המדריך המלא לקניית תכשיטים

לא קל לקנות תכשיטים – מגוון העיצובים, הסגנונות וכמובן המחירים הוא עצום. איך לקנות תכשיטים עשויים מכסף, זהב, או משובצי פנינים, אבנים יקרות ויהלומים ולהיות בטוחים שאכן מדובר בדבר האמיתי?

אין כמו תכשיטים, בשביל לפאר ולרומם את ההופעה. בין אם המדובר בטבעות, עגילים, שרשראות, צמידים, מדליונים ואחרים – מגוון התכשיטים העומד לרשות הצרכנ/ית הוא גדול, ונועד לכל סגנון, ייעוד, מצב-רוח וגם מגדר (נשים וגברים).

ישנם תכשיטים גסים ועדינים, קלאסים ומודרניים, נועזים או אפרוריים. והם מוצעים באינספור גרסאות של צורה, גודל, משקל וכמובן מחיר.

זהב

זהב הוא אחד מהחומרים הפופולאריים ביותר בענף התכשיטים. לא רק נשים נהנות מזהב, גם גברים רוכשים תכשיטי זהב, למשל טבעות נישואין, שרשראות, גורמטים, צמדים וכו'. איכות הזהב נקבעת ביחידות קרט.

זהב טהור, הוא האיכותי ביותר, ומשעות הדבר היא שכל התכשיט עשוי זהב. זהב טהור הוא בדרך כלל צהוב. אם לסגסוגת הזהב נוספו מרכיבים שונים (למשל, נחושת, כסף, וכו'), הרי שדרגת הקרט יורדת, ויכולה לעמוד על 18 קרט ומטה.

לפי החוק בארץ, אם ערך הזהב נמוך מ-9 קרט, ישנו איסור לכנות את המוצר בשם 'זהב'. מלבד הזהב הצהוב, ישנו גם זהב לבן, שהוא למעשה זהב באיכות של 14 עד 18 קרט, אליו נוספו חומרים כמו ניקל, פלטינה או אבץ. זהב אדום הוא באיכות של 9 עד 14 קרט, אליו נוספה נחושת. ואל תתבלבלו, יש גם מונח הנקרא 'מצופה זהב'. במקרה כזה, רק אחוז קטן (בערך 5%) מהתכשיט עשוי באמת זהב. המדובר במתכת כמו פליז, שצופתה בכיסוי זהב, והתוצאה איכותית פחות, וגם זולה בהרבה.

כסף

תכשיטי כסף זולים משמעותית מזהב, עם זאת, יש לכסף יופי וחן משלו. חסרונו של הכסף, הוא נטייתו להשחיר עם הזמן. בכדי לדעת אם המדובר בכסף אמיתי, נסו לקלף את הטבעת או השרשרת – כסף אמיתי לא ניתן לקילוף. תכשיט כסף שתשרו במים מספר ימים לא אמור להחליד (בניגוד לעיתים למתכת רגילה). קראתם נכון, השחרת תכשיטי כסף לא קשורה למגע עם מים, אלא בשל חשיפתו של הכסף לחמצן.

בנוסף, אם המדובר בטבעת – צבע ירוק שנשאר על האצבע לאחר מספר ימים יעיד כי הכסף אינו אמיתי. על פי רוב, חריטת זיהוי קטנה מאחורי התכשיט תעיד על איכותו של החומר, וככל שהמספר גבוה יותר, הרי שאיכות, עדכנות ומחיר התכשיט יהיו גבוהים יותר. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להמיר את המספר שחרוט על התכשיט שלכם לאחוזים. לדוגמה, אם כתוב לכם 925 זה אומר ש-92.5% מהתכשיט הוא כסף ואם כתוב לכם המספר 800, אז משמע ש-80% מהתכשיט עשוי מכסף. בואו נקווה שיהיה חרוט לכם תמיד המספר 999, שהוא 99.9% אחוזי כסף.

כך תתחזקו את תכשיטי הכסף שלכם:

  1. הבריקו את תכשיטכם במים. הטבילה עוזרת לנקות ולהבריק את התכשיטים. זוכרים? אם מדובר בכסף אמיתי, אין מה לפחד.
  2. הימנעו ממגע בין מוצרי טיפוח לתכשיטים. לפני שאתם מורחים את קרם הפנים, האיפור ומתבשמים לכם- הורידו את התכשיטים.
  3. בסוף היום כשאצן מורידים את התכשיטים נקו אותם. טוב, לא לכולם יש את הזמן לנקות בכל יום, אבל השתדלו לשמור על תדירות גבוהה.
  4. אחסנו את התכשיטים שלכם במקום שאין בו לחות.

