אך ורק אם הם עומדים בקריטריונים הבאים: מהירותם לא עולה על 25 קמ"ש, הפעלת המנוע מחויבת להתבצע בעת הדיווש בלבד וחובה להתקין אביזרי בטיחות – צופר או פעמון, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור, פנס קדמי בעל תאורה לבנה ומחזירי אור בצבע צהוב על הדוושות.

האופניים הוגדרו רשמית כ"אופניים בעלי מנוע עזר", ועל פי התקנות שנכנסו לתוקפן במאי 2016, הרכיבה עליהם מותרת מגיל 16 ומעלה, ואך ורק על שבילי אופניים ועל הכביש – כשכל חוקי התנועה הנוגעים לנסיעה בכביש חלים גם על רוכבי האופניים. שימוש בטלפון נייד בזמן רכיבה צפוי לגרור קנס של 1,000 שקלים.

החוק מחייב כיום רק רוכבי אופניים מתחת לגיל 18 לחבוש קסדה בדרכים עירוניות, אך ועדת השרים לחקיקה כבר אישרה חוק המחייב את כל רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה. בנוסף, מספר חוקים מגבילים צפויים לעבור בקרוב, לאור ריבוי תאונות דרכים.

בספטמבר 2017 הפיקוח הועבר לעיריות, אך לצד פקחי העיריות, גם שוטרים יכולים לרשום דו"חות לרוכבים.

כמה זה עולה לנו?

מחירי האופניים החשמליים משתנים מאוד בין דגם לדגם בהתאם למפרט האופניים. האופניים הזולות והפשוטות יותר יעלו לכם כ-2,500 שקל ואופניים משוכללות ומשופצרות יכולות גם לעבור את רף ה-10,000 שקלים.

אך גם בשוק האופניים החשמליים יש פתרון למחירים היקרים: אופניים חשמליים יד שנייה. לצד העלייה במספר זוגות האופניים, מחירם פוחת משמעותית. ב-2014 הוצעו למכירה 12,470 זוגות אופניים חשמליים במחיר ממוצע של 3,046 שקלים בלוח יד2. מ-2015 מוצעים למכירה בלוח יד2 מעל 16,000 זוגות בכל שנה והמחירים בירידה מתמדת – ב-2017 המחיר הממוצע לזוג אופניים חשמליים היה 2,444 שקלים.

ההבדל בין אופניים יד ראשונה ויד שנייה מבחינת המחיר הוא עצום. כך לדוגמא מצאנו בלוח יד2 זוג אופניים חשמליים במצב מצוין מדגםSmart Bike BIG FOOT HD – אחד הדגמים הנפוצים בארץ, ב-3,900 שקלים, בעוד שמחירו בשוק נע בין 5,000 ל-5,500 שקלים.

מהו סוד הקסם של האופניים החשמליים?

שלושה מרכיבים עיקריים גורמים לגידול האדיר במספר האופניים החשמליים:

  • תקציב: קודם כל, החיסכון הכלכלי קורץ לישראלים. איזה כיף זה להפסיק לשלם על דלק ועל חנייה… וזה עוד לפני שדיברנו על הפער הענק במחיר בין אופניים חשמליים לבין רכב. האופניים משמשים ככלי רכב עירוני מצוין וחסכוני.
  • חנייה: גם מחסור החנייה והעומס בכבישים גורמים לנו לנטוש את המכוניות ולעבור לאופניים. אין צורך לחפש חנייה ואין צורך לעמוד בפקקים – פתרון מושלם עבור תושבי תל אביב וערים גדולות נוספות.
  • מאמץ: יתרון נוסף של האופניים החשמליים הוא האפשרות לנסוע רחוק ובמהירות, כמעט ללא מאמץ. הקלות שברכיבה על האופניים החשמליים והמרחק הרב שניתן לנסוע איתם במהירות גורמים לרבים לנטוש את האופניים הרגילים ולהתחיל לנסוע באופניים חשמליים.

כאן כדי להישאר

אז האם אנו ניצבים בפתחה של מהפכה? האם השליטה של האופניים החשמליים ברחובות ישראל רק תלך ותגבר? ימים יגידו. אך בינתיים, בהיעדר תשתיות ראויות של תחבורה ציבורית, וגם לצדן כשיהיו, האופניים החשמליים מהווים כלי תחבורה עירוני מושלם וגם אם לא יגדל מספרם – אין ספק שהם לא ייעלמו מחיינו בשנים הקרובות.
היכנסו ללוח יד2 ומצאו את האופניים החשמליות המתאימות לכם ביותר. סעו בזהירות, חבשו קסדה וצייתו לחוקי התנועה. נסיעה בטוחה ונעימה!