יהלומים ואבני חן

מרות מחירם הגבוה, ישנה עליה מתמדת ברכישת תכשיטים משובצי יהלומים. לעומת זהב, קביעת דרגת האיכות של היהלום היא מסובכת הרבה יותר. ניתן להעריך יהלום בצורה הטובה ביותר לפני שיבוצו על התכשיט. ארבעת הפרמטרים העיקריים לקביעת איכותו ומחירו הם משקלו, ניקיונו, צבעו, ואופן החיתוך שלו.

ככל שהיהלום גדול יותר ומשקלו רב יותר, הרי שמחירו יהיה גבוה יותר. בדומה לזהב, גם בענף היהלומים נקבעת האיכות ביחידות קרט. כאן, זה מתייחס למשקל: קרט אחד הוא 200 מ"ג מהמשקל האמיתי. כשהמשקל יהיה נמוך מקרט, משתמשים במונח 'נקודות': יהלום 0.30 קרט נקרא יהלום 30 נקודות (100 נקודות = 1 קרט). לא ניכנס לרמת הניקיון ולסקלה המדרגת את צלילותו של היהלום, אך כעיקרון, ככל שהוא צלול ונטול צבע, יהיה מחירו גבוה יותר.

לאחר שידועה איכות ומחיר היהלום, אפשר לחשב את עלות שיבוצו בתכשיט עצמו. המחיר משתנה, והוא זול יותר אם המדובר ביציקה, ומאידך יקר יותר, אם המדובר בשיבוץ אבן בודדת.

בנוסף ליהלומים, ישנן אבני חן שאף הן משובצות בתכשיטים, אם כי הינן נדירות יותר בטבע. בין אבני החן נזכיר את האודם, הספיר, הקריסטל, הברקת, הקוורץ, הטורקיז וכו'. לכל אחת צבע, סגנון, וייחוד משלה. בדומה ליהלומים, גם ערכן של אבני חן נקבע בין היתר לפי המשקל, ונקבע ביחידות קרט.

פנינים

פנינים אמיתיות הן נדירות ויקרות מאד, ומעט חנויות בישראל מוכרות אותן. בדרך כלל המדובר בפניני מים מתוקים, שמקורן ביפן, סין, וארה"ב, וצבעיהן לבן או צבעים אחרים. בנוסף לסוג זה, ישנן פניני מים מלוחים רגילות, לבנות, שחורות או מוזהבות. קוטרן של הפנינים הקטנות ביותר 4 מ"מ, והגדולות ביותר 18 מ"מ. לא קשה לזייף פנינים, ולכן חשוב מאד לדעת ממי אתם קונים, ולקבל תיעוד מהימן על מקורן.

אם אתם רוצים לוודא שהקנייה שלכם אכן נכונה, דעו שפנינה אמיתית לא אמורה להיות קשה מדי, וגם לא עגולה או חלקה לגמרי. כדי לדעת שלא נפלתם על חרוזים לבנים, נסו לקלף את הפנינה ע"י ציפורן או שן: פנינה אמיתית לא תתקלף לעולם.

איפה קונים?

לא משנה איזה תכשיט ברצונכם לרכוש, בניגוד לרכישה של מוצרי צריכה כמו נעליים וביגוד, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה או אפילו מכוניות, נורא קשה להעריך מחיריהם של תכשיטים. כל מעצב, תכשיטן, אמן או צורף, יכול לייצר תכשיט במהדורה ייחודית ומוגבלת, דבר שהופך את אותו התכשיט לנדיר, וגם מקשה על הערכת שוויו. מה שיכול להקשות על  השוואה בין החנויות או הסדנאות השונות.

אם אתם מחפשים תכשיטים ייחודיים, כאלו שיש להם היסטוריה והמחירים יכולים להתאים לכם, קפצו למדור יד שנייה באתר יד2. תוכלו לרכוש שם את כל סוגי התכשיטים ואפילו למצוא לכם קופסאות שישמרו לכם על הנוצצים החדשים.

אז לאחר שמצאתם את תכשיט חלומותיכם באתר, ואתם מתכוונים לרכוש תכשיט זהב / יהלומים חדש או משומש, אל תשכחו לבקש תיעוד המציין את איכות החומר (למשל, כמה קרט יש לזהב או ליהלומים).

אמינות ושירות

אם בחרתם לקנות את התכשיט שלכם מחנות, וודאו שאתם קונים אותו בחנות או רשת מוכרת וגם וותיקה, שידועה כמקצועית ואמינה, וכזו שגם תוכלו לחזור אליה אם יש בעיה, או נתקלתם בכל שאלה או תהייה. ותמיד כדאי לשאול האם ניתן להחליף או למכור בחזרה את התכשיט שרכשתם, או במקרה אחר פשוט לצרוף אותו ולהפכו לתכשיט שונה, לאחר מספר שנים